oscilator sync truukje en analoge synths

bobaphat

Ouwe rot
Lid sinds
19 Maart 2002
Berichten
3.265
Ik heb pas mn virus a weggedaan, ik heb er verder geen spijt van ik mis alleen wel mn oscilator sync truukje.

Als je 2 oscs mixt en dan de sync aan zet, krijg je een heel bizar geluid als je dan aan de pitch van een van de oscs gaat draaien. Een soort buizen achtig geluid ( Van Halen zit het ook in). Welke analoge synths konden dit?
 
a-station
dus k-station ook

weliswaar niet analoog, maar wellicht toch interessant voor je
 
Hoe deden ze het in de jaren 80 dan? Met welke synths? Ik ben wel nieuwsgierig hiernaar
 
Origineel geplaatst door bobaphat
Hoe deden ze het in de jaren 80 dan? Met welke synths? Ik ben wel nieuwsgierig hiernaar

Voor zover ik weet kan dit met de Prophets, de OBs en de Jupiters. En waarschijnlijk ook nog wel met een aantal van de andere synths die in de jaren 80 populair waren.
 
Natuurlijk, de Korg Monopoly :okdan:

Niet lullig bedoelt, maar het verbaast me een beetje dat je dit vraagt, je 'waart' al een tijd rond op dit forum aan je posts te zien..
 
Re: oscilator sync truukje en analoge synths

Origineel geplaatst door bobaphat
Als je 2 oscs mixt en dan de sync aan zet, krijg je een heel bizar geluid als je dan aan de pitch van een van de oscs gaat draaien. Een soort buizen achtig geluid ( Van Halen zit het ook in). Welke analoge synths konden dit?

Elke synth met hardsync.
 
Korg mono-poly idd., JP8000, Protone(Spectral Audio), Octave Cat ;)
 
Elka Synthex en Arp Odyssey heben ook een geweldige sync sound. De Syrinx misschien wel de apartst klinkende.

Van de nieuwe synths vind ik de Nova en Supernova erg leuk. Omdat je geen andere oscillator nodig hebt voor het syncen kun je 3 syncende oscillatoren tegelijk gebruiken. Als je hier subtiel mee te werk gaat kun je geweldige leads en drones maken.
 
Ik ken hem (nog) niet, Nu ben ik wel benieuwd hoe dit "oscilator sync truukje" klinkt....
Kan dit ook met een VA zoals de An1x en zoja hoe ?
 
Origineel geplaatst door TheVorTeX
Ik ken hem (nog) niet, Nu ben ik wel benieuwd hoe dit "oscilator sync truukje" klinkt....
Kan dit ook met een VA zoals de An1x en zoja hoe ?
Ja, dat kan met een AN1x, en het klinkt als het geluid "sync sweep" hier in deze lijst. http://www.synthmania.com/jx-3p.htm
Origineel geplaatst door Alex Omega
Sync? hoezo is dat een truukje?

De ene VCO moduleerd/volgt de andere toch gewoon?
Niet elke 2- of 3-oscillator synth heeft sync ;).

http://www.clavia.se/nordmodular/Modularzone/Hardsync.html beschrijft de werking.
 
Origineel geplaatst door Sander02

Niet lullig bedoelt, maar het verbaast me een beetje dat je dit vraagt, je 'waart' al een tijd rond op dit forum aan je posts te zien..

Maar dan weet je toch nog niet zo welke analoge synths dat wel of niet hebben. Dus is de vraag terecht.
 
Origineel geplaatst door synthiaks
Elka Synthex en Arp Odyssey heben ook een geweldige sync sound. De Syrinx misschien wel de apartst klinkende.

Van de nieuwe synths vind ik de Nova en Supernova erg leuk. Omdat je geen andere oscillator nodig hebt voor het syncen kun je 3 syncende oscillatoren tegelijk gebruiken. Als je hier subtiel mee te werk gaat kun je geweldige leads en drones maken.

Bij syncen kan je altijd al je VCO's gebruiken, 2, 3 of 12 maakt niet uit, maar er is altijd 1 de baas, de master dus.
De rest is slave en geven allemaal, dus ook de master, geluid en dat geeft ook juist het mooie effect.8)
 
Bij syncen kan je altijd al je VCO's gebruiken, 2, 3 of 12 maakt niet uit, maar er is altijd 1 de baas, de master dus. De rest is slave en geven allemaal, dus ook de master, geluid en dat geeft ook juist het mooie effect.8)

Niet helemaal "altijd". De Mono/Poly kan 2x2 VCO sync doen. Dus twee masters en twee slaves.
 
Back
Top