Hulp bij instellen van fx (reverb/delay) op een synth

Luctae

syncopaat
Lid sinds
6 juni 2010
Berichten
1.278
Locatie
't Gelders Eiland
Ik loop eigenlijk tegen het volgende aan... Synthese lukt me steeds beter en beter. Inmiddels zijn bijna alle geluiden in mijn aanstaande live set wel door mijzelf gemaakt. Nu ben ik nogal aan het worstelen met het toevoegen van fx. Er wordt altijd geroepen dat een synth pas echt tot leven komt met goede effecten. Maar eerlijk gezegd weet ik niet zo goed hoe ik ze toe moet passen/ in moet stellen. Tuurlijk de basis parameters ken ik, maar doeltreffend toepassen is wat anders... Op dit moment gebruik ik outboard synths, met VST's voor de fx. Ik heb Valhalla Room, Vintage Verb en Shimmer tot mijn beschikking, daarnaast little echoboy van soundtoys.

Ik heb wat tips nodig om me op gang te helpen...

Om maar een paar concrete vragen te stellen:
- Hoe maak ik een lush reverb (voor op geluiden die veel ruimte in de mix krijgen)
- Hoe/welk effect(en) pas ik toe op een baslijn (gritty basslijntjes vooral met de moog, maar ook BS2)
- Welke reberb/delay op een arpeggio die continu door rammelt.
- Reverb op leads
- Wanneer wel/niet delay met reverb combineren en in welke volgorde


p.s. het gaat me om niet al te lange effect chains, laten we zeggen een chain van max 3.
 
Misschien wil je het te complex maken?

Als basis gebruik ik meestal een hall reverb voor '''lush" geluiden of geluiden die meer op de achtergrond staan, bv pads en stabs. Voor andere geluiden een room reverb, zoals meeste percussie.
En op sommige geluiden juist geen reverb. Sommige leads vragen om een hall, andere om een room. Wat vind je mooi klinken? Doe dat :)

Op een rammelende arp zou ik als ik delay wil een of andere stereo delay inzetten als ik hem breed wil hebben, zo niet dan een mono. Of juist géén delay. Gewoon 'kaal' of een chorus of flanger. Welke rol krijgt het geluid?

volgorde is voor mij eigenlijk altijd eerst delay en dan reverb. Maar hangt af van wat je wilt bereiken...

Nogmaals probeer het simpel te houden. Beter live 1 reverb goed ingezet dan 3 soorten matig door elkaar.
 
Back
Top