A=440 of 432 Hz ?

VlEen

Ouwe rot
Lid sinds
5 november 2002
Berichten
3.240
Locatie
Lelystad
De huidige muziekstemming van A=440 Hz is in Europa in 1939 voor het eerst ingevoerd op initiatief van de geniale massa-manipulator en minister van propaganda van Hitler Duitsland Jozef Goebbels. Na WO II is dit de wereldwijd de heersende muziekstemming geworden en deze stemming hoort u elke dag op Radio, TV en CD.

Hoe leuk u muziek ook vindt, toch is er iets aan de hand wat minder leuk is: uw zesde zintuig, uw intuitie, wordt namelijk door deze stemming ontstemd. Dit komt omdat wij trilling zijn en de trilling van onze 6de chakra is afgestemd op A=432 Hz. Dit is ook de reden waarom deze stemming bij oude culturen heilig was en bijvoorbeeld ook verwerkt is in de Borobodour. Indische muzikanten bespelen ook letterlijk de frequenties en emoties van je fysieke lichaam en weten precies hoe daarop af te stemmen.

Niets gebeurt zonder reden, achter alles zit een wijze van denken die gestold wordt rondom een afspraak, conventie of regeling en die vervolgens vaak onbewust wordt en op de achtergrond verdwijnt. Ga maar eens naar een boekenzaak en blader door boeken over muziek, geen woord hierover., ook op conservatoria wordt het voor zover ik weet niet gedoceerd. Het is zelfs zo dat muziekopnamen met oude instrumenten die alleen in de goede stemming gestemd kunnen worden, in de studio worden omhooggedraaid naar A=440 Hz

Een tiental jaren geleden heb ik veel van deze kennis opgedaan van Vemu Mekunda uit India. Deze speelde de Veena in een band en leerde wereldwijd mensen om opnieuw te tunen met de stemming van zijn Veena als uitgangspunt (helaas is hij inmiddels overleden)

Hieronder volgt een artikel in het Engels over de stemming van muziek afkomstig van

http://www.schillerinstitute.org/music/rev_tuning_hist.html

A Brief History of Musical Tuning
by Jonathan Tennenbaum
Reprinted from FIDELIO Magazine,
Volume I, No. 1, Winter 1991-92

The first explicit reference to the tuning of middle C at 256 oscillations per second was probably made by a contemporary of J.S. Bach. It was at that time that precise technical methods developed making it possible to determine the exact pitch of a given note in cycles per second. The first person said to have accomplished this was Joseph Sauveur (1653-1716), called the father of musical acoustics. He measured the pitches of organ pipes and vibrating strings, and defined the ``ut'' (nowadays known as ``do'') of the musical scale at 256 cycles per second.

J.S. Bach, as is well known, was an expert in organ construction and master of acoustics, and was in constant contact with instrument builders, scientists, and musicians all over Europe. So we can safely assume that he was familiar with Sauveur's work. In Beethoven's time, the leading acoustician was Ernst Chladni (1756-1827), whose textbook on the theory of music explicitly defined C=256 as the scientific tuning.Up through the middle of the present century, C=256 was widely recognized as the standard ``scientific'' or ``physical'' pitch (see Figures 13 and 14).

In fact, A=440 has never been the international standard pitch, and the first international conference to impose A=440, which failed, was organized by Nazi Propaganda Minister Joseph Goebbels in 1939. Throughout the seventeeth, eighteenth, and nineteenth centuries, and in fact into the 1940s, all standard U.S. and European text books on physics, sound, and music took as a given the ``physical pitch'' or ``scientific pitch'' of C=256, including Helmholtz's own texts themselves. Figures 13 and 14 show pages from two standard modern American textbooks, a 1931 standard phonetics text, and the official 1944 physics manual of the U.S. War Department, which begin with the standard definition of musical pitch as C=256.[1]


Regarding composers, all ``early music'' scholars agree that Mozart tuned at precisely at C=256, as his A was in the range of A=427-430. Christopher Hogwood, Roger Norrington, and dozens of other directors of orginal-instrument orchestras' established the practice during the 1980's of recording all Mozart works at precisely A=430, as well as most of Beethoven's symphonies and piano concertos. Hogwood, Norrington, and others have stated in dozens of interviews and record jackets, the pragmatic reason: German instruments of the period 1780-1827, and even replicas of those instruments, can only be tuned at A=430.


The demand by Czar Alexander, at the 1815 Congress of Vienna, for a ``brighter'' sound, began the demand for a higher pitch from all the crowned heads of Europe. While Cclassical musicians resisted, the Romantic school, led by Friedrich Liszt and his son-in law Richard Wagner, championed the higher pitch during the 1830's and 1840's. Wagner even had the bassoon and many other instruments redesigned so as to be able to play only at A=440 and above. By 1850, chaos reigned, with major European theatres at pitches varying from A=420 to A=460, and even higher at Venice.


In the late 1850's, the French government, under the influence of a committee of composers led by bel canto proponent Giacomo Rossini, called for the first standardization of the pitch in modern times. France consequently passed a law in 1859 establishing A at 435, the lowest of the ranges of pitches (from A=434 to A=456) then in common use in France, and the highest possible pitch at which the soprano register shifts may be maintained close to their disposition at C=256. It was this French A to which Verdi later referred, in objecting to higher tunings then prevalent in Italy, under which circumstance ``we call A in Rome, what is B-flat in Paris.''

Following Verdi's 1884 efforts to insitutitionalize A=432 in Italy, a British-dominated conference in Vienna in 1885 ruled that no such pitch could be standardized. The French, the New York Metropolitan Opera, and many theatres in Europe and the U.S., continued to maintain their A at 432-435, until World War II.


The first effort to institutionalize A=440 in fact was a conference organized by Joseph Goebbels in 1939, who had standardized A=440 as the official German pitch. Professor Robert Dussaut of the National Conservatory of Paris told the French press that: ``By September 1938, the Accoustic Committee of Radio Berlin requested the British Standard Association to organize a congress in London to adopt internationally the German Radio tuning of 440 periods. This congress did in fact occur in London, a very short time before the war, in May-June 1939. No French composer was invited. The decision to raise the pitch was thus taken without consulting French musicians, and against their will.'' The Anglo-Nazi agreement, given the outbreak of war, did not last, so that still A=440 did not stick as a standard pitch.


A second congress in London of the International Standardizing Organization met in October 1953, to again attempt to impose A=440 internationally. This conference passed such a resolution; again no Continental musicians who opposed the rise in pitch were invited, and the resolution was widely ignored. Professor Dussaut of the Paris Conservatory wrote that British instrument makers catering to the U.S. jazz trade, which played at A=440 and above, had demanded the higher pitch, ``and it is shocking to me that our orchestra members and singers should thus be dependent upon jazz players.'' A referendum by Professor Dussaut of 23,000 French musicians voted overwhelmingly for A=432.


As recently as 1971, the European Community passed a recommendation calling for the still non-existent international pitch standard. The action was reported in ``The Pitch Game,'' Time magazine, Aug. 9, 1971. The article states that A=440, ``this supposedly international standard, is widely ignored.'' Lower tuning is common, including in Moscow, Time reported, ``where orchestras revel in a plushy, warm tone achieved by a larynx-relaxing A=435 cycles,'' and at a performance in London ``a few years ago,'' British church organs were still tuned a half-tone lower, about A=425, than the visiting Vienna Philharmonic, at A=450.

1. Charles E. Dull, {Physics Course 2: Heat, Sound, and Light: Education Manual 402} (New York: Henry Holt, April 1944).

Hier nog meer info
 
Last edited by a moderator:
Bericht door een moderator:
topic aangepast in overleg met topicstarter
 
in de middeleeuwen / vroeg-renaissance ging men in midden Europa zelfs uit van A = 415 Hz...
Dit wist ik....
Maar dat van VL1 niet...........maar er zit wel een logica in...

Als ik ook bv naar platen van Abba luister of Gary Numan die gebruikte ook afwijkende stemmingen,en denk eens aan de
Oostere stijlen muziek idd die zijn ook anders arabische scaling bv..

Dus dit alles makes sense...




:okdan: :mega:
 
eyyy kan dat ook op een synth geregeld worden zodat de originele klank min of meer weer teruggehaald word? :)
 
Ik probeer de consequenties hiervan te begrijpen, maar slaag er niet goed in.
Ik heb net, bij wijze van test, een stukje muziek van mij laten lopen, alleen op de JV1080 op 440Hz. Na een minuutje of zo heb ik laten dalen tot 432Hz. Het enige resultaat dat ik hoor is in feite een transponering naar beneden. Meer niet. Ik had evengoed het hele stuk gewoon een halve noot kunnen omlaag halen via 'transpose'.
Nu moet ik zeggen, ik had wel de lichte indruk dat bij 432Hz het geheel ietwat 'ontstemd' klonk. Maar misscchien is dat wel mijn verbeelding. (er was wel wat verschil toen ik de 'Scale tune' op ON zette, dus misschien ben ik wel al heel mijn leven idd op de verkeerde frequentieschaal aan het luisteren)

Eerlijk gezegd, in die uitspraken van onze '6de chakra' en oude culturen die de 432Hz als heilig beschouwden, geloof ik niet erg in. Hou oud zijn die culturen dan wel? Hoe bepaalden ze de exacte frequentie? Ik denk eerder dat het te maken heeft dat wij mensen, evenals het materiaal waar wij vroeger instrumenten mee maakten (ook levend materiaal) allemaal koolstofverbindingen zijn en dat daardoor er een zekere 'gelijklopendheid' is wat betreft de basisfrequentie. Die oude culturen konden onmogelijk geweten hebben dat dat 432Hz is, daar hadden ze de technologie niet voor. Maar wel het gevoel. Dat hebben wij wellicht niet meer (voldoende)
 
Origineel geplaatst door hermax
Ik denk eerder dat het te maken heeft dat wij mensen, evenals het materiaal waar wij vroeger instrumenten mee maakten (ook levend materiaal) allemaal koolstofverbindingen zijn en dat daardoor er een zekere 'gelijklopendheid' is wat betreft de basisfrequentie.



Zeg het nu nog is hardop voor jezelf? Geloof je je dan nog steeds?

:)
 
Ik geloof helemaal niks wat dat betreft. Het is een optie.
In ieder geval voor mij veel aannemelijker dan het feit dat VL1 aanhaalt, ik citeer: "Dit komt omdat wij trilling zijn en de trilling van onze 6de chakra is afgestemd op A=432 Hz"
 
Origineel geplaatst door hermax
Die oude culturen konden onmogelijk geweten hebben dat dat 432Hz is, daar hadden ze de technologie niet voor. Maar wel het gevoel. Dat hebben wij wellicht niet meer (voldoende)
Misschien voelen we dat nog maar negeren we het omdat we onszelf intelligent noemen.

Vroeger konden ze ook in 8 maanden een VOC schip bouwen.. Nu doen ze er 10 jaar over.
Quote uit http://www.fnvbouw.nl/news/index-ho...=2367,2366,2365,2339,2333,2332,2281,2280,2278
De ambachtslieden van destijds hadden slechts acht maanden nodig om zonder moderne apparatuur het grote indrukwekkende VOC-schip De Batavia te bouwen. De bouw van dìe replica, die in 1995 te water werd gelaten, nam tien jaar in beslag.

En over pyramides wil ik al helemaal niet beginnen! :)

Maar ff over 432... daar hebben we het al overgehad in een heel interessante thread:
https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=23098&perpage=60&pagenumber=2

Das Wohltemperierte Klavier .. ghost noten van bach?

Zie ook Thread: https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=8281
 
Laatst gewijzigd:
hmmmmmmmmmmm..................VL1 heeft weer eens zoals gewoonljk een interessante discussie thread opgezet...
Deze draad loopt namelijk 2 kanten op 1 hemels...en2 aaards!!8o) :dubbel:
 
Vroeger konden ze ook in 8 maanden een VOC schip bouwen.. Nu doen ze er 10 jaar over.

Maar ja, gemiddeld werkten er 150 tot 200 man een dikke 18 uur per dag aan zo'n schip. En hoeveel mensen werkten er aan de replica? :D
 
Re: A=440 of 432 Hz ?

Origineel geplaatst door Vl1
..... Dit komt omdat wij trilling zijn en de trilling van onze 6de chakra is afgestemd op A=432 Hz.

Jaja....

Vind je het heel erg als ik dit wel erg zweverig gelul vind.
 
Re: Re: A=440 of 432 Hz ?

Re: Re: A=440 of 432 Hz ?

Origineel geplaatst door search64
Jaja.... Vind je het heel erg als ik dit wel erg zweverig gelul vind.

Misschien vind mijn 6e chakra dat ook wel van jou! ;)

Maar goed, zo te lezen is dat kiezen van A=440 vooral gedaan om de Fransozen eens lekker over de zeik te laten gaan.
En dat is natuurlijk altijd goed... ;)
 
Re: Re: A=440 of 432 Hz ?

Re: Re: A=440 of 432 Hz ?

Origineel geplaatst door search64
Jaja....

Vind je het heel erg als ik dit wel erg zweverig gelul vind.


Liever een zweverige ..., vrolijk dansend langs de diverse gaatjes, dan 1 in een bos uien op de aarde...8o)
 
Oh, bij de weg, het 6e chakra is niks anders dan de in de westerse wereld meer bekende naam, de pijnappelklier. Niks zweverigs aan, puur wetenschap.
 
Niks zweverigs aan, puur wetenschap
.van je 1e ,2e..............
 

Attachments

  • wave.gif
    wave.gif
    16,9 KB · Bekeken: 197
Origineel geplaatst door Vl1
Oh, bij de weg, het 6e chakra is niks anders dan de in de westerse wereld meer bekende naam, de pijnappelklier. Niks zweverigs aan, puur wetenschap.

Waarom gebruik je dan die zweverige naam, als er ook een wel wetenschappelijke naam voor is.... 8)
 
Alles in het heelal is trilling, trillingen die wetten volgen, natuurwetten. Door bepaalde combinaties van trillingen wordt materie aangetrokken, waardoor er lichamen ontstaan. Wij zijn er bla, bla en blabla van dus abls blapperdepap...
 
Back
Top