Ik ben ook geen expert in harmonieleer. Maar volgens mij hangt wat beter klinkt heel erg af van twee dingen.
- Context, waar begin je, wat is je toonsoort, waar heb je in je hoofd je muziek aan "verankerd".
Als je begint op een C zullen de meeste mensen meteen de connectie maken dat de muziek in C majeur is geschreven. Dit is een truukje wat je leuk kan gebruiken om mensen op het verkeerde been te zetten (net als je ritme niet laten beginnen op de 1) maar in de meeste muziek is dit ook zo. Dus hoe de andere akkoorden klinken wordt beoordeeld binnen dit kader. Akkoorden in een toonsoort hebben een rol en daar worden ze op afgerekend.
- Rol, wat probeer je op dit stuk in de melodie te bereiken. Wil je opbouwen naar iets anders, wil je afsluiten, wil je mensen een ongemakkelijk, onopgelost gevoel geven. Wil je juist een stuk muziek afsluiten en door naar iets nieuws? Akkoorden in een toonsoort hebben een rol, sommigen bouwen op naar iets nieuws terwijl anderen klinken als een afsluiting.
Als voorbeelden;
Als jij in je hoofd de C majeur toonsoort hebt. Is Dmin, het tweede akkoord, en die klinkt alsof hij moet 'oplossen' naar iets anders. De muziek klinkt weer 'af' als je weer naar een C, of een G gaat. Maar Dmin klinkt mooi open. Dus dat kan zijn waar je naar op zoek bent voor jouw muziek.
Maar als je rondom de C-G-Dmin ook andere akkoorden en melodieen speelt kan je in je hoofd in een hele andere toonsoort zitten. Dan hebben akkoorden andere rollen en klinkt een C of een Dmin anders voor jou op dat moment.