Muzikaal Gepiel dl. 6: Modulaire Synthesizer

Ha, dat is leuk om te zien wat je gebruikt op jouw Linux-machine. Sommige ken ik, andere niet. Moet er maar 'ns op studeren wat er allemaal mogelijk is als ik overstap.
 
Sommige (maar lang niet alle) specifiek voor Windows gemaakte plugins kun je met behulp van Wine of Carla ook nog op je Linux computer gebruiken.
 
ProgHead : O, dat zou handig zijn. Goede tip om ook daar naar te kijken. Wat ik op een computer wil doen, voor muziek en geluidsbewerking, is niet veel. Heb al in de loop van de tijd diverse pakketten geprobeerd voor muziekproductie, maar het bevalt gewoon niet. Het slaat, bij mij tenminste, alle creativiteit dood. Liever hardware met knoppen voor een hands-on benadering. Voor het nabewerken is een computer geen probleem, of het voorbewerken (van samples bijvoorbeeld). Het gaat om de fase daartussen waarbij je daadwerkelijk iets creƫert dat ik liever geen computer gebruik.
 
In vergelijking met professionele software van vandaag zullen de mogelijkheden van die oude versie van Audition ook vrij beperkt zijn, denk ik. Het is vooral ook de hele prettige manier van werken die je daarmee hebt (en daarvoor dus al in Cool Edit) waarom ik maar geen afscheid kan nemen daarvan. Een vervanger zou wel multitrack moeten zijn en de gebruikelijke editing-tools moeten hebben. Maar niet dat het bijvoorbeeld volledig automatisch een track kan masteren, of dat soort dingen. Zo ver hoeft het niet te gaan.
Ik heb ook altijd met CoolEdit gewerkt en werk nu nog steeds met Audition, werkt prima voor waar ik het voor gebruik inderdaad.
Voor Linux; in Audacity kun je toch ook met meerdere sporen werken, een beetje zoals Audition? Audacity is sowieso een prima gratis tool.
 
Onderstaand forum is ook handig voor technische vragen over Linux audio:

https://linuxmusicians.com/index.php

Ik denk dat ik mij uiteindelijk zal richten op het bedenken en bouwen van modulaire patches in plaats van composities of "liedjes". Dat vind ik ook veel spannender en leuker dan het monnikenwerk om noot voor noot een liedje in elkaar te zetten.

Maar het begint mij nu ook al tegen te staan om uren aaneen naar een beeldschermpje te turen. Mogelijk zou ik voor het hobbyen en uitproberen een hardware modulaire synth moeten aanschaffen, om dan als ik iets leuks gevonden heb op de computer een virtuele versie na te bouwen en hier of elders op internet te publiceren. Ik weet het nog niet...
 
Ik denk dat ik mij uiteindelijk zal richten op het bedenken en bouwen van modulaire patches in plaats van composities of "liedjes". Dat vind ik ook veel spannender en leuker dan het monnikenwerk om noot voor noot een liedje in elkaar te zetten.

Maar het begint mij nu ook al tegen te staan om uren aaneen naar een beeldschermpje te turen. Mogelijk zou ik voor het hobbyen en uitproberen een hardware modulaire synth moeten aanschaffen, om dan als ik iets leuks gevonden heb op de computer een virtuele versie na te bouwen en hier of elders op internet te publiceren. Ik weet het nog niet...
Tja, met echte knoppen en draadjes werken is veel leuker, maar er hangt uiteraard wel een prijskaartje aan. Ik zit trouwens wel in het kamp van mensen die je dan aan zal raden om dan meteen met modules te beginnen en niet eerst een semi-modular als een Neutron. Zeker als je het zelf bouwt en langzaam opbouwt dan kun je geleidelijk aan een mooi systeem bouwen. Kijk bv voor een eerste VCO eens naar de 3340 VCO van Kassutronics. Heel goedkoop te bouwen en heeft de CEM3340 chip die bv een SCI Pro One ook heeft. Zie hier:
https://kassu2000.blogspot.com/2018/06/vco-3340.html
Ik heb alleen (3x) de PCB en CEM's gekocht en de onderdelen van elders gehaald.
 
SmartBits : Het is al jaren geleden dat ik voor het laatst Audacity heb bekeken, toen was het nog wat mager qua functionaliteit, maar dat zal inmiddels beter zijn. Die nog maar 'ns aan de tand voelen, wat het tegenwoordig kan. Ja, het is de handige manier van werken in Audition wat zo prettig is en ik hoop daar niet teveel op in te leveren bij het overstappen naar iets anders. Ik gebruik het regelmatig, ook voor muziek die je plukt van Soundcloud, Youtube, etc. en soms van mindere kwaliteit is. Even bewerken en opfrissen in Audition is zo gepiept en dan klinkt het meestal al een stuk beter.

ProgHead : Goede tip, zal dat 'ns bekijken. Ja, het vervelende is dat het turen naar een beeldscherm je tegen gaat staan, terwijl er aan de ander kant zoveel mogelijk is. Als je je verdiept in SuperCollider, Pure Data en dat soort software, er is heel veel mogelijk om te experimenten.
 
Pure Data is heel leuk ja! Vooral het elementaire ervan bevalt me, je bent echt zelf dingen aan het maken in plaats van dat je een (prijzige) synthesizer gebruikt die bijna alles al voor je doet.
 
ProgHead : Het is inderdaad erg interessant. Op dit moment heb ik niet veel tijd om ermee bezig te zijn, op muziekgebied wil ik de komende tijd gewoon wat ideetjes uitwerken en hopelijk wat tracks te kunnen maken. Maar als ik 'ns wat meer tijd heb en een beetje m'n antipathie tegen beeldschermen kan overwinnen, dan wil ik alle voor- en nadelen van deze software 'ns uitzoeken en er eentje kiezen om ermee bezig te gaan. Als je er bedreven in bent, zo'n idee van een volledig virtuele modular voor generatieve muziek zou je ermee kunnen realiseren. Het framework is er al, hoef je niet alles vanaf de grond op te programmeren als een stand-alone applicatie.
 
Misschien is dat beeldscherm-probleem op te lossen door eerst alles conceptueel (uit het hoofd of met pen en papier) uit te denken, zodat je daarna enkel nog (even) voor het patchen van een werkend voorbeeld met een computer hoeft te werken. Of bestaan er ook handige kleine hardware modulars (niet noodzakelijk van professioneel niveau) om alvast tijdens het uitwerken van het concept een en ander te testen. Als zo'n opzet werkbaar is zou dat voor mijzelf ook een oplossing zijn.
 
Ja, dat scheelt al een stuk. Wat ik hierboven al noemde, generatieve muziek (of "muziek" ;) ) heeft m'n belangstelling, jaren geleden had ik 'ns een ideetje op dit gebied en heb toen dit voor het grootste deel al uitgewerkt op een whiteboard en vervolgens op A4-tjes gezet. Van de stap om het van pseudo-code om te zetten naar echte software (dat was in dat geval geschreven in Delphi) is het niet gekomen. Heb het nog wel ergens liggen, dus het kan nog. Of anders het 'ns proberen in SuperCollider oid, misschien.
 
Back
Top