Bestaande songs 'coveren'

Robi

Hega
Lid sinds
22 juli 2014
Berichten
4.815
Locatie
Groningen
Momenteel ben ik bezig om een aantal songs te 'coveren', ondermeer van Ultravox en Talk Talk.
Wil hieraan uiteraard wel mijn eigen draai geven en het moet niet teveel op het origineel gaan lijken.
Heb aan de hand van een midi-song-bestand even een opzetje proberen te maken en ik vind dit best leuk om te doen.
Toch moet ik wel concluderen dat het allemaal nog wat teveel lijkt op het origineel, qua melodie, tempo etc.

Wie van jullie maken ook weleens 'covers' van bestaande songs?
En hoe maken jullie hiermee jullie eigen bewerking?
 
Het gaat hier dus om wat oudere muziek, een manier om het anders te laten klinken is om na te denken hoe deze artiesten deze nummers hadden gemaakt als ze het vandaag hadden gedaan. Andere tijden, andere beschikbare instrumenten met andere geluiden, beïnvloeding door andere muziek die in de tussentijd is uitgebracht, etc. Hier een voorbeeld met ook een wat ouder nummer, het origineel van Joy Division en de interpretatie van Moby een kleine 20 jaar later.



 
Wat ik nog was vergeten, andere soorten geluiden gebruiken doet best veel om een nummer een beetje "eigen" gevoel te geven. Ik zat ooit 'ns in een bandje en we hadden geen toetsenist. Af en toe deden we 'ns een cover, en als er toetsen voorkwamen in het origineel dan speelde de gitarist dit. Door veel gebruik te maken van effecten kregen we een geluid dat toetsen benaderde, maar toch anders was. Dat gaf daardoor het nummer dat wat "eigen" was aan het geluid van de band, terwijl het aan de andere kant toch gewoon een cover was.
 
Ben niet van de covers, maar meer van de remixen. Wat voor mij belangrijk is dat ik niet eerst naar het nummer luister, het beste al voor langere tijd. Dit zorgt er bij mij voor dat ik fris ben en meer mn eigen kant op ga ipv te veel ga kopiëren van het bestaande nummer.
Vanuit de midi file kan het helpen om een ander ritme in de melodie te maken. Hierdoor zorg je direct voor dat het al wat anders klinkt. Je zou het eventueel ook in een andere toon kunne maken in plaats van het origineel.
 
Heb een voorlopige bewerking van Dancing with tears in my eyes (Ultravox).
Ben er meer dan een week mee bezig geweest en het was vooral veel gedoe ook met de juiste sounds te kiezen, (af)mixen, masteren etc.
Voor mijn gevoel is deze nog lang niet af en ik wil wellicht ook meer andere sounds, vocalen etc nog gaan toevoegen.
Vind het vooral wat lastig met mijn eigen vocalen (via de vocoder), dat hier een vervelende piep in zit.
Dit komt omdat ik ASIO gebruik en bij mij is de microfoon-ingang en line-in erg lastig dan te gebruiken.
Moet hierin voor een alternatief oid zien te gaan kiezen, want audio opnemen gaat anders erg lastig (met ASIO dan).

https://soundcloud.com/gardensofhega/dancing-with-tears-in-my-eyes-demo-wip-cover
 
Ik heb flink wat van produceren geleerd door dingen die ik tof vond na te maken. Is echt super leerzaam.

Al pakte ik meestal maar een paar elementjes en bouwde de rest zoals ik het wilde.
 
Ben zostraks thuis bezig geweest en heb een behoorlijk andere versie gemaakt.
Meer synth-lijntjes toegevoegd en ook vocalen.
Ben eerst bezig geweest met Vocalsynth 2, maar dit werkte helaas niet.
Toen de Ableton-vocoder geprobeerd en dit ging erg goed.
Moet ook zeggen dat ik deze vocoder erg effectief vnd.
Het resultaat is weliswaar nog niet helemaal geslaagd; toch heb ik er wel een goed gevoel bij.

https://soundcloud.com/gardensofhega/dancing-with-tears-in-my-eyes-with-vocoder-vocals-wip
 
Had niet Dancing with Tears in my Eyes gekozen om iets met een vocoder te doen. Dan was bv. Mr.X beter geschikt, met een vocoder valt daar vast een mooie versie van te maken. Of misschien nog beter, Herr X., helemaal als het in goed Duits is. Want de uitspraak is in het origineel niet zo best.
 
Het ging mij ook meer even om het basisidee, om vocalen op te nemen en te bewerken met vocoder.
Dancing with tears in my eyes vond ik daar best een geschikte song voor.
Mijn Engelse uitspraak is ook niet echt briljant en qua stemgeluid ben ik ook niet echt een wereldtopper.
Werk daarom ook liever met vocoders etc.
 
Back
Top