Hammond orgel

paolo86

Nieuwkomer
Lid sinds
10 januari 2014
Berichten
21
Locatie
Achterhoek
Ik heb sinds enkele maanden de overstap gemaakt van een Yamaha stage piano naar een Nord Stage 2. ~Dit om ook de keuze te hebben tot orgelklanken.
Nu staat youtube bomvol met filmpjes van gasten die lekker lopen te raggen met orgelgeluidjes op de nordstage.
Als ik dat wil leren waar moet ik dan beginnen?
Klinkt misschien stom die vraag maar ik speel al dik 20 jaar piano en kerkorgel alleen jazz orgeltjes spelen is toch een vak apart.
Heb ik het goed dat de basis bestaat uit akkoorden?
Vingervlugheid heb ik zat alleen zoek even wat handvaten om een goede start te maken.
Hoop dat jullie wat tips/trucs voor me hebben
 
Wat tips voor beginners krijg je op Youtube van de legendarische Booker T (van de hit "Green Onions"). Ik vind het een zeer sympathieke man en zoals hij vertelt over de Hammond is geweldig en wat mij betreft een "must see":
https://youtu.be/rh9KDzNkpSI

Verder deelt Jack Duxbury van muziekwinkel Andertons over een paar standaard "trucs" op de Hammond: ook een aanrader.
https://youtu.be/BZxj-FY7ap0

Succes met spelen! :)
 
Heb ik het goed dat de basis bestaat uit akkoorden?


Veel jazz is opgebouwd rond een akkoordenschema, bijv een bluesachtig schema en vanuit de grondtoon van je akkoord doe je kleine runs.
Of links de bass en rechts wat improviseren.
Timing is vooral waar het om gaat, neem een liedje wat je goed kent en varieer met je timing, speel ermee en geef het swing, dan wordt het al jazzy.
Veel luisteren naar de bekende jazz organisten wat hun doen zoals Jimmi Smith, Brian Auger, en Nederlanders zoals Sven Figee en carlo de Wijs.
En tutorials op youtube, hier op de Nord Autumn Leaves, echt zo'n standard;

 
Laatst gewijzigd:
Ik heb sinds enkele maanden de overstap gemaakt van een Yamaha stage piano naar een Nord Stage 2. ~Dit om ook de keuze te hebben tot orgelklanken.
Nu staat youtube bomvol met filmpjes van gasten die lekker lopen te raggen met orgelgeluidjes op de nordstage.
Als ik dat wil leren waar moet ik dan beginnen?
Gospel!

Vingervlugheid heb ik zat alleen zoek even wat handvaten om een goede start te maken.
Hoop dat jullie wat tips/trucs voor me hebben



 
Last edited by a moderator:
Ik ga hier mijn dank uitspreken... ik zat dus met dezelfde vraag in mijn maag... Werdt door de buurman gevraagd in zijn bandje te komen orgelen... die XB1 is binnen maar nu de techiek nog... Kom maar op met die tips and tricks please..!!
 
Back
Top