Is de supersaw fout?

Nightly Build

beware the fury of a patient man
Lid sinds
11 januari 2002
Berichten
5.899
Locatie
Utrecht, NL
Ik heb er altijd een enorme afkeer van gehad.. de supersaw! :r

Opzich moet er ook muziek bestaan tijdens het botsen in de botsautootjes en in tijdens het zwaaien de zwaaimolen maar ik ben dan ook geen graag geziene gast op kermissen waar deze sound veelvuldig te horen is. Ik associeer het dan ook daarmee en ook met de doordringende geur van energy drinks en het verstikkende van sigarettenrook. Maar er zijn natuurlijk ook mensen die daar van houden.

Het valt me op dat de supersaw hier op het forum toch best regelmatig schaamteloos gebruikt wordt. Over smaak valt niet te twisten ookal valt er over die uitspraak ook wel weer te twisten valt dus dacht ik.. wat zijn nou echt goede producties waar de supersaw in gebruikt wordt? Wellicht kan ik overtuigd worden. Ik zal serieus mijn best doen om het goede er van in te zien en ook zal ik proberen om niet te lachen
 
Cygnus X - Superstring (Rank 1 Remix) is toch wel de ambassadeur van de supersaw :dj:
 
Eerlijkheid gediend te zeggen, dat ik ook nooit zo'n liefhebber was. Maar... Ik ben erg blij met m'n Happy Nerding Sawtor. Blijkbaar vind ik het wél tof als het modulair gebeurd. Snobisme pur sang van mijn kant. Moet haast wel ;) Gewoon erg tof om strijkers bijna echt te laten klinken. Wel pizzicato anders inderdaad het "KAUP DIE KAAGTÛH AAN DÛH KASSAAAAAA"-effect.

Lekker kazige demo:
 
Last edited by a moderator:
En om nu even helemaal over de top te gaan:


De Acidrain Chainsaw. (Hoewel in dit filmpje ook twee Happy Nerding modules te zien zijn).

Zou de "sound" die geassocieerd wordt met "supersaw", vooral ook door het soort akkoordprogressies komen dat wordt gebruikt?
 
Last edited by a moderator:
Cygnus X - Superstring (Rank 1 Remix) is toch wel de ambassadeur van de supersaw :dj:

Kende ik niet. Klinkt niet verkeerd maar de supersaw karakterestiek is daar wel een beetje weggemoffeld door een emmer reverb. Ik hou toch nog steeds de associatie met 'deplorables' of 'betreurenswaardigen' in het nederlands gezegd.
 
Zou de "sound" die geassocieerd wordt met "supersaw", vooral ook door het soort akkoordprogressies komen dat wordt gebruikt?

Het lijkt wel of ik iedere keer hetzelfde akkoord hoor met een supersaw. Ik weet niet hoe die sound is opgebouwd maar is elke supersaw toon niet per definitie een akkoord van verschillende geluiden in een andere toonsoort?
 
Volgens mij is een supersaw een aantal zaagtanden ("gestapelde" oscillatoren) die ietwat gedetuned zijn ten opzichte van elkaar. Hierdoor klinkt het "breder". Dus wél dezelfde "geluiden" én dezelfde toonsoort (tikkeltje "ontstemd").
 
Volgens mij is een supersaw een aantal zaagtanden ("gestapelde" oscillatoren) die ietwat gedetuned zijn ten opzichte van elkaar. Hierdoor klinkt het "breder". Dus wél dezelfde "geluiden" én dezelfde toonsoort (tikkeltje "ontstemd").

Dit, met de kanttekening dat de originele supersaw van de jp-8000 niet 7 discrete oscillatoren hiervoor gebruikte maar er een trucje voor had. Is literatuur over, Adam Szabo is er op afgestudeerd (letterlijk).
 
1 van de tofste dansperformances die ik gezien heb. Supersaw in het Stedelijk Museum, voor kunsttokkies. De dansers dansten door het museum op muziek van Lorenzo Senni (oppertokkie) om samen te komen in een soort rave in de grote zaal van het museum.




 
Misschien genereert de supersaw disonanten (of boven- danwel ondertonen door resonantie) die als een andere toon klinken waardoor er een stukje akkoord-beleving ontstaat. Anders kan ik het ook niet verklaren

Eerder een "ensemble" ervaring.
 
Als vlaming effen opgezocht wat een tokkie is.

:D:dubbel:

want een supersaw die ken ik :D
 
Niet heel openminded Modus Operandi
beetje nutteloos om bepaalde sounds zo weg te schrijven.
Jouw smaak is van jouw en mijn smaak de meine. So what?

Een sound is een sound en geen genre
 
Niet heel openminded Modus Operandi
beetje nutteloos om bepaalde sounds zo weg te schrijven.
Jouw smaak is van jouw en mijn smaak de meine. So what?

Een sound is een sound en geen genre

Ja ben ik wel met je eens, gaat wel een beetje ver ja. Ik ben er inmiddels achter dat de supersaw niet (alleen) voor tokkies is.
Maar ik ben wel openminded hoor.

Toch schrik ik er voor terug als die sound in een productie zit. Ik haak dan eigenlijk direct af zodra ik die sound hoor.
Heeft dat met kortzichtigheid te maken? Ik vind het gewoon niet mooi.

De reden dat ik deze topic maakte is omdat ik vroeger precies hetzelfde over disco dacht wat wel een muziek genre is.
Alles wat met disco te maken had vond ik plastic, nep en voor schoolmeisjes.

Daar ben ik nu compleet anders over gaan denken maar zal dat ook met de supersaw gaan gebeuren?
Ik vrees van niet maar de wonderen zijn de wereld nog niet uit.
 
Back
Top