Resonanties verwijderen uit ringtones. Welke plug-in’s en technieken?

peterdh

Ringtones & notifications
Lid sinds
13 april 2007
Berichten
2.855
Locatie
Santpoort-Noord
Ik maak ringtones als hobby. De speakers van smartphones veroorzaken vaak hinderlijke resonanties. Ik probeer ze te verwijderen met de volgende techniek. Ik boost een bell shape EQ met een smalle frequentieband. Als ik de hinderlijke resonanties vind, dan cut ik diezelfde frequentieband. Ook gebruik ik tapesimulatie plug-in’s om het geluid softer te maken. Een smartphone engineer vertelde mij dat smartphone speakers moeite hebben met het weergeven van lagere frequenties, dus ik heb een low cut filter op het masterkanaal. Ik werk met de volgende software: ToneBoosters Track Essentials 3, Softube Tape en Cubase Magneto 2

Heeft iemand tips over technieken of andere plug-in’s?

Bedankt voor jullie tijd.
 
Mss een langzame sinus-sweep afspelen op de telefoon om de resonanties te triggeren, en dat met een mic opnemen om een Plot te krijgen waar ze zitten? kijken met spectrale weergave, waar het distort e.d. Maar, hoe je die data dan toepast, is weer een ander verhaal.. kan me je uitdaging voorstellen ja.

Wellicht heb je hier nog iets aan:
https://www.waves.com/tips-for-great...small-speakers
 
Een probleem lijkt me dat zulke resonanties kunnen verschillen, van het ene type toestel tot een ander type. Zelfs verschillen als je twee hebt van hetzelfde type, door verschillen in temperatuur, veroudering, als je het speakertje afdekt (in de broekzak, bijvoorbeeld), etc. Goede tips in de link van Sander02, maar ik denk niet dat je het helemaal kan voorkomen voor alle soorten smartphones, onder alle omstandigheden.
 
Flinke uitdaging. "polishing a turd'
Het geluid uit een telefoon staat net onder 'autotune lyrics' qua irritantheid in mijn top 3
nr 3 is het geschreeuw vd tienermeid hier in huis :dubbel:
 
Zou de oorzaak ook kunnen zijn dat er veel volumeverschil zit in de ringtone? Een grote piek in volume kan natuurlijk ook een vervelende resonantie triggeren. Dan zou een limiter of compressor helpen.
Ander idee is om ringtones die geen probleem geven te analyseren. Kijken wat het verschil is met eentje die wel over de zeik gaat
 
Ik maak ringtones als hobby. De speakers van smartphones veroorzaken vaak hinderlijke resonanties. Ik probeer ze te verwijderen met de volgende techniek. Ik boost een bell shape EQ met een smalle frequentieband. Als ik de hinderlijke resonanties vind, dan cut ik diezelfde frequentieband. Ook gebruik ik tapesimulatie plug-in’s om het geluid softer te maken. Een smartphone engineer vertelde mij dat smartphone speakers moeite hebben met het weergeven van lagere frequenties, dus ik heb een low cut filter op het masterkanaal. Ik werk met de volgende software: ToneBoosters Track Essentials 3, Softube Tape en Cubase Magneto 2

Heeft iemand tips over technieken of andere plug-in’s?

Bedankt voor jullie tijd.

Zelfs wanneer de smartphone het meduim is waarop het eindresultaat (ringtone) uitendelijk beluisterd gaat worden, betekent niet dat de smartphone speakers bruikbaar zijn om de mix/eq/tweaking op te doen.
Probeer dus toch op een monitor en afwisselend CHECKEN op de smartphone.
De reden is, dat de smartphone speakers te beperkt zijn, waardoor je in het duister aan het tasten bent.

1. Op de smartphone kun je niet beoordelen of jouw low cut wel op de juiste frequentie ligt (te hoog of te laag), en kun je het effect daarvan niet echt goed inschatten.
2. Misschien is de low cut op de masterkanaal niet wat vereist is, maar op een individuele kanaal.
3. Niet altijd is een low cut de oplossing, maar een specifieke frequentie range in het low mid of laag; willekeurige low cuts kunnen de sound blikkering doen klinken, met juist een vervormd geluid als gevolg.
4. Vaak introduceert tapesimulatie laagfrequente artifacts (en maakt de klank harder/agressiever i.p.v. softer, IME), wat je mogelijk niet meteen hoort zonder goede monitoring en dus ongewild bijdraagt aan een slecht vervormend, ratelend geluid, vooral op kleine speakertjes.
5. Check hoe andere goed klinkend materiaal (referenties) klinken op de smartphone om te weten op welke volume het normaal is dat de speakertjes over hun nek gaan.

Hopelijk kun je hier iets mee en succes met jouw ringtones.

:)

P.S.
Ik lees dat slechts een paar noten van een paar instrumenten problemen geven.
Dus moet je die instrumenten aanpakken; afhankelijk van het probleem, simpelweg met eq, compressie of anders een dynamische eq.
 
Laatst gewijzigd:
Ik heb Soothe 2 nog niet gekocht. Het kan aardig werken, maar zoals een KVR-lid zei: "It ain't no silver bullet". Misschien dat Gullfoss iets is?

Waar ik toch ook benieuwd naar ben, zijn spectral EQ's. Iemand een aanbeveling?

geen spectrale eq, en weer wel, zeer handmatig, en wat AI (nou ja, toch nu heel wat AI), en andere tools; werkt voor alles, zo ongeveer.

misschien niet wat je zoekt;

Spectralayers Pro 8;


of SpectraLayers Elements 8.. natuurlik.

als je met Cubase werkt, je noemt magneto.. in Pro 11, zit SpectraLayers One 7. de minst uitgebreide versie. maar wellicht voldoende.
 
Ik heb Soothe 2 nog niet gekocht. Het kan aardig werken, maar zoals een KVR-lid zei: "It ain't no silver bullet". Misschien dat Gullfoss iets is?

Waar ik toch ook benieuwd naar ben, zijn spectral EQ's. Iemand een aanbeveling?
Baby audio smooth operator is zo'n plugin, deze is zeer betaalbaar en werkt goed. Probeer de demo maar eens
 
....
als je met Cubase werkt, je noemt magneto.. in Pro 11, zit SpectraLayers One 7. de minst uitgebreide versie. maar wellicht voldoende.
Ik heb Cubase Artist 11, daar zit ook een light versie van SpectraLayers bij. Ik was onder de indruk hoe vocalen geïsoleerd kunnen worden. Welke werkwijze raad jij aan om resonanties te verwijderen met SpectraLayers?
 
Ik heb Cubase Artist 11, daar zit ook een light versie van SpectraLayers bij. Ik was onder de indruk hoe vocalen geïsoleerd kunnen worden. Welke werkwijze raad jij aan om resonanties te verwijderen met SpectraLayers?

oeps, ik gebruik m vooral op eigen wijze. en ik ken natuurlik wel wat meer. resonanties, zijn simpelweg hoorbaar, je kunt ze identificeren in het spectogram. wanneer ze identificeerbaar zijn, zijn ze aan te pakken.
ik wist niet, dat bij artist 11 ook One zat

even naar deze link gekeken;


in elements zit wél eraser, amplifier (die ook negatief te gebruiken is?? oeps, uit mijn hoofd weet ik amper iets, als ik voor zit, dan ga ik los..).

de clone stamp, zit alleen in Pro.

wellicht met Marque Selection, maar dat hangt geheel van de source af, kun je het betreffende gebied deleten.

de resonaties zitten niet zozeer in het materiaal zelf, maar in het materiaal waar ze worden afgespeeld (de smartphone). er is frequency selection.

ik zat op 1 of andere wijze aan resonantie in de audio zelf te denken, komt vanwege mijn focus op het materiaal, niet op afspeelapparatuur (ik mix niet voor smartphones, nou ja, een goede DAC + koptelefoon, dat werkt...).

maar wanneer je resonantie frekwenties kent...

dus wellicht niet dé tool?

goed, ik ben Pro zo gewend. met alle gemakken..

SpectraLayers is niet alleen voor vocalen isoleren, maar aangezien het een zeer uitgeklede versie, toch zou je wellicht de frekwenties kunnen isoleren.

maar de light versie, kan vrijwel alleen grof dingen weghalen. er is een mooi voorbeeld van ongewenste noise, of bleeding, of wat was het, met harmonic selection weg te halen, op een snellere wijze, en dan nog. het is nogal een tool. klopt.

ik betwijfel nu of het zal werken. uitproberen?
 
Back
Top