Sound design van telefoongerinkel. Tips?

peterdh

Ringtones & notifications
Lid sinds
13 april 2007
Berichten
2.856
Locatie
Santpoort-Noord
Hi SF’ers,

Al enige jaren maak ik gratis ringtones en messagetones. Vooral mijn kantoor- en huistelefoonringtones lopen goed. Qua sound design is het vaak een blokgolfachtige golfvorm of een metaalachtige/dissonante golfvorm, die ik als basis gebruik. Metaalachtige geluiden krijg ik ook door ringmodulatie, fm of door een metaalachtige sample te loopen. De oscillator moduleer ik met een lfo op de pitch, vaak een blokgolf-, pulse- of stepgolfvorm. Het is mijn nog nauwelijks gelukt de echt ouderwetse telefoonrinkel na te maken.

Hebben jullie nog tips voor het maken van kantoor- en huistelefoons? Hieronder vinden jullie audio-samples van een paar ringtones.

Bedankt voor jullie tijd!
 

Attachments

  • Telefoon_Synthforum_1.wav
    551,7 KB · Bekeken: 809
  • Telefoon_Synthforum_3.wav
    480,6 KB · Bekeken: 256
  • Telefoon_Synthforum_2.wav
    464,4 KB · Bekeken: 283
  • Telefoon_Synthforum_4.wav
    349,1 KB · Bekeken: 242
Ik wil het graag zelf maken, of iets dat er op lijkt. Het is maar 1 keer een beetje gelukt. Ik heb toen een metaalachtige percussiesample geloopt en die met een pulse-lfo, met korte pulsebreedte, naar de pitch gemoduleerd. Hoor bijlage
 

Attachments

  • Retro_ring_10.mp3
    672,6 KB · Bekeken: 236
Dag Peter,

Dit is een snelle test. Je kunt van alles aanpassen naar jouw smaak.
Gebruikt: Nord Modular NMG2Demo software.
Included: Patch picture.
NMG2 Patch
MP3 Audio

Telefoonrinkeltje.jpg





PS: de Pch2 extentie van de Nord modular NMG2 pakt de post niet.
 
Version=Nord Modular G2 File Format 1
Type=Patch
Version=23
Info=BUILD 266
! BX_Ð` J †EÀ@
@ À 0C€ @À PC€ `À pC€ €Ã€ C€€ Á Ü,\ ,1 ’@á %@ øL @ Í @…@„@ƒ€á`#ƒ0Ü<t J i € R o@ @€ ` € € À À@ à€! À! Cà @B€ `B €B‚ Bƒ ÀB„ àB… B† B‡B€BÀ" E BÂ!ÀE€`Å‚ÀÄ àDA@D@á@R MCÂ@H @€€ @ @€ @‚ @‚€ @ƒ @ƒ€ @„ @ þø/à@òþøoàAÿÈ € 8 à € 8 à@€€€ 0 A p B ” e ( €@ Ê 0PÀ2€” `€ € @€ €€
À€ € @@P@A M«D‚@B€?€ ð þ áÀ #ø Ïà ü @€ €#ð €d~ <À ’H @ArI 6H`É ! (›à“ R` Lp €‚I~ Y1
& @Aäà D @
ð `@b8 M@‰ 0 ‘ #€ ÀƒDP xŒÀ AB€9Þ 9€åØ `@Ü´ #—às˜ 0 Îj€Î À„@€ ` a ð Àa€ <2@ ‡@ `Apè 6 à 0! (v@Žt 0 Qã€;ð À‚G~ XïÀ
` `A㢠D @
Ð @@uÑ »@× šà€] €ƒk” }sÀ BB€P| @C @@è? %€ d Ô Ð €„@€ ¡@œ6ÖÊ ¤cJr_€ ªjv„âØd _g£éâ0 ˆqÿhpÆÇ` ¡Çý¡Ã€ Š6WŠÊu> :7 3%è€ 2dÉ“&L€ ‚ Z h % Ú Z ˆ e Ö€l 8@ # + 3 ; D xp ° T Ø *
l €› @@Õ€ p ¦À P ó` ¨ ˆ € €0 @ € ` € ( € € @ƒ Ð @ ¿› ôX J€€Ô ! ã @à €þ /à €þ Oà €þ oà €þ ˆ €
è @ @} ô ž€Ð €@ƒz @ @ Eƒ€ @ @@ ‚ @ A Ð 0 €h @4
€ „ € à @M e U € 0 @ P ` p € b x ` F [ T€@T BÚY[ BU™[ B’Ù^X€ BÐY•Ú BÝ\Ý” BPÝ›” B””ÝXÚÀBÑË•Ú€ [ @ [ Z ¥COscMaster1 OscD1 OscD2 OscD3 OscD4 OscD5 OscD6 OscD7 OscD8
Mix8-1B1 EnvD1 LfoA1 OscPM1 2-Out1 X-Fade1 Roland Kuit Groet RndTrig1 LfoC1 EnvAHD1 Z o Telefoonrinkel 2021.
Roland Kuit–Ñ


Copieer deze txt en paste deze in txt maker of zo. Safe dit met de extentie .pch2
 
Bedankt Roland. Hierbij citeer ik jouw antwoord op mijn privébericht aan jou:

Het ligt natuurlijk aan welke apparatuur je tot je beschikking hebt. SB-Six heeft meteen een goede opmerking. Een telefoonbel is geen ziekenwagen :) Dus geen pitch modulatie.
Ik zou voor een tros Modal Filters gaan om de belklank te realiseren.
Deze filters kun je laten "ratelen", rinkelen d.m.v. een impulse. Een kort tikgeluidje wat zich steeds herhaald d.m.v. een snelle trigger. Mocht je die niet hebben, dan een stapel sine osc's die samen een bel timbre maken (additief). Ook kun je ieder een eigen AD EG geven. Dan is de uitsterftijd beter te regelen. Als trigger kan je een LFO puls/blokgolf nemen om de snelle rinkel te maken. Dit geheel moet dan weer door een poortje om stiltes tussen de rinkels te geven. B.v. Deze audio door een 2de EG te sturen met een regelmatige, langzame triggering.
Volgens mij is de ouderwetse telefoonrinkel een metalen belletje waar een hamertje heel snel op slaat. Ik zou dan eerst de hotelbel sound proberen te maken met fm, en die triggeren met een burst generator. De pitch varieert niet of nauwelijks voor mn gevoel
Zowel Roland als jij zitten waarschijnlijk goed en fout wat lfo-pitch modulatie betreft. Het schijnt dat veel Amerikaanse belschalen geen verschillende toonhoogtes hebben, maar veel Europese belschalen wel.

Ik heb inmiddels goede apparatuur en oude telefoons gekocht om oude telefoonrinkels op te nemen, maar ben niet tevreden over het resultaat. Ik vind de rinkels te schel klinken :(
 
Na een Google search vond ik dit. Ik ken deze niet maar het is freeware en lees dat er ook cross synthesis mee gedaan kan worden.
Hierdoor kun je een morph maken van bel naar pulse: Resyn (download rechtsonder)
Ik heb al meerdere commerciële resynthesis vst's geprobeerd, maar ze geven geen mooi resultaat.
 
Back
Top