Versterker met zwaardere speakers (qsc rmx850a en HK audio pro 15)

Brice

Stamgast
Lid sinds
5 oktober 2005
Berichten
284
Hallo!

Ik kocht gisteren 1 Hk audio premium pro 15 passive als dj monitor. Nu las ik in de handleiding dat wordt aangeraden een versterker van 600 tot 800 watt op 4 ohm te gebruiken. Ik heb een Qsc rmx850a (https://www.qsc.com/live-sound/products/power-amplifiers/rmxa-series/rmx-850a/) en die levert 2x300 watt op 4 ohm.(maar eventueel in bridge mono mode wel tot 800 watt.) Is het veilig om deze twee samen te gebruiken? In 'normale modus' van 2x300 watt zit ik dus ruim onder de aanbevolen capaciteit! En ik las ergens dat een te lichte versterker tov zwaardere speakers zelfs je speakers stuk kunnen maken... :erm:

Alvast bedankt voor de reactie! (ik sloot de speaker nog niet aan dus indien hij niet geschikt is kan ik hem nog ruilen...)

Groeten,
Brice
 
als je die versterker niet tot in de clipping jaagt is er niks aan de hand; eeft die trouwens geen beveiligingen die je kan ikschakelen? Ik heb een usa 850 qsc denk ik en die heeft dat.
 
probleem is dat als je hem opendraait er meer ruis en vervorming plaatsvindt waardoor je je speakers wat sneller zou kunnen beschadigen.
als je echter maar een deel van de versterking gebruikt is het geen probleem. daarom verwacht ik bij 2X 300 watt voldoende headroom om niet in de vervorming te vervallen met bijbehorende problemen.
ga je ze live gebruiken in kleinere zalen dan zet hem niet harder dan bv op 8
 
Het is een monitor... zo luid hoeft die vast niet te staan toch. En de rode lampjes op je mixer master zijn verboden terrein:duivels:
voorzie een filter? Onder de pakweg 100 hz 80 hz 50hz niks doorlaten scheelt veel. Nogmaals. Is n monitor. Maakt vast niet uit. Laag krijg je er toch niet uit in n zaal dat je gaat beleven.
ik dj de vroeger met topkasten op 300hz gesneden en laag met 40hz er uit. Denk dat t zelfs een instelling was op de qsc
ik had in je plek voor een actieve gegaan. Die heeft een amp op maat. 2 kabels er heen en klaar.
als je je amp op half zet en je mixer vol in t rood kan je je amp evengoed vol open zetten. Maakt geen verschil meer. Je krijgt m wel stuk.
ik heb een rodec hda450. Topkasten op 35%. Luid zat. De knop zegt niks over t geleverde vermogen als je je master doet bloeden, je blaast die input zo op dat de amp zijn knop t verschil bij lage stand niet maakt.
probeer het eens he. Zet m langzaam luider en luider. Je hoort heus wel wanneer vervorming begint. Dan sneuvelt je speaker nog niet. Dat is pas 20% verder.
probeer m erna in brug. Ik veronderstel dat t amper luider gaat spelen in brug. Je hebt namelijk een boel extra vermogen nodig om 10db luider te gaan. Met een paar 100 watt extra kom je er niet.
het is zoals een auto. Elke auto haalt 160. Maar enkelen halen 240. En hoeveel meer pk en koppel is daarvoor nodig tov die 160 haalt? Veeeeeel meer.
 
Laatst gewijzigd:
Als je meer volume wil win je meer met extra speakers ipv extra vermogen. Zet je monitor dichtbij. Zo. Gratis tip van iemand met ervaring en beperkt budget, als,ik feesten tot 250 mensen deed. Meer speakers. Niet zwaardere amps.

nog eentje? Had ooit een zatte kerel die kwam roepen in de micro. Mijnmid hoog amp stond 40%. Hij riep zo hard dat de top amp in de clip ging. Meer nog. Hij viel uit. Werd gelukkig na 10 seconden terug wakker. De draaiknop op een amp vertelt je niks over t geleverde vermogen. Dat vertellen je clip leds je wel.
o ja... en de topkasten waren ok na die schreeuw. Wat ik leerde? Zatte kerels krijgen van mij een kanaal met de fader op 40% op de mixer. Als ze zich beheersen kannie verder open. :mega:
 
Hey allen, bedankt voor de reacties! De speaker zal gebruikt worden op dichte afstand van de dj, en zal zeker niet al té luid gebruikt worden. Ik lees hier dat het dan zeker ok is deze setup aldus te gebruiken. Ben ik blij mee:okdan:8)
 
Back
Top