oscilator sync truukje en analoge synths

@yoozer....

sja das waar :stupid

Ik dacht een echte truuk......

dit is meer welke analoge synth heeft sync.

maarja das mierenneuken...
 
Bij oscillator sync, "reset" het nulpunt van de master oscillator golfvorm de golfvorm van de slave. De pitch wijzigt daardoor niet, alleen verandert de resultante golfvorm van de slave (de master hoor je daarbij niet).

In "Why can't this be love" door Van Halen, doet Eddie dit met zijn Oberheim OBxa (dacht ik). Hij moduleert de pitch van de master oscillator met zowel een envelope generator als met een (trage) LFO. Het effect klinkt meestal het best / duidelijkst wanneer je kiest voor een 40 to 60 % pulsgolf op je master VCO. Ook kun je tegelijk (met een andere LFO, of met een envelope generator) de pulsbreedte van de master VCO moduleren, voor een NOG maffer effect.

Oscillator Sync is een geweldig effect, waarmee je heel mooie oversturings-achtige effecten kunt bereiken.
 
Origineel geplaatst door Hans de Vries
Ook kun je tegelijk (met een andere LFO, of met een envelope generator) de pulsbreedte van de master VCO moduleren, voor een NOG maffer effect.

Wat gek, de pulsbreedte van de master heeft toch geen invloed op de slave, de toonhoogte varieert immers niet ? En vaak wordt toch ook intern de zaagtand van de master als sync-signaal gebruikt ?
 
Natuurlijk kun je iedere gewenste golfvorm gebruiken, zaagtand, driehoek, sinus - noem maar op.. De PWM op een pulsgolf heeft wel degelijk invloed - je varieert nl. de afstand tussen de nul(en dus reset-)punten. Probeer het maar eens.
 
Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door Hans de Vries
Natuurlijk kun je iedere gewenste golfvorm gebruiken, zaagtand, driehoek, sinus - noem maar op.. De PWM op een pulsgolf heeft wel degelijk invloed - je varieert nl. de afstand tussen de nul(en dus reset-)punten. Probeer het maar eens.

Maar dat geld niet voor alle synth's met sync, heel veel VCO's hebben een aparte sync uitgang waar PWM geen invloed op heeft.
 
Origineel geplaatst door Hans de Vries
Natuurlijk kun je iedere gewenste golfvorm gebruiken, zaagtand, driehoek, sinus - noem maar op.. De PWM op een pulsgolf heeft wel degelijk invloed - je varieert nl. de afstand tussen de nul(en dus reset-)punten. Probeer het maar eens.

Het hangt er natuurlijk wel van af of de puls begint met 1 ('aan' of 'trigger') of eindigt met 1. Als hij eindigt met 1 heeft hij er wel invloed op, als hij begint met 1 niet. En dat alleen in het geval van een echte discrete analoge oplossing.

Volgens mij worden bepaalde golfvormen meestal 'hardwired' naar de osc sync input, als je naar oscillatorchips kijkt met 2 oscs er op dan is dat volgens mij meestal intern opgelost met een vaste routing, net als FM.
 
Ik kan me inderdaad voorstellen dat lang niet alle synths de mogelijkheid hebben om alle golfvormen naar de sync uitgang te sturen. De prophet 5 kan dat bijv. wél en mijn simpele MultiMoog kan dat ook. Ik begrijp niet precies waarom je de kreet trigger hier gebruikt.. Bij oscillator sync wordt nl. niets getriggerd, het nulpunt van de ene golf reset (tot nulpunt) gewoon de andere golf. Bij een pulsgolf zijn er dus twee nulpunten, in tegenstelling tot een sinus of zaagtand, waar je er maar één hebt. Het effect van sync is ook duidelijker hoorbaar met een pulsgolfvorm.
 
Origineel geplaatst door Hans de Vries
Ik kan me inderdaad voorstellen dat lang niet alle synths de mogelijkheid hebben om alle golfvormen naar de sync uitgang te sturen. De prophet 5 kan dat bijv. wél en mijn simpele MultiMoog kan dat ook. Ik begrijp niet precies waarom je de kreet trigger hier gebruikt.. Bij oscillator sync wordt nl. niets getriggerd, het nulpunt van de ene golf reset (tot nulpunt) gewoon de andere golf. Bij een pulsgolf zijn er dus twee nulpunten, in tegenstelling tot een sinus of zaagtand, waar je er maar één hebt. Het effect van sync is ook duidelijker hoorbaar met een pulsgolfvorm.

Het gaat om het bereiken van het nulpunt (of de 1 waar ik het over heb), nergens anders om volgens mij. Op dat moment wordt de golfvorm opnieuw getriggerd om opnieuw te beginnen in plaats van dat deze zijn hele fase blijft doorlopen. Het moment dat een puls nog op 1 zit en weer terug gaat naar 0 dat kan haast niet meetellen, omdat de pulse alle momenten daartussen ook op 1 zit en dus oneindig opnieuw zou moeten triggeren in de tussenliggende tijd, waardoor de resulterende golfvorm +/- de helft van de tijd gewoon de vorm van de puls zou aannemen, of in ieder geval in een rechte lijn zou blijven hangen bij de start van die golfvorm.

Anders ben ik wel razend benieuwd naar de resulterende golfvorm, en de twee die daaraan ten grondslag liggen. Kun je er een voorbeeldje van maken?
 
Origineel geplaatst door Hans de Vries
Ik kan me inderdaad voorstellen dat lang niet alle synths de mogelijkheid hebben om alle golfvormen naar de sync uitgang te sturen. De prophet 5 kan dat bijv. wél

Sorry, maar volgens mijn schema's van de P5 en T8 wordt alleen de zaagtand-uitgang van osc 2 als sync-ingang voor osc 1 gebruikt. De pulsbreedte van osc2 heeft dus geen invloed op het geluid van osc1, toch ?
 

Attachments

  • p5 sync.jpg
    p5 sync.jpg
    63,6 KB · Bekeken: 65
Origineel geplaatst door Hans de Vries
Bij een pulsgolf zijn er dus twee nulpunten, in tegenstelling tot een sinus of zaagtand, waar je er maar één hebt

Elke golfvorm heeft 3 nuldoorgangen, de eerste begint ie mee, de flank gaat dan omhoog, gaat op een gegeven moment weer naar beneden, dan volgt de tweede nuldoorgang, gaat verder en gaat op een of andere manier weer omhoog en gaat naar zijn laatste de derde nuldoorgang.

De tijd dat het geduurd heeft om van de eerste naar de derde nuldoorgang te komen is dan de freqeuntie van de golfvorm en door de tweede nuldoorgang te verschuiven bepaal je de PWM.
 
Origineel geplaatst door richard2000
Elke golfvorm heeft 3 nuldoorgangen, de eerste begint ie mee, de flank gaat dan omhoog, gaat op een gegeven moment weer naar beneden, dan volgt de tweede nuldoorgang, gaat verder en gaat op een of andere manier weer omhoog en gaat naar zijn laatste de derde nuldoorgang.

De tijd dat het geduurd heeft om van de eerste naar de derde nuldoorgang te komen is dan de freqeuntie van de golfvorm en door de tweede nuldoorgang te verschuiven bepaal je de PWM.
Nog even de theorie er op nageslagen (het is ook al weer 23 jaar geleden..) en inderdaad, je hebt gelijk (je ziet, als je het hebt, krijg je het ook..). Toch zou ik dan denken dat de pulsbreedte effect heeft bij het resetten van de slave golfvorm.

Wouw, ik ben geen electronicus en zo'n schema is voor mij puur abacadabra, maar ik zie op dit schema niet duidelijk dat er alleen een zaagtand naar VCO2 gaat..
 
Origineel geplaatst door Hans de Vries
Wouw, ik ben geen electronicus en zo'n schema is voor mij puur abacadabra, maar ik zie op dit schema niet duidelijk dat er alleen een zaagtand naar VCO2 gaat..

Ik heb er ook niet veel verstand van hoor, maar je ziet dat de zaagtand pin 8 van de vco-B-chip via een poortje (afh of je wel of niet de sync-knop hebt ingedrukt) naar de soft-sync-ingang van vco-A (pin 9) geleid wordt. De puls-uitgang van vco-B (pin4) echter verdwijnt via een poortje naar rechts om naar het filter te gaan (valt buiten het plaatje). Hard-sync is niet ge-implementeerd, ik weet zelfs niet hoe dat klinkt en of dat bruikbaar is. Mischien dat Patat Met een voorbeeldje kan plaatsen om het verschil te laten horen ?
 
Die P5 en t8 hebben toch zo'n mod-routing sectie, waar je precies kunt bepalen wat wat moduleert? Als ik me het goed kan herinneren, is wel degelijk eg-mod op de master VCO mogelijk, tegelijk met pwm via (bijv.) een LFO.. Het kan natuurlijk zijn dat die setting gewoon niet werkt, maar dat staat me niet (meer) bij. Volgens mij kun je bij mijn Waldorf Q zelfs een eg-mod op de wavetable van de master VCO zetten.. (vanavond gelijk ff checken..)
 
Back
Top