Gamelan sounds?

barn

Detroit nerd
Lid sinds
16 augustus 2002
Berichten
2.374
Locatie
Amsterdam
hi,

op deze site:
http://www.bluesynths.com./3Klangbeispiele-e/dw8000.html
worden 2 Korg DW-8000 soundfiles aangeboden van gamelan sounds?

Ik vind dit erg mooie geluiden, met zo'n soort karakteristieke percussie attack... ik vroeg me af wat de kenmerken, synthese technisch, zijn van dit soort geluiden...

Dit moet ik kunnen maken met mijn poly800 of mono/poly?
Of zijn het bepaalde digitale waveforms van de DW8000 die die 'pluk-attack' creëren...?
 
Origineel geplaatst door 6 trak
zou kunnen of mischien osc-2 een kortere env meegeven (die snel uitsterft) kweenie...

dit kan bij mijn weten niet op de DW8000... die heeft 1 env voor de 2 osc
 
we schijnen allemaal sound-designers te zijn hier, niemand die hier iets meer zinnigs over heeft te zeggen?


Wat ik me ook afvraag, op dezelfde site, bij de Mono/Poly sounds, de onderste sound.... Wat zijn daar de karakteristieken van? Hoe krijg ik die attack zo krachtig?
 
tsja wat wil je... de term "gamelan" zegt mij dan ook weinig, toen ik de title zag zat ik te denken aan games die je via lan speelt en daar de sounds van...?! erm...

dus... define

de enige verklaring voor je verschijnsel op de DW zal zijn dat osc 2 een aantal octaven hogere pitch heeft dan osc-1 (of andersof nutuulk) en waarbij het filter razendsnel dichtklapt zodat alleen de osc met de laagste pitch nog hoorbaar is...
anders zou ik het niet weten...
 
Origineel geplaatst door 6 trak
tsja wat wil je... de term "gamelan" zegt mij dan ook weinig, toen ik de title zag zat ik te denken aan games die je via lan speelt en daar de sounds van...?! erm...

dus... define

de enige verklaring voor je verschijnsel op de DW zal zijn dat osc 2 een aantal octaven hoge pitch heeft dan osc-1 (of andersof nutuulk) maar waarbij het filter razendsnel dichtklapt zodat alleen de osc met de laagste pitch nog hoorbaar is...
anders zou ik het niet weten...

ik ken de term ook niet, maar aangezien op de aangegeven site de soundfiles hiermee aangeduid worden, nam ik het gemakshalve blind over. Wel met een vraagteken erachter ;)

maar een ieder kan de sounds gewoon beluisteren, dus daar moet het niet aan liggen
 
Origineel geplaatst door 6 trak
tsja wat wil je... de term "gamelan" zegt mij dan ook weinig, toen ik de title zag zat ik te denken aan games die je via lan speelt en daar de sounds van...?! erm...

dus... define

de enige verklaring voor je verschijnsel op de DW zal zijn dat osc 2 een aantal octaven hogere pitch heeft dan osc-1 (of andersof nutuulk) en waarbij het filter razendsnel dichtklapt zodat alleen de osc met de laagste pitch nog hoorbaar is...
anders zou ik het niet weten...


Gamelan is een Indonesisch muziek instrument.
Het is net een soort xylofoon maar dan voorzien van in grootte of hoogte
verschillende soorten "potjes".
 

Attachments

  • luna02.jpg
    luna02.jpg
    29,9 KB · Bekeken: 53
T voegt verder niets toe, maar het is wel een interessante foto...
 

Attachments

  • gamelan-factory-worker.jpg
    gamelan-factory-worker.jpg
    80,6 KB · Bekeken: 47
ach so... de ringmod, a-tonal, bel-achtige sounds dus... heeft de DW-8000 ringmod dan? of hebben ze het bewerkstelligd doormiddel van een smerige resonance instelling... de poly-61 heeft bijv. ook een dusdanig smerige dat het verdacht veel op een metallisch sound begint te lijken...
 
Origineel geplaatst door 6 trak
ach so... de ringmod, a-tonal, bel-achtige sounds dus... heeft de DW-8000 ringmod dan? of hebben ze het bewerkstelligd doormiddel van een smerige resonance instelling... de poly-61 heeft bijv. ook een dusdanig smerige dat het verdacht veel op een metallisch sound begint te lijken...

bij mijn weten is de DW8000 een beetje als een Poly800 welke ik in mijn bezit heb.

DWZ:

2 Osc per voice met 8 voices in totaal
bij de DW8000 zijn dat 16 digitale waveforms...

1 ADBSSR analoge zelf-oscillerende VCF...

1 ADBSSR VCA...

1 MG = LFO

Volgens mij zit er Portamento op wat op de Poly800 niet zit...

En een digitale Delay...

Ik zit er dus aan te denken om mijn poly800 om te ruilen voor een dw8000
 
Origineel geplaatst door barn
bij mijn weten is de DW8000 een beetje als een Poly800 welke ik in mijn bezit heb.

DWZ:

2 Osc per voice met 8 voices in totaal
bij de DW8000 zijn dat 16 digitale waveforms...

1 ADBSSR analoge zelf-oscillerende VCF...

1 ADBSSR VCA...

1 MG = LFO

Volgens mij zit er Portamento op wat op de Poly800 niet zit...

En een digitale Delay...

Ik zit er dus aan te denken om mijn poly800 om te ruilen voor een dw8000

zeker intersant .. al ken ik die dw8000 ook alleen maar van 1 sound ..
(is trouwens nummer van dobre geloof ik .. god save the queer)
maar dit klinkt ook weer heerlijk trouwens

weet iig dat ik ze kan maken met me mks80 en waldorf q en me fm bakken ...
 
Origineel geplaatst door MadR
zeker intersant .. al ken ik die dw8000 ook alleen maar van 1 sound ..
(is trouwens nummer van dobre geloof ik .. god save the queer)
maar dit klinkt ook weer heerlijk trouwens

weet iig dat ik ze kan maken met me mks80 en waldorf q en me fm bakken ...
maar hoe dan? :engel:

p.s. k2000 is eindelijk coming my way 8~
 
Origineel geplaatst door barn
maar hoe dan? :engel:

p.s. k2000 is eindelijk coming my way 8~

ja goede vraag .. ik kom op het moment ook niet verder dan wat 6 track zegt ..

en ja een k2000 blijft ook ubercool ! zeker voor dit soort sounds !
 
ok,

k'heb beide fragmenten ff beluisterd en moet idd zeggen dat het toch wel een combi is van 2 ver uit elkaar ge-coarse-te oscs en een snel downsweepend filter (zodat de toon bij de hooggestemde osc maar even hoorbaar is met als gevolg het percussieve tikje dus)
laten we verder ook niet de vele waveforms die de DW rijk is vergeten nutuulk... duidelijk...

zijn idd mooie levendige sounds...
 
Ik heb ze ook eens goed beluisterd, en kan er verder niets meer van maken dan wat 6
zegt.
Wat me wel direct opvalt, en misschien is dat iets wat jou minder interesseer, is dat
het op alles behalve een écht gamalan geluid lijkt.

Zal voor de gein es naar "echte" kijken, just voor fun....;)
 
Back
Top