Muzikaal Gepiel dl. 8: Faust online

Zie net in de video dat FaustWorks wordt afgeraden als zijnde verouderd! :frons:
 
Het ziet er steeds meer naar uit dat FaustWorks een achterhaald bijproduct van Faust is. De video's gaan over Faust en de nieuwere programmatuur daar omheen. In essentie is Faust volgens de eerste video die ik nu zit te bekijken een command line programma dat DSP apps geschreven in de taal van Faust omzet in C++-programma' s. Van daaruit kun je er dan weer applicaties voor in andere programma's van maken. Simpel is anders, maar gelukkig kan je ook veel vanuit de Editor en PlayGround die ze online beschikbaar hebben gesteld. Zie de links in mijn eerste berichtje.

Ik hoop dat Faust mij in staat zal stellen om zelf VST-plugins of Pure Data extenties te maken. Als me dat lukt is het programma daarmee voor mij ook interessant genoeg om er mee verder te gaan. Voor het maken van algoritmische muziek is Faust zelf te elementair en niet geschikt.
 
Inmiddels uitgevogeld hoe je online een Faust progje als VSTi kunt exporteren. Zie:

VSTi.png


Heb een paar van hun demo' s uitgeprobeerd en die werkten op mijn Linux Mint computer in LMMS en Carla. Dat geeft vertrouwen dat ik met Faust uiteindelijk ook zelf VSTi's zal kunnen maken, wat mij heel leuk lijkt. 8)
 
Aan applicaties lukt het me nog steeds alleen maar om (werkende!) 32-bit VST(i) plugins te maken. En dat is dankzij de eerder vermelde online hulpmiddelen. Maar die VST's zijn interessant genoeg.
 
Genoeg gehobbyd met Faust voorlopig. Het is een heel mooi programma, maar er is (op mijn Linux Mint computer althans) lastig en in sommige opzichten helemaal niet mee te werken. Hopelijk brengt men nog eens een AppImage o.i.d. uit die na het downloaden, uitpakken en executable maken gewoon direct werkt zonder dat je daarna nog allerlei aanvullende en ondersteunende programmatuur hoeft te installeren om zaken aan de praat te krijgen.
 
zonder dat je daarna nog allerlei aanvullende en ondersteunende programmatuur hoeft te installeren om zaken aan de praat te krijgen.
Ben benieuwd of dat met Nyquist beter is, op een Linux computer. Kreeg het zelf niet aan de praat onder Windows (weliswaar 32 bit).
 
Ben benieuwd of dat met Nyquist beter is, op een Linux computer. Kreeg het zelf niet aan de praat onder Windows (weliswaar 32 bit).

Nyquist is het volgende dat ik ga uitproberen. Wat heb je zelf uitgeprobeerd op Windows, Faust of Nyquist?
 
Nyquist, omdat dit meer geschikt lijkt om wat mee te experimenten, het heeft een soort interpreter die gemakkelijk is om te gebruiken (wat ik erover lees, tenminste). Maar het is een oud beestje wat ik gebruik met Windows 7, kan zijn dat het daarom niet goed werkt.
 
Back
Top