AIVA (een muziek AI)

Seva Randeep

Music & sounds
Lid sinds
13 januari 2008
Berichten
454
Locatie
Roermond
Wat vinden jullie van een AI die muziek kan componeren. Ik ben me er niet echt aan in het verdiepen, maar ik vind het wel interessant. Toen ik nog een computerprogrammeur was, heb ik eens geprobeerd om een programma te schrijven dat zelf zinnige zinnen kon verzinnen. Ik gebruikte daarbij de TGG (Transformationele Generatieve Grammatica) van Noam Chomsky. Dat experiment mislukte volledig natuurlijk, want ik was niet zo'n goede programmeur. In die tijd dat ik programmeur was, kwam er een andere hobby bij: muziek maken met Screamtracker. Dat vond ik eigenlijk leuker. Maar goed. We zijn nu 30 jaar verder en er zijn computers die zelf muziek kunnen verzinnen, zoals AIVA (leuke woordspeling op Eva).

Laatst heb ik voor de visualiser contest van Image-line AIVA een compositie laten verzinnen. Dat heb ik heb ik toen bewerkt naar een synthesizerachtig stuk. Het was eerst een klassieke compositie, maar door de synthesizerelementen (eigenlijk kreeg ik Kontakt niet goed aan de praat ;-) ) kreeg het een synthpop-achtig tintje wat ik wel leuk vond. De titel is trouwens van een kort verhaal uit I, Robot van Isaac Asimov. Ik vond dat wel toepasselijk :-)

AIVA is een leuk speeltje. Jammer dat een commercieel abonnement duur is. Maar ach, 3 nummers per maand downloaden en er daar mee experimenteren is ook leuk :-) Wat vinden jullie van AIVA en muziek AI's in het algemeen?

https://youtu.be/qXdtumLmqjY
 
Back
Top