Muzikaal Gepiel dl. 7: Granulaire synthese

ProgHead

Gepokt en gemazeld
Lid sinds
26 februari 2019
Berichten
5.534
Locatie
Zeist
In dit topic wil ik mij verdiepen in Granulaire synthese. Daar weet ik nog zo goed als niets vanaf, terwijl het toch een belangrijke vorm audio-synthese is. Ook wil ik bekijken of ik die techniek door middel van een zelf bedachte patch (i.p.v. met een kant-en-klaar soft synth) uit kan voeren.
 
De eerstvolgende berichtjes bevatten vooral links naar interessante content op het internet.
 
Je komt inderdaad al snel uit bij Curtis Roads, als je interesse hebt in granular. Ik kan je het boek Microsound van hem aanraden als je meer wilt lezen over dit onderwerp. Het is tegenwoordig open source en te downloaden op Archive.org, hier.
 
Dat is een van de eerste boeken waarbij ik mijzelf hoop te kunnen bedwingen om het niet in papieren versie aan te schaffen. Een bestandje moet volstaan.

Maar of me dat gaat lukken...? :D
 
Een bestandje moet volstaan. Maar of me dat gaat lukken...? :D
Liever lees ik ook van papier. Vanaf het scherm lezen van een laptop, dat gaat na een tijdje irriteren als het een lange tekst is. Vanaf het scherm van een tablet is veel beter.
 
Misschien dan toch eens van mijn tablet proberen...

Van de programma's die ik gebruik of van plan ben te gebruiken lijken alleen Pure Data en SuperCollider geschikt om granulaire synthese in te programmeren. Ik moet alleen nog bekijken of dat voor een hobbyist zoals ikzelf te doen is...
 
Het boek Loadbang van Johannes Kreidler heeft wat uitleg over granulaire synthese met voorbeeld-patches. Lijkt me handig om dat eerst eens te proberen. Mocht dat goed gaan dan kan ik daarna zien wat er met SuperCollider mogelijk is. Dat laatste zal wel een stuk lastiger worden want met SuperCollider heb ik nog nooit gewerkt.
 


Hier wordt helder uitgelegd hoe je in Pure Data een opgenomen stukje geluid of muziek kunt terugspelen en manipuleren, wat aan de basis ligt van granulaire synthese.
 
Kwam dit nog tegen, een stukje hardware om met granular te spelen. Onder de motorkap zit een Raspberry Pi waar SuperCollider op draait. Schermpje toevoegen en nog wat meer mogelijkheden erbij programmeren en je hebt een GR-1 light voor een zacht prijsje. :eureka:

 
Zie net dat de site van Kreidler zelf een waarschuwing geeft :( :

waarschuwing.png
 
Zie net dat de site van Kreidler zelf een waarschuwing geeft :( :

Hahaha, dat komt omdat het geen https site is, maar http. Dat betekent niks.
Mocht je daar formulieren gaan invullen, dan gaat het niet over een versleutelde verbinding. Een theoretische kans voor kwaadwillenden.
 
Hahaha, dat komt omdat het geen https site is, maar http. Dat betekent niks.
Mocht je daar formulieren gaan invullen, dan gaat het niet over een versleutelde verbinding. Een theoretische kans voor kwaadwillenden.

Dank voor de info. Dan zijn die PD-patches vermoedelijk ook wel OK.
 
Ik heb mij nog wat verder verdiept in SuperCollider maar vind het weinig intuïtief. Misschien moet ik toch maar een ander programma kiezen...?
 
de link naar het curtis road boek werkt helaas niet meer, @Disharmonic .
ik heb een preview van een boek, dat zeker niet zo diep zal gaan als die van curtis road, maar wel geschreven door iemand mét kennis, ervaring en gevoel er voor. en voldoende diepte, zeker, en zeker voor mij.

ik ben een mathematische null...

ik zit niet op patch level (in mijn case zou dat Reaktor kunnen zijn of M4L). ik gebruik een aantal granular synthesizers.

ik doe ook de primitieve aanpak, gewoon select/multi-select in een wave editor of spectral editor. heeft wel iets opgeleverd, maar granulair, in diepste zin, kun je niet noemen.

ik ben vooral geïnteresseerd in "kompositie", of "rekomposite".

ik wilde al een thread openen over het aantal syntheses die er zijn, om wat meer inzicht te vergaren. de laatste tijd dus erg veel met granular. en ook weer additive/spectral.

dit is de diepere thread. te diep voor mij nog, al dip ik mijn teen zo af in toe in M4L. wil dat geen voorrang geven, langzaam, tussendoor opbouwen.

ik kan nu al aardig bereiken wat ik wil.
 
de link naar het curtis road boek werkt helaas niet meer, @Disharmonic .
Beetje late reactie, maar ik klim even uit de put... winterdipje enzo. :erm:

Ja, ik lees op Archive.org dat er "issues" zijn. Maar ik zie ook dat een zoekactie op Google met de juiste woorden dit werk als eerste resultaat bovenaan laat zien. Dus het is gemakkelijk te vinden. :D
 
Ja - het zijn geen vrolijke tijden. Corona enzo. Maar gepiel met geluidjes is dan een mooie afleiding.

Ik heb zelf het boek (Microsound) inmiddels in papieren versie al aangeschaft, maar nog niet gelezen. Misschien doe ik dat na mijn klokken-projectje.
 
Back
Top