Toonladders

Robi

Hega
Lid sinds
22 juli 2014
Berichten
4.815
Locatie
Groningen
Moet eerlijk bekennen dat ik toonladders vrij lastig nog steeds vind, om uit het hoofd te spelen.
Vaak lukt het wel (bij het maken van tracks) met theoretische ondersteuning.
Toch is het soms echt behelpen en improviseren.
Zou toch graag vaardiger hierin willen worden.
Soms denk ik weer aan lessen (is momenteel financieel even lastig).
Hebben jullie nog tips, adviezen etc?
 
Gewoon die toonladders oefenen en nog eens oefenen. Heb ik tot in den treure moeten doen in de muziekschool maar ze zitten nu gewoon in mijn vingers. De gewone dan hé; de toonladder van F#min bvb ken ik niet zomaar uit het hoofd maar dan helpt mijn spiekbriefje me wel verder. Bij een (gewone) mineur toonladder zitten de halve tonen tussen toontrappen 2/3 en 5/6. Da's snel samengesteld dan.
 
Ik snap dat nooit zo goed. Ik doe het op gehoor. Ik ken weinig toonladders uit mijn hoofd. Maar zoals in het voorbeeld hierboven van F#min. Gewoon hele toonladder spelen en eerste twee keer gaat het misschien fout en derde keer niet meer. En als je als iets van basis hebt, beetje mee pingelen en al snel hoor je welke tonen er niet in horen.
 
Leer hoe ze opgebouwd zijn (de hele serie van michael new op youtube is een enorme aanrader om een theoretische basis te bouwen). en maak dan een oefenschema voor jezelf. Ik oefen een half uurtje per dag. Die van mij ziet er zo uit:
Dag 1 2 3
5 minuten C-maj toonladderC-maj toonladderC-maj toonladder
10 minuten Akkoord: 1, 2, 3Akkoord 4, 5, 6, 7Alle akkoorden
2 minutenPauzePauzePauze
15 minuten Vrij spelenVrij spelenVrij spelen
Ik doe dan twee toonladders per week (eigenlijk 1, want ik ga van C majeur naar de relatieve mineur (in dit geval A mineur). Dat zijn de zelfde noten maar in een andere volgorde.
Leer ook de circle of fifths. en gebruik deze als guide om je toonladders te leren begin bij C (geen zwarte toetsen) dan G (1 zwarte toets) dan D (2 zwarte toetsen). Dan zal je op een gegeven moment verbanden zien en dan leer je echt te begrijpen hoe muziek werkt.

Filmpjes van Michael New:



Leer ook vingerposities als je je toonladders oefent:
https://www.csus.edu/indiv/g/garnera..._fingering.pdf


Succes!
 
Last edited by a moderator:
Leer C majeur, A mineur en dan transpose. Alles opgelost.
 
Heb in Ableton bij midi-effects met Blues-scale (onder Scale) een aantal toonladders gemaakt met een blues-achtige synthsound (wat delay toegevoegd later).
Heb hier vervolgens een eenvoudige song van gemaakt.
Het is slechts een probeersel en er zullen best nog wel wat fouten in zitten (qua overgangen, tonen etc)
Zelf heb ik het vermoeden dat bij het chorus-gedeelte er nog wat te verbeteren valt (ondermeer vanaf 1.16).
Heb even een mp3 bijgesloten als voorbeeld.
Ben wel benieuwd naar feedback.
 

Attachments

  • Blues scale.mp3
    6,3 MB · Bekeken: 149
Om eerlijk te zijn vind ik het bij nader inzien toch wel wat wazig klinken, wat betreft de 'blues-toonladder'.
Heb even wat delay eraf gehaald en het volume wat harder afgesteld, om het wat duidelijker en meer helder te laten klinken.
 

Attachments

  • Blues scale (volume en delay aangepast).mp3
    6,2 MB · Bekeken: 152
Laatst gewijzigd:
Wellicht is het volgende wat ik schrijf een beetje offtopic.
In een ander topic (onder Tracks) schreef ik al over het feit dat ik soms tracks kan maken, waarbij ik er later kan achter komen (bij het terugluisteren) dat er veel dingen niet kloppen.
Dit kan zijn met betrekking tot overgangen, toonsoorten, akkoorden etc.
In 1e instantie ben ik dan zo enthousiast geweest, dat ik de fouten over het hoofd heb gezien en de tracks te snel heb 'afgerond' en geplaatst heb.
Hier kan ik achteraf erg van balen.
Ben dan te vluchtig geweest in mijn handelen.

Voor wie is dit eigenlijk herkenbaar?
 
Hey Robi, zeer herkenbaar hoor. Je moet ook niet vergeten dat je hersenen meester zijn in het compenseren van fouten: als iets niet aan het verwachtingspatroon voldoet dan corrigeren je hersenen dat automatisch. Dat geldt eigenlijk voor al je zintuigen. Het allerbeste zou zijn om je werk een paar weken te laten liggen en dan nog eens kritisch te bekijken voordat je iets post. Maar ja, where is the fun in that :D! Je hebt iets leuks gemaakt (vind je zelf), daar ben je enthousiast over en dat wil je dan graag delen: heel herkenbaar dus!

Wat ik zelf probeer te doen is het in ieder geval wel een paar dagen tot een week te laten liggen en dan ‘s ochtends vroeg (met frisse oortjes) op een zo laag mogelijk volume een paar keer iets te luisteren en dan op verschillende dingen gefocust in te zoomen (alleen op de drums of bas partij letten, of alleen op de overgangen te letten etc.) en dan tijdens het luisteren aantekeningen maken. En dan (liefst weer op een andere dag) als je eea verder/af wilt maken die aantekeningen erbij pakken, de track opnieuw luisteren en pas dan je eigen feedback verwerken.
 
Wil toch nog even wat quoten en hierop alsnog reageren, want ik vind de reactie van Fifth Bot toch wel erg nuttig.


Hey Robi, zeer herkenbaar hoor. Je moet ook niet vergeten dat je hersenen meester zijn in het compenseren van fouten: als iets niet aan het verwachtingspatroon voldoet dan corrigeren je hersenen dat automatisch. Dat geldt eigenlijk voor al je zintuigen. Het allerbeste zou zijn om je werk een paar weken te laten liggen en dan nog eens kritisch te bekijken voordat je iets post. Maar ja, where is the fun in that :D! Je hebt iets leuks gemaakt (vind je zelf), daar ben je enthousiast over en dat wil je dan graag delen: heel herkenbaar dus!

Vind dit ook een erg goed advies.
De tracks even een paar weken laten liggen en dan nog eens kritisch bekijken.
Dat inplaats van een paar dagen en dan gelijk gaan delen, want daar ben ik zo langzamerhand wel wat van teruggekomen.
Ik ben daar een aantal keren toch wel tegenaan gelopen.
Het is toch wel belangrijk om het tijd te gunnen (en het min of meer te laten 'rijpen').
Dat is ook belangrijk voor het groeiproces van de songtracks.



Wat ik zelf probeer te doen is het in ieder geval wel een paar dagen tot een week te laten liggen en dan ‘s ochtends vroeg (met frisse oortjes) op een zo laag mogelijk volume een paar keer iets te luisteren en dan op verschillende dingen gefocust in te zoomen (alleen op de drums of bas partij letten, of alleen op de overgangen te letten etc.) en dan tijdens het luisteren aantekeningen maken. En dan (liefst weer op een andere dag) als je eea verder/af wilt maken die aantekeningen erbij pakken, de track opnieuw luisteren en pas dan je eigen feedback verwerken.

Dat terugluisteren op vele manieren lijkt mij ook zeer nuttig en leerzaam.
Net als het maken van aantekeningen.
Hier kan ik absoluut lering uit trekken.
 
Gewoon die toonladders oefenen en nog eens oefenen. Heb ik tot in den treure moeten doen in de muziekschool maar ze zitten nu gewoon in mijn vingers. De gewone dan hé; de toonladder van F#min bvb ken ik niet zomaar uit het hoofd maar dan helpt mijn spiekbriefje me wel verder. Bij een (gewone) mineur toonladder zitten de halve tonen tussen toontrappen 2/3 en 5/6. Da's snel samengesteld dan.

Zijn die toonladders die wel eigenlijk echt interessant zijn.Vooral voor ongewone muziek zoals in ambient,experimenteel of zelf echt harmonische muziek,maar die je echt niet dagelijks hoort.Wil je een beetje anders klinken dan anderen,gebruikt die andere toonladders,anders klink je hetzelfde alleen met een andere klank(synth).En met een beetje oefening speel je die even vlot als bv een C-majeur toonladder.
 
Laat je vooral niet gevangen nemen in de toonladder.
Die hulpjes die alle noten die niet in de ladder voorkomen doen dat.
ik heb best vaak akkoorden in progressies die in een ander ladder horen. En dat klinkt vaak erg goed en anders.
Dus wel handig om wat ladders te leren maar vaak hoor je het gewoon.
Ik had bv nooit van dorian of locrian gehoord maar daar toch nummers in gemaakt.
 
Swicht af en toe naar een ander toonladder die verwant is aan de toonladder waarin je speelt.hoe?Bijvoorbeeld:toonladder Ab groot.zie het als een rechthoek met in het midden Ab welke zijn verwant?Boven neem je de mineur toonladder van AB is abm,onderaan de parallel toonladder van AB is kleine terts dalen is F groot,links en rechts gaan we zoeken in de kwintelcirkel,Db en Eb staan links en rechts van Ab.
En neem van me aan dat je alleen met die toonladders en alle vormen van akkoorden,plus je eigen interpretatie van een toonladder,jaren zoet bent,zeker als vrijetijds componist die na zijn uren wat schrijft.
Je hoeft echt niet alle toonladders van binnen en vanbuiten te kennen.Deze zijn al genoeg voor de rest van je leven.Ikzelf ga vanuit Bb toonladder en daar ben ik al jaren zoet mee.En soms naar Ab.En put je ritme en lengte van klank,soort,vorm......en....en....en....:stupid
 
Dus wel handig om wat ladders te leren maar vaak hoor je het gewoon.
Ik had bv nooit van dorian of locrian gehoord maar daar toch nummers in gemaakt.

Zo zie ik het ook.
Lang geleden heb ik wat basale lessen gehad over toonladders maar als je dan een paar jaar er niets mee doet dan zakt het allemaal wel weer weg.
Ik ga altijd van m'n gehoor uit of het een beetje klinkt al is het soms een beetje zoeken.
Het klopt of het klopt niet alhoewel soms kan een tussenakkoord voor een overgang wat vreemd klinken maar net spannend genoeg, daar hou ik wel van.
Wel moet ik zeggen dat tegenwoordig nu oa Studio One en Cubase zo'n circle of fifth hebben, dat je zo heel makkelijk akkoorden kan kiezen en ook zo'n plugin als Scaler kan best handig zijn, al gebruik ik het zo ongeveer nooit maar ik kan me voorstellen dat het voor een aantal mensen die iets minder goed gehoor hebben het wel goed werkt.
 
Laatst gewijzigd:
Back
Top