Bestaat er een strikt digitale geluidssynthese-methode?

Ik was op zoek naar een synthese..

Ik snap wat je bedoelt. Fijn dat je gevonden hebt wat je zocht! Ik kende Bytebeat niet, dus mooi twee nieuwe dingen geleerd. Die Bytebeat-concepten kun je eventueel ook in Max uitwerken en integreren in Live. De phononen-theorie laat ik ook maar even voor wat het is. :engel:
 
Je kunt het ook zo gek niet verzinnen of men is er al mee bezig! :stupid

Maar ja - wat pretentieloze spielerei is ook leuk. Vandaag maar eens met Bytebeat aan de slag.
 
Misschien haal je hier nog iets uit: https://www.synthforum.nl/forum/muzi...signalen-mixer

Dat klinkt als iets dat in de buurt komt van wat jij bedoelt: "In de titel de Miljoen-Signalen Mixer wil ik de uitzinnige kracht van digitaal uitdrukken en gelijk ook een van de belangrijkste argumenten ten gunste van digitaal noemen, een argument waarvan de betekenis nog veel te weinig wordt gezien. Eén van die zeer bijzondere dingen die je digitaal wèl en analoog never nooit niet kunt doen: een onbeperkt aantal audiosignalen volledig vervormings- en verliesvrij opschalen en mixen "
 
Dat topic is een heel verhaal! Heb het niet helemaal doorgelezen, want de discussie over wat beter zou zijn (analoog of digitaal) ken ik wel. Maar is er ergens een muziekje te beluisteren dat met zo'n Miljoen-Signalen Mixer gemaakt is?
 
Zo te lezen aan het begin van dat draadje is de term Miljoen-Signalen Mixer vooral click-bait om een verhaal af te steken over de superioriteit van digitaal.

Daar zit in sommige gevallen wel wat in, maar het hangt ook af van esthetische voorkeuren. Heb het album Closer van Joy Division zowel op CD als op vinyl, de laatste klinkt juist door het gekraak en de slijtage van de plaat vele malen beter dan de digitale versie. Omdat in dit specifieke geval de imperfecties de sfeer van de muziek juist versterkt. Om maar een voorbeeld te noemen.
 
functional programming is leuk maar heeft helemaal niets met geluidssynthese te maken. Je kan ook precies hetzelfde met functional programming als met andere programmeer-stijlen. Maar vaak is het met een functionele taal wat mooier op te schrijven. Je kan met functional programming geluidssynthese software schrijven. Maar je hebt geen mogelijkheden die je in andere programmeertalen niet hebt.

Volgens mij zijn de bouwsteentjes van wat je digitaal kan doen met signalen, optellen, vermenigvuldigen en vertragen van signalen ook dingen die analoge tegenhangers hebben. Hierdoor is alles wat je digitaal doet in theorie ook analoog te doen. Analoog is alleen vaak niet nauwkeurig genoeg en je kan digitaal veel complexere dingen doen. Een typisch digitale bewerking als convolutie is in beginsel gewoon een gewogen som van een heleboel vertraagde versies van het input signaal. Dat kan theoretisch ook analoog maar wordt al snel te complex.
 
Extreem gesteld zou je inderdaad digitale circuits analoog kunnen nabouwen door versterkers, mixers e.d. systematisch te oversturen. En van daaruit kun je dan - in principe - een hele digitale computer nabouwen. Vervolgens kun je met dat "virtual digital" systeem dan alles wat een gewone computer ook kan. Maar of zo'n systeem ook praktisch werkbaar is? Maar die bedenking opperde je zelf ook al. ;)
 
Extreem gesteld zou je inderdaad digitale circuits analoog kunnen nabouwen (...) Maar of zo'n systeem ook praktisch werkbaar is?

Je kunt beter zeggen dat een digitaal circuit intern analoog is. Elke transistor in een microprocessor is een analoog ding, weliswaar is het geheel zo ontworpen dat het qua nuttige werking zich in een aantal discrete toestanden kan verkeren, maar het is eigenlijk analoog.

Sommige dingen zijn inderdaad beter voor het digitale domein. Bedenk 'ns iets om granular te doen, analoog. Iets met bucket-brigade delays (BBD) misschien? Als dat werkt loop je waarschijnlijk tegen het probleem dat het signaal al snel verzuipt in de ruis. Een digitale oplossing is veel beter.
 
Je kunt beter zeggen dat een digitaal circuit intern analoog is. Elke transistor in een microprocessor is een analoog ding, weliswaar is het geheel zo ontworpen dat het qua nuttige werking zich in een aantal discrete toestanden kan verkeren, maar het is eigenlijk analoog.

Inderdaad, dat is nog scherper geformuleerd.
 
Back
Top