Ruis gebruiken in synthpatch

ProtoHuman

Gepokt en gemazeld
Lid sinds
15 februari 2003
Berichten
6.602
Locatie
Weesp
Bij veel synthesizers kun je ruis kiezen als golfvorm van de oscillator, of is er een aparte noiseoscillator ingebouwd. Soms kun je zelfs kiezen tussen white, pink of red noise. Maar zelf gebruik ik nooit ruis in een synthpatch, en de enige redenen waarom je ruis zou kunnen gebruiken die ik kan bedenken zijn:
- geflipte patches
- een snaredrum maken
- klein beetje ruis meesturen naar de vocoder om een stem wat verstaanbaarder te maken

Maar deze gelegenheden doen zich niet zo vaak voor. Maar omdat zo'n beetje iedere synth wel een noise optie heeft, dacht ik dat ruis zich ook op een andere manier nuttig zou moeten kunnen maken.

Dus mijn vraag: waarvoor gebruiken jullie ruis in synthesizers?
 
Voornamelijk om mijn leads iets minder clean te maken.

In mijn microQ gebruik ik de noise vaak als frequentie modulator.
 
de klassieke toepassing is volgens mij het maken van wind/zee geluiden -->
low rate lfo naar de vcf

daarnaast inderdaad snare of hihat geluiden Acetone style
 
Re: Ruis gebruiken in synthpatch

Origineel geplaatst door ProtoHuman
- een snaredrum maken
maar ook
- claps (met een zaagtand lfo op de vca zodat het 3 a 4x het geluid laat retriggeren, en een vast bpf met wat reso)
- cymbals,
- kick (voor het nodige hoog in de aanslag, klinkt veel natuurlijker)...
 
Zei iemand noise!? :D

Je kunt noise zien als de grote tegenhanger van de sine, saw en squarewaves. Vooral grbuikt voor substractieve doeleinden.
Natuulk kun je een beetje pink noise gebruiken om de niagara na te bootsen in je zolderkamertje, maar er komt iets meer bij kijken. Noise is een verzameling van alle frequenties met een dan al niet toegepaste filtering, waardoor je brown, pink, white en andere noisevormen krijgt. Ik gebruik nu erg veel noise en met noise plus de nodige filters kunnen de meest wonderlijke geluiden gemaakt worden.

Ik ben (nog) geen expert, maar vind bovenstaande antwoorden errug plat en kort door de bocht! (Wout help!!!) ;)
 
Een leuk gebruik van Noise is in de Sample&Hold constructie. Omdat Noise ad randum is kunnen via een geklokte S&H er willekeurige waarden ontstaan, waarmee je weer geweldige sequences kunt opbouwen en hele leuke patterns kunnen ontstaan. Je hebt dan natuurlijk wel weer een modulaire synth nodig...

Verder is Syncen van Ruis ook leuk door het ontstaan van nieuwe golfvormpjes.

In slagwerkgeluiden is Ruis natuurlijk ook erg belangrijk.

Ruis zonder filteringen en envellopes is eigenlijk onbruikbaar, behalve voor windgeluidjes.

Wout
 
Origineel geplaatst door Alexander
Zei iemand noise!? :D
en met noise plus de nodige filters kunnen de meest wonderlijke geluiden gemaakt worden.

de antwoorden kunnen in jouw ogen plat zijn, maar met deze mededeling komen we ook niet erg ver;

iets concreter zou handig zijn
ik zou zeggen......uploaden maar
ben erg benieuwd wat je bedoelt

met s/h en noise komen er alleen maar van die
Bassie en Adriaan computer geluidjes uit
dat heb je na 1 keer ook wel gezien
als ik het verkeerd heb hoor ik ook dat graag
 
Beter...
 

Attachments

  • noise+s&h.jpg
    noise+s&h.jpg
    129,3 KB · Bekeken: 61
Re: Ruis gebruiken in synthpatch

Origineel geplaatst door ProtoHuman

Dus mijn vraag: waarvoor gebruiken jullie ruis in synthesizers?

Is natuurlijk niet helemaal wat je bedoelt, maar...
Als ik sterk arpeggiated electrische drums uit m`n TX7 haal, klinkt het (bijna)als een gesamplede groove. Komt oa. door de ruis die de TX genereert :D Ik gebruik dus de ruis uit m`n TX om een vinylsample te imiteren :)
 
Origineel geplaatst door Wout Blommers
Beter...
als ik ff snel het plaatje doorneem is deze schakeling gewoon een sample & hold op basis idd van ruis die vervolgens door een quantizer een oscilator aanstuurd... op die manier krijg je idd niet die domme bleepjes maar een random sequence met de noten D, E, F#, A, B...

uiteraard word in dit voorbeeld ruis gebruikt als (modulatie)bron ipv pure audio nutuulk...
 
Noise als hulpmiddel: Ik gebruik de ruis soms idd om een toon wat ranziger te maken; dan gebruik ik ruis als modulatiebron naar het filter of de oscillator voor ranzigheid of geflipte sounds. Teveel noise naar een bepaalde modulatie-bron geeft je vaak wel onbruikbare tonen maargoed.

Noise als geluid zelf: als ik noise als bron ipv osc kies, dan meestal voor die filtersweeps whhhoosshh. Je kent het wel, van die whooshes die 4 maten voordat een climax eraan komt langzaam opkomt, filter gaat open, noise steeds harder, climax begint en de noise stopt accuut.. dat soort dingen.

Of gewoon geflipte bleeps, gewoon een blokgolf-lfo naar het filter, noise door het filter en resonantie omhoog. En dan een /\ sweep van de envelope naar de filter-modulatie sturen.

Die S/H truc die Wout aangaf is ook erg cool ja. Kan je heel lekker je beat aanvullen met ritmische noise patroontjes.

Maar vergeet ook niet de 'ijzige' en 'kille' geluiden. Wat maakt een synthgeluid 'ijzig'? ook hier kan noise je helpen om aan een bepaalde sizzle te komen in je geluid.
 
Er zitten al wat interessante tips tussen! Vanavond zal ik de patch van Wout eens proberen.

Maar zoals ik 't nu begrijp gebruiken jullie ruis vaak los, en dus niet als extra oscillator naast bijvoorbeeld een saw of pulse? (behalve in drums dan)
 
Je kunt ruis ook stemmen...
Op dit moment heb ik m'n modulaire synths niet aangesloten, maar die Patches komen nog wel.

Wout
 
Back
Top