Ruis gebruiken in synthpatch

gebruik het heel vaak
voor: meer natuurlijk gevoel bij "akoestische " instumentgeluiden
voor : vollere geluiden, 'n heel klein beetje ruis erbij
voor: special effects, bv. filter met hoge resonatie , gemoduleerd door pink noise

voorbeeld van osc gemoduleerd door pinknoise:
 

Attachments

  • 048water.mp3
    131,8 KB · Bekeken: 66
Gordon Reid beschrijft in Synth Secrets dat ruis een essentiëel ingredient is voor levendige brass patches. Een beetje witte ruis komt namelijk erg dicht in de buurt van het suizen van de wind in een echt blaasinstrument. Het is zo weinig dat je't niet bewust kan horen, maar toch doet het 'iets'. In stringpatches heb ik het nog niet toegepast, maar het lijkt me idd een goed idee zeg.

Verder is ruis een goeie voedingsbron voor allerlei soorten filters, vooral Multiple Band Pass filters en Comb filters. (Of zeg ik nu twee keer hetzelfde?)

Ruis kan ook te gekke dingen doen als modulator in een FM patch. Gebruik het met mate.
 
aaaah ruis!

ruis is een ongeloofelijk goed ingredirent om patches levendiger te maken. Zeker op digitale synth's is het af en toe best moeilijk om door de cleanheid heen te prikken en ruis is daarbij een hulpmiddel. het verschil tussen analoge en digitale machines is in princiepe de ruis. Als bob moog de technologie van vandaag had gehad was daar nooit een ronkende minimoog uitgekomen.

ik gebruik ruis bijvoorbeeld om filterbewegingen minder nauwkeuig te maken. als je een MS20 filterbeweging goed beluisterd dan is die verre van nauwkeurig. hij ratelt en sputterd overal. dat komt omdat de componenten gevoellig zijn voor ruis. zelfs de potmeter die je gebruikt zit ruis in.

Ook gebruik ik ruis in mijn sequences. de tr 909 808 etc. staan bekend om hum instant groove. als je die meet dan zwabberd die vaak tussen de 118 en 122 bmp (120 bmp ingesteld) ook hier weer een dotje ruis erbij en je sequence grooved weer.

kortom ruis is overal. het is alleen veel interresanter welk type ruis kun je maken? en waar gebruik je die het beste? wat als je ruis opteld/vermenigvuldigd en aftrekt? pink/blue = white?
 
Origineel geplaatst door brmzz
Ook gebruik ik ruis in mijn sequences. de tr 909 808 etc. staan bekend om hum instant groove. als je die meet dan zwabberd die vaak tussen de 118 en 122 bmp (120 bmp ingesteld) ook hier weer een dotje ruis erbij en je sequence grooved weer.
Hoe bedoel je dit precies? Dat een 808 nooit 100% strak loopt weet ik, en dat dat 't daar alleen maar lekkerder van wordt weet ik ook :). Maar ik snap niet helemaal wat je met dat 'dotje ruis' van plan bent. Bedoel je een klein beetje ruis naar 't sync signaal van andere sequencers of zo? Zodat die ook wat swing krijgen? Misschien een concreet voorbeeld?

Er zijn verder al veel goede tips langsgekomen hier! :okdan:
 
Origineel geplaatst door ProtoHuman
Kom op mensen, houd eens op met kinderachtig doen....

Hier waren we dus gebleven:

Ik gebruik ruis eigenlijk in heel veel patches, zodra ik resonantie gebruik komt er ook vaak een beetje ruis bij, omdat de resonantiepiek dat heel goed oppikt. Euhm. Of gewoon algemene viezigheid.

Nog een goed voorbeeld: Ik heb een choir patch gemaakt met VP-nogwat single loop samples in mijn MicroWave, en ik doe er wat ruis bij, dat klinkt wat meer random buiten de twee gedetunede SLS van de VP-nogwat, en ik heb in het begin, bij de attack, even een momentje dat het filter open gaat, zodat je wat meer dat 'zucht' effect krijgt in de choir.

Dit is ook leuk: Neem een bak analoge bak die FM kan doen, en draai bij de FM en het zelfoscillerend filter wat ruis er bij. Bij lage ruisvolumes ruimt het zelfoscillerende filter het grootste gedeelte van de ruis wel op maar wordt de sinus wat wilder, bij hogere volumes wordt het langzaam maar meer een soort van eerste reeks StarTrek soundeffect.

Ruis gebruik ik toch zeker wel in 1/3 van al mijn subtractieve patches, en dan heb ik het niet eens over ruis als modulatiebron maar echt als ruis 'oscillator'.
 
Origineel geplaatst door brmzz
wat als je ruis opteld/vermenigvuldigd en aftrekt? pink/blue = white?
neen, zo werkt dat dus niet... ruis heeft geen vast pitch en is tevens ook in amplitude random...
enige wat een 'kleur' aan ruis kan geven is een filter... met ringmod kun je ook leuke dingen doen overigens...
 
Laatst gewijzigd:
voorbeeldje wat ik in een andere topic heb gepost .... let niet op de meeuwen die zijn een beetje mislukt ....

maar je hoort verder de zee en de wind gemaakt met ruis :)
 

Attachments

  • slecht-weer-aan-zee.mp3
    910,1 KB · Bekeken: 65
Origineel geplaatst door ProtoHuman
Ik zal ook maar een bijdrage leveren dan.

Goed gedaan, ik had er geen idee van dat noise zo interessant kon zijn! Vanaf 2:00 zit er een modulatie in die goor, rauw, en een beetje digitaal klinkt. Welke modulatie is dat, FM of Filter?
 
Origineel geplaatst door Eclectus
Goed gedaan, ik had er geen idee van dat noise zo interessant kon zijn! Vanaf 2:00 zit er een modulatie in die goor, rauw, en een beetje digitaal klinkt. Welke modulatie is dat, FM of Filter?
Even denken hoor. Ik had deze patch ff snel in elkaar gedraaid, en live wat aan knopjes lopen draaien. Wat ik precies gedaan heb weet ik zo niet meer :D. Maar ik denk dat 't audio mod op de cutoff is.
 
Hier nog een link naar een ander topic over ruis.......is misschien wel interessant.
 
Bij Brainiac hebben ze ook een experiment gedaan met bruine ruis! :)
 
Origineel geplaatst door JohnnyBusca
Bij Brainiac hebben ze ook een experiment gedaan met bruine ruis! :)

Dan moet je zeker bonen hebben gegeten of zo :D

Bestaat dat echt of is het een geintje? Ik ken dat Brainiac niet, dus........
 
Hier een noise-track van me, gemaakt met m'n Microwave XT, een bitcrusher en Lexicon L960 reverbs. 'Tis een beetje maffe abstracte ambient-achtige jam en hij duurt misschien ook een beetje lang (22 minuten), maar hier is 'ie:

http://ezcid.net/stalwerr.mp3
 
Origineel geplaatst door ez`
Hier een noise-track van me, gemaakt met m'n Microwave XT, een bitcrusher en Lexicon L960 reverbs. 'Tis een beetje maffe abstracte ambient-achtige jam en hij duurt misschien ook een beetje lang (22 minuten)

Geniale geluiden, je kan er wat van!

Mijn mening: te vaag om scary (illbient) te zijn, maar ook weer te druk om ambient te zijn. En in al dat sonische geweld stoorde het me dat een rode draad moeilijk te vinden was... Een 'verademing' om op het hele eind het beginthema terug te horen! Ik zou er wat meer contrasten in proberen te verwerken, of verrassingen. Toch, goed werk!
 
Back
Top