C -> G -> C ?

ProgHead

Gepokt en gemazeld
Lid sinds
26 februari 2019
Berichten
5.516
Locatie
Zeist
Inmiddels ben ik mij in compositieleer aan het verdiepen en daar lees ik dat (binnen de westerse muziek) het meest voor de hand liggende akkoord volgend op een C en een G weer een C is. Nu heb ik dat ook zelf afgeluisterd, en naar mijn smaak is na een C en een G de D[SUB]min[/SUB] het meest welluidend. Ben ik nu zo'n oddball dat ik ook hierin weer moet afwijken van de meerderheid? Of zijn er meer muziekliefhebbers die hier ook de D[SUB]min[/SUB] in plaats van een terugkeer naar de C zouden kiezen?
 
:D maak je je dáár druk over bij 29 graden?
 
Er staat ook 'meest voor de hand liggend'. Niet wat het lekkerst klinkt. Volgens mij is c g c eeuwen oud
 
Er staat ook 'meest voor de hand liggend'. Niet wat het lekkerst klinkt. Volgens mij is c g c eeuwen oud

Met "meest voor de hand liggend" wordt bedoeld het volgende akkoord waar de melodie na de C en de G als het ware om lijkt te vragen. Maar dan nog kom ik naar mijn gevoel niet uit op C.
 
Smaken verschillen & compositie blijft uiteindelijk smaak, dat zou voldoende moeten zijn. ;) Je zult ook niet zien dat elk nummer wat een C met een G opvolgt weer terug eindigt op een C, het is geen wiskunde. Vergeet ook niet dat je niet direct veel ervaring met compositie hebt (zover ik weet!), na een een maand en een dozijn aan nummers denk je er vast weer anders over.
 
En waar heb je dat gelezen? Want diegene die dat schrijft is duidelijk zwaar bevooroordeeld.
 
En waar heb je dat gelezen? Want diegene die dat schrijft is duidelijk zwaar bevooroordeeld.

Miller - The Complete Idiot's Guide to Music Composition

Een boek dat mij overigens verder heel goed bevalt. :)
 
De overgang G -> D[SUB]min[/SUB] wordt overigens in het boek wel vermeld maar dan als interrupted of deceptive cadence.
 
De overgang G -> D[SUB]min[/SUB] wordt overigens in het boek wel vermeld maar dan als interrupted of deceptive cadence.

Ik begrijp uit je eerdere posts dat je nogal een liefhebber van grondige voorstudie (liefst mbv boeken) bent wat betreft het maken van muziek. Uiteraard is het niet verkeerd om ook iets van studie te doen om je verder op weg te helpen, maar de crux zit em volgens mij in het woord maken. Muziek maken is vooral heel veel doen en experimenteren (en dus zelf bepalen wat voor jou logisch is/lekker klinkt) en wat mij daarbij helpt is afkijken/bekijken van andere mensen die met dezelfde hobby bezig zijn. Als je toch eerst iets van achtergrond nodig hebt, dan kan je (volgens mij) veel meer leren door video (youtube of betaalde sites) te kijken hoe andere mensen een track in elkaar zetten, dan door het lezen van honderd boeken. Nike had daar jaren geleden al iets voor bedacht: Just Do It :P

FYI, my 2 cents...
 
Ik gebruik regelmatig deze site; https://randscullard.com/CircleOfFifths/
Een interaktieve kwinten cirkel, daarmee zie je gemakkelijk waar je heen zou kunnen eventueel.
Ik ben trouwens wel een voorstander van boeken, vaak wordt er veel dieper op dingen ingegaan dan bijv op Youtube.

C-G-C, tja das toch wel erg veilg cq saai vind ik.
 
Pas heb ik onderstaande hulpmiddel gekocht, dat komt waarschijnlijk op hetzelfde neer:

 
dat komt waarschijnlijk op hetzelfde neer:
Das zo goed als hetzelfde idd, alleen in een andere vorm.
Fijn om te zien dat ie er ook analoog is:okdan:
 
Misschien ook nog zoiets kopen ??? }:|

ouijadl.jpg - Click image for larger version  Name:	ouijadl.jpg Views:	1 Size:	94,3 KB ID:	3692353
 
Lijkt me overbodig, ik heb al tarotkaarten, een pendel en I Ching stokjes. }:|
 
Ik ben ook geen expert in harmonieleer. Maar volgens mij hangt wat beter klinkt heel erg af van twee dingen.

- Context, waar begin je, wat is je toonsoort, waar heb je in je hoofd je muziek aan "verankerd".
Als je begint op een C zullen de meeste mensen meteen de connectie maken dat de muziek in C majeur is geschreven. Dit is een truukje wat je leuk kan gebruiken om mensen op het verkeerde been te zetten (net als je ritme niet laten beginnen op de 1) maar in de meeste muziek is dit ook zo. Dus hoe de andere akkoorden klinken wordt beoordeeld binnen dit kader. Akkoorden in een toonsoort hebben een rol en daar worden ze op afgerekend.

- Rol, wat probeer je op dit stuk in de melodie te bereiken. Wil je opbouwen naar iets anders, wil je afsluiten, wil je mensen een ongemakkelijk, onopgelost gevoel geven. Wil je juist een stuk muziek afsluiten en door naar iets nieuws? Akkoorden in een toonsoort hebben een rol, sommigen bouwen op naar iets nieuws terwijl anderen klinken als een afsluiting.

Als voorbeelden;
Als jij in je hoofd de C majeur toonsoort hebt. Is Dmin, het tweede akkoord, en die klinkt alsof hij moet 'oplossen' naar iets anders. De muziek klinkt weer 'af' als je weer naar een C, of een G gaat. Maar Dmin klinkt mooi open. Dus dat kan zijn waar je naar op zoek bent voor jouw muziek.

Maar als je rondom de C-G-Dmin ook andere akkoorden en melodieen speelt kan je in je hoofd in een hele andere toonsoort zitten. Dan hebben akkoorden andere rollen en klinkt een C of een Dmin anders voor jou op dat moment.
 
De overgang C -> G -> C klinkt mij banaal in de oren, maar ik kan mij voorstellen dat dat anders is wanneer er tussen de eerste C en de G nog allerlei andere akkoorden komen.
 
Back
Top