Muzikaal Gepiel dl. 6: Modulaire Synthesizer

Leuk programma AlsaModularSynth maar de modules "euclidean triggers" en "sequential switches" kan ik er niet voor vinden. Audiorate modulaties lukten wel. Even zien of er ook een PLL op te maken is...
 
Eerlijk gezegd lijkt me dat sterk... PLL is ook in hardware vorm geen veel voorkomende module. Wel erg leuk trouwens! Bekijk de documentatie maar eens van de Doepfer A-196, staat wat meer uitleg bij.
 
Helaas werkt VCV rack niet op mijn computer...

Is er eigenlijk een verschil tussen een euclidean sequencer en een euclidean trigger?
 
Nu ook wat met Kamioooka en ModulAir gespeeld. Diverse vormen van moduleren gaat goed, maar veel verder kom ik zo niet.

Morgen eens zien of de Krell patch van Todd Barton, Entropical Paradise van Allen Strange of Barry Schraders Lost Atlantis wel te doen zijn.
 
Is er eigenlijk een verschil tussen een euclidean sequencer en een euclidean trigger?
De sequencer genereert de triggers/gates. Een enkele trigger kan niet Euclidisch zijn, het gaat om het verband van triggers in een maat. In een sequencer kun je dat verband (laten) maken. Het is een specifiek algoritme, zie voor uitleg bijvoorbeeld hier:
https://splice.com/blog/euclidean-rhythms/

Ik vermoed dat de modulaire patches lastig na te bootsen zullen zijn. Wat ik zo zag hebben jouw beoogde soft modular synths een focus op de standaard "Eastcoast" synthese. Mogelijkheden als het moduleren van de rise en fall tijden van de looping EG zit daar vaak niet in.
 
Bestaat er voor zover je weet ook een freeware virtuele modulaire synth in de Westcoast traditie die op een 32-bit Linux computer kan draaien?
 
Ik had even een top zoveel bekeken van Linux mogelijkheden maar ik zie zo snel geen optie. VCV rack op 64 bit zou het mooiste zijn zoals SB-SIX al aangaf, dan heb heb je ontzetend veel mogelijkheden. Maar ja, als je geen 64 bit kunt draaien dan houdt het een beetje op, denk ik. Of misschien een 32 bit Windows freeware modular via Wine proberen? Je zou de Nord Modular G2 Demo eens kunnen proberen werkend te krijgen. Die is erg veelzijdig en gebruik ik ook nog wel om wat ideetjes uit te proberen in software vorm. Ook niet helemaal Westcoast, maar wel met meer mogelijkheden die dat soort patches mogelijk maken.
 
Als alternatief voor mijn oorspronkelijke plannen heb ik een generatieve patch op AlsaModularSynth gemaakt:

ams.png


En dat klinkt zo:

Bekijk bijlage ams.mp3
 
Heel eerlijk: het is niet echt een generatieve patch. Het zijn random frequenties waar je de oscillator moduleert , er zit verder geen beweging in. Maar goed, als ik de modules van AlsaModularSynth zo snel bekijk dan heb je ook niet veel meer mogelijkheden. Een sample en hold module bv en modulatie opties in de bestaande modules zou al een heleboel mogelijkheden gecreëerd hebben.
 
Is het ook bekend wanneer we die heruitgave van Allen Strange's Electronic Music mogen verwachten?

Waarschijnlijk moet ik mijn kennis van modulaire technieken eerst nog wat vergroten voordat ik goed met modulaire synthesizers uit de voeten kan...

En zijn er ook al generatieve patches bekend die muziek in de stijl van Stonerrock produceren?
 
Is het ook bekend wanneer we die heruitgave van Allen Strange's Electronic Music mogen verwachten?
Volgens mij nog niet, degene die er mee bezig is heeft volgens mij wat nog hobbels te nemen.

En zijn er ook al generatieve patches bekend die muziek in de stijl van Stonerrock produceren?
Dat lijkt me sterk omdat het wel twee behoorlijk verschillende stijlen zijn. Over het algemeen wordt stoner met gitaren gedaan en leunt het veel op riffs en herhaling. Generatieve patches draaien over het algemeen om het dusdanig patchen van een modular dat deze zichzelf speelt en er weinig repetitie is. Een voortdurende verandering, dus juist geen of nauwelijks herhaling. Dus ik zie niet goed hoe dit te combineren is, buiten wellicht dezelfde effecten gebruiken.
 
Volgens mij nog niet, degene die er mee bezig is heeft volgens mij wat nog hobbels te nemen.

Jammer!

Dat lijkt me sterk omdat het wel twee behoorlijk verschillende stijlen zijn. Over het algemeen wordt stoner met gitaren gedaan en leunt het veel op riffs en herhaling. Generatieve patches draaien over het algemeen om het dusdanig patchen van een modular dat deze zichzelf speelt en er weinig repetitie is. Een voortdurende verandering, dus juist geen of nauwelijks herhaling. Dus ik zie niet goed hoe dit te combineren is, buiten wellicht dezelfde effecten gebruiken.

Mooi! Ik houd van zulke uitdagingen, vooral wanneer zoiets nog niet eerder gedaan is. Mijn eerste idee is om heavy gitaar-samples te gebruiken die in een herhalend patroon worden afgespeeld, waarbij dan random signalen en modules gebruikt worden om dat gitaar-patroon geleidelijk aan te veranderen.
 
Ik wil het eerst met Alsa Modular Synth proberen. Probleem is wel dat ik nergens een beschrijving van de werking van de modules heb kunnen vinden. Het dichtst in de buurt komt dit:

http://alsamodular.sourceforge.net/alsamodularsynth_doc.html

Maar die handleiding is wat de beschikbare modules betreft zeer onvolledig. Is het voor modulaire synths gebruikelijk dat documentatie over afzonderlijke modules ontbreekt?
 
Laatst gewijzigd:
Ik heb die Krell geluiden nog eens goed beluisterd. Zie ook YouTube:

https://www.youtube.com/watch?v=oNKhju6Pryg

Daar hoor ik drie soorten geluiden in:

1. Horrorachtige tonen met trage uithalen als het nachtelijke geroep van een uil.
2. Een hoogtonig geluid als het zomerse getjilp van krekels.
3. Een stommelend geluid als van een onwillekeurig aangeslagen laagtonige snaar.

Op basis daarvan en door het lezen van diverse artikelen op het internet kom ik tot onderstaande patch gemaakt met Alsa Modular Synth:

krell.png


Voor mensen die deze patch ook zelf willen uitproberen is hier het ingepakte patchbestand:

Bekijk bijlage krell.ams.zip
 
Back
Top