Muzikaal Gepiel dl. 6: Modulaire Synthesizer

Wat andere voorbeelden van generatieve muziek met een modular, wellicht ter inspiratie. Met name de tweede is fraai (naar mijn idee, tenminste :) )



 
Klinkt heel fraai - maar wat zijn dat voor modules? Zijn die speciaal voor dat systeem ontworpen?
 
Klinkt heel fraai - maar wat zijn dat voor modules? Zijn die speciaal voor dat systeem ontworpen?
M.b.t. de sound zijn het de Make Noise Telharmonic (een moderne variant op het aloude Telharmonium) die door de Mutable Instruments Clouds gaat, “texture synthesizer”. Beiden worden gemoduleerd door een random module. Die modules zijn niet voor dit specifieke systeem ontworpen; het zijn bijzondere modules die gecombineerd een bijzonderder resultaat geven.
 
Ik lees dat de MI Clouds niet meer leverbaar is, nieuw? Maar uitgaande van de prijs toen deze nog wel te krijgen was en met de andere modules erbij, ook zo'n klein systeempje kost best wel wat. Voor deze specifieke toepassing zou ik interesse hebben in iets dat stand-alone is, een kastje met slechts één knop: aan/uit. Zet je het aan en je krijgt een fraaie soundscape/drone at random te horen. Heb daar al veel eerder over nagedacht hoe zoiets te realiseren, toen technisch moeilijk te realiseren. Het zou tegenwoordig in elk geval gemakkelijker zijn, wel veel code kloppen vrees ik. Toch hier nog maar 'ns over nadenken.
 
Moet wel kunnen. Een patchende robotarm (met bijpassende software) is zo gemaakt. Het cruciale probleem is dan wel dat je die robot van criteria moet voorzien om te kunnen beoordelen wat de kwaliteit van een gemaakte patch is. Zodra je een dergelijk protocol voor kwaliteitsmeting hebt opgesteld kun je de robot op basis daarvan dan verder door trail and error laten uitvogelen hoe kwalitatief goede patches gemaakt moeten worden.
 
Dat zou een mooi apparaat worden. :) Maar het is handiger als je modules met elektronische schakelaars op verschillende manieren kunt patchen.

En als het alleen gaat om puur generatieve muziek waar verder geen mensenhanden/mensenhersenen aan te pas komen, dan kunnen de modules helemaal onder de motorkap verdwijnen, samen met het zelfpatchende schakel-"mechanisme". Als je het volledig digitaal maakt kan het helemaal virtueel bestaan, binnen een computer. Maar ik denk dat een hybride oplossing, digitaal met analoge elementen, misschien het leukste is. Dan hou je toch een stukje hardware.

Kwaliteitstraining zou je kunnen doen door het systeem te laten leren, de luisteraar krijgt een knop waarmee hij/zij de produceerde klanken een waardering kan geven. D.m.v. een neuraal netwerk, genetisch algoritme (wat simpeler te implementeren) oid. leert het systeem betere klanken te produceren. Maar er zijn andere methoden te bedenken, door analyse van bestaande klanken en muziek weet je al een beetje welk deel van de totale mogelijke klankruimte voor mensen prettig klinkt. Je moet wel oppassen dit niet te strikt te maken, anders zal het systeem je te weinig verrassen.
 
Laatst gewijzigd:
Ja - wonderlijk wat men met een klein aantal modules al kan bereiken!
En om nog eens hier op terug te komen; het is ook wel een bekende uitdaging in het modulaire wereldje, de 3 modules challenge. Dus met slechts 3 modules een zo leuk mogelijke patch maken. Ik ben er wel eens mee bezig geweest, maar het is aardig lastig om iets te maken wat enigzins muzikaal blijft. Verzanden in chaos daarentegen is zo gepiept.
 
Ik lees dat de MI Clouds niet meer leverbaar is, nieuw?
Klopt, wordt niet meer gemaakt. Zit zelfs een kans in dat Mutable Instruments überhaupt geen nieuwe modules meer gaat maken en er mee op houdt. Maar omdat de code open source is zijn er al veel varianten van in omloop die je zelf kunt bouwen of die door DIYers wordt gebouwd. Twee van de populairste implementaties van het moment zijn de Monsoon en Microcell.
Als je zelfs iets wilt coderen dan is het wel leuk dat je die code dus gewoon kunt hergebruiken, hoef je de module niet voor te kopen. In VCV Rack zit bv een software variant van Clouds die, omdat het een digitale module is, nagenoeg hetzelfde doet en klinkt.
 
SmartBits : Bedankt voor de info, aardig dat het toch blijft bestaan in verschillende incarnaties. Ben niet zo'n fan van de combinatie muziek en computer, maar VCV Rack wil ik 'ns bekijken. Ook wat goedkoper om daar 'ns mee te beginnen ipv. gelijk de hardware-modules... ;)
 
SmartBits : Bedankt voor de info, aardig dat het toch blijft bestaan in verschillende incarnaties. Ben niet zo'n fan van de combinatie muziek en computer, maar VCV Rack wil ik 'ns bekijken. Ook wat goedkoper om daar 'ns mee te beginnen ipv. gelijk de hardware-modules... ;)

Zeker de moeite om eens te proberen. Is gratis, dus je kunt er geen buil aan vallen. Ik moet eerlijk zeggen dat ik het wel op mijn laptop heb staan, maar het weinig gebruik. Als ik wat wil patchen op mijn PC dan pak ik toch eigenlijk nog steeds liever de Nord G2 demo...
 
SmartBits : Wat ik ook wil doen op een computer, moet eerst 'ns een nieuwe aanschaffen. Heb nu een oude laptop uit het Vista-tijdperk (maar met Win7 erop) voornamelijk voor huis-, tuin- en keukengebruik. Het ding is traag en heeft zijn beste tijd gehad. Wil bij een nieuwe geen Windows meer, 'ns kijken of ik voor alles wat ik ermee wil doen kan overstappen naar Linux. Wat betreft muziek en audio, al heel lang gebruik ik Audition (wel een oude versie) en daarvoor Cool Edit. Een vervanger dat draait op Linux moet dan wel zo ongeveer hetzelfde kunnen.
 
Ik heb zelf ook Linux. Voor hobby-doeleinden is er voor Linux genoeg gratis (open source) audio software te vinden, of dat voor professionele audio-software ook zo is weet ik niet. Toen ik er pas mee begon heb ik wel veel gedoe met JACK gehad (die regelt hoe de verschillende audio-programma's met elkaar communiceren), daar moet je echt even aan wennen. Verder ben ik er heel tevreden over.
 
ProgHead : In vergelijking met professionele software van vandaag zullen de mogelijkheden van die oude versie van Audition ook vrij beperkt zijn, denk ik. Het is vooral ook de hele prettige manier van werken die je daarmee hebt (en daarvoor dus al in Cool Edit) waarom ik maar geen afscheid kan nemen daarvan. Een vervanger zou wel multitrack moeten zijn en de gebruikelijke editing-tools moeten hebben. Maar niet dat het bijvoorbeeld volledig automatisch een track kan masteren, of dat soort dingen. Zo ver hoeft het niet te gaan.
 
Dit gebruik ik nu op mijn Linux computer:

audio-software.png


Daar zijn op YouTube waarschijnlijk wel filmpjes over te vinden, en van sommige programma's bestaan ook Windows-versies (zodat je die daar al kunt uitproberen).
 
Back
Top