Muzikaal Gepiel dl. 4: WaveWizard

ProgHead

Gepokt en gemazeld
Lid sinds
26 februari 2019
Berichten
5.512
Locatie
Zeist
Een leuk educatief freeware programmaatje is WaveWizard. Zie: https://muziekexact.nl/WaveWizard.htm

Dit is oorspronkelijk bedoeld voor gebruik op school, wat ook aan het taalgebruik in de toelichting te merken is. Neemt niet weg dat ook een volwassene er het nodige plezier aan kan beleven om de diverse voor dat programma geschreven opdrachten uit te voeren en de geluidsresultaten daarvan te beluisteren . Ook hoop ik binnenkort door het uitvoeren van de meer gevorderde opdrachten het nodige over digitale signaalbewerking te leren. Mijn verdere ervaringen met het programma zal ik in dit topic beschrijven.
 
Last edited by a moderator:
Ik ben al flink met WaveWizard aan het experimenteren. Ik merk ook dat het belangrijk is om veel van de opdrachten te doen. De verleiding is groot om maar snel naar het ingewikkelder (en voor mij ook interessanter) werk door te stoten, maar door eerst de nodige "simpele oefeningen" te doen leer je het programma goed kennen. Als er dan later met de oefeningen over de nieuwe stof iets niet lukt, ben je ook veel beter in staat dat op te lossen dan wanneer je het programma zelf ook nog niet goed onder knie hebt.
 
Mooi - klaar! :) Ik heb niet alle opdrachten gedaan en een paar deden het op mijn Linux computer niet, maar al met al was het een interessante inleiding met leuke en verhelderende geluidsfragmenten.

Ik was van plan als volgend topic in deze reeks weer wat praktischer aan de slag te gaan, maar ik vind na er wat van geproefd te hebben digitale signaalverwerking nu zo interessant dat ik daar eerst een leerboek over ga doorlezen. Als ik daarmee klaar ben of er genoeg van heb ga ik weer met het Muzikale Gepiel verder...
 
WaveWizard leek mij een windows only ding (.exe), maar wel heel interessante educatieve software. Mooi dat het vrij beschikbaar is inmiddels. Draai je 'm op linux onder Wine? En ik begreep dat het meeste werkt (uit bericht #3). Misschien moet ik toch eens een windows VM gaan draaien.... brrrr.... :-)
 
Ja - met Wine werkt die (grotendeels). Ik heb Wine sowieso nodig omdat ik ook oude VST-plugins wil kunnen gebruiken.
 
Ja - met Wine werkt die (grotendeels). Ik heb Wine sowieso nodig omdat ik ook oude VST-plugins wil kunnen gebruiken.

Bedankt, dan kan ik met Wine beginnen. Ik begrijp de noodzaak van Wine voor jou en gaaf dat het werkt met VSTs. Ik wilde aanvankelijk (net als jij) ook een Linux based muziek omgeving gaan gebruiken maar kwam al snel tot de conclusie dat er best een boel "mits"-en en "maar"-en zijn. En hoewel ik het op zich leuk vind om met software te rommelen, problemen op te lossen en desnoods patches te maken heb ik er uiteindelijk voor gekozen om toch een "kant en klare" omgeving te gaan gebruiken zodat ik echt met muziek maken bezig ben en niet weer het zoveelste IT-projectje ga beginnen waarbij muziek uiteindelijk weer ergens onderaan de agenda komt te staan. Geen spijt van die keuze tot nu toe maar ik sluit niet uit dat ik in de toekomst mogelijk opnieuw naar een Linux based omgeving ga kijken. Ik voel er wel veel voor om bij te dragen aan de open source projecten om muziek productie op Linux een waardig alternatief te laten worden. Maar ja... ik heb maar zoveel vrije tijd dus het is continue afwegen waar ik wel en geen tijd in stop. Overigens is er een aantal pakketen dat ook onder Linux draait zoals Bitwig maar dan draai je wel proprietary software. Een OSS-only omgeving zou natuurlijk het einde zijn. Dan komt volwaardige muziek productie voor bijna iedereen binnen handbereik...
 
Eigenlijk heb ik Wine alleen voor die VST's nodig, voor de rest zijn er al heel behoorlijke gratis Linux programma's. Dit gebruik ik nu:

software.png


Het meeste (maar niet alles) is gratis Linux-spul. Daar kan ik nog jaren mee vooruit.
 
Back
Top