het beginnen van een song

TraiZor

Ouwe rot
Lid sinds
1 november 2001
Berichten
593
Locatie
Zevenaar
hoe beginnen jullie een song te maken? zoek je eerst een toontje uit, dan een melodie, en begint dan de song te maken?
ik doe meestal zoiets:
ik zet de locators van cubase op 1 en 5, en ik maak een bassline. dan zoek ik een toontje uit die bij de stijl (meestal trance) van het liedje hoort dat ik wil gaan maken, en speel een melodie die bij de bassline past. dan zet ik er allerlei slagwerk op, en vocals etc. als het goed klinkt maak ik er een liedje van (parts -> repeat, steeds een wending na 8 maten).

hoe maken jullie een (trance)song?
 
Heb meestal al een melodie in mijn hoofd zitten.
Die werk ik in de studio uit.

Meestal met een piano.

Dan ga ik geluiden zoeken voor de lead. Maak een standaard drum pattern. Kick-hihat ed.

Dan de bassline en pas meteen de kick op de bassline aan.

Dan kleed ik de song verder aan. De drums doe ik pas op het laatst.

Ik maar onder het arrangeren de ruwe mix. Ik maar ook eerst de extended versie, die ik later tot een radio edit knip.

als alles af is, gaat de tafel op nul en maak ik de uiteindelijke mix. Ik mix de extended versie en de radio edit apart.

Dit geld voor de meeste songs.
 
Laatst gewijzigd:
Ik begin meestal met een sample in mijn hoofd. Die probeer ik dan te samplen (vanaf een apparaat wat meestal niet in de setup zit) en dat wordt dan de basis. Verder een 303tje erbij, een Simmons en gaan.

Begin en Eindes heb ik nog nooit gemaakt. Zodra ik het door heb, meld ik het!
 
Orgineel geplaatst door JohnnyBusca
Ik begin meestal met een sample in mijn hoofd. Die probeer ik dan te samplen (vanaf een apparaat wat meestal niet in de setup zit)
Waar sample jij je hoofd mee dan? :p
 
Ik heb juist het probleem dat ik heel veel "nummers" heb van enkele maten die fantastisch klinken als ik live aan het tweaken ben, maar zodra ik er een compleet numer van wil maken d.m.v. een arrangement is het eindresultaat nooit naar mijn zin.
Vaak is het nummer te lang, of komt een lead te abrupt in etc.

Ik ben ook vaak gewoon te lui om een nummer helemaal af te maken en ik heb ook vaak dat ik met een technonummer begin en aan het einde is het een cheesy tranceplaatje geworden :(

Ik lees zo vaak van mensen van: "ik begin met 8 maten, die kopieer ik en dan wat variaties en weer een nummer af".

Dat lukt mij dus echt niet!
 
Ik heb achter op mijn hoofd een audio out. Monofoon, maar wel distorted... :-D

Vroeger neuriede ik dat deuntje en nam het op op een casseterecorder. Daarna ging ik het naspelen. Als ik het niet van te voren opnam dan kreeg ik altijd een heel andere eind resultaat. En het deuntje wat je in je hoofd had is vaak veel beter.

Tegenwoordig gebruik ik de random en Sample en Hold functie van mijn hoofd erg veel om acid bleepjes te verzinnen.
 
Ik heb juist het probleem dat ik heel veel "nummers" heb van enkele maten die fantastisch klinken als ik live aan het tweaken ben, maar zodra ik er een compleet numer van wil maken d.m.v. een arrangement is het eindresultaat nooit naar mijn zin.
Daar hebben wij ook nogal eens last van. Maar ik ben bij aan het leren. Binnenkort een track met begin en eind. Ik beloof het!

p.s. Niemand wil een kloon zijn van mij. Je bent dan ALTIJD geil en hoort overal een 303.
Sysex JohnnyBusca: Geil... ( . )( . ) .. bliep bliep bliep ..
 
Begin en einde zijn voor mij niet lastig. Ik vind het pas moeilijk om te bepalen wanneer een nummer "klaar" is. Het begin en einde van techno platen is nooit erg interessant, behalve als er een strakke intro inzit ofzo.

Om te zeggen "en nu is ie klaar en ik ga er niet meer aan prutsen" Dat vind ik zwaar kut.

P.S. Johny....wil je het nummer van mijn psychiater?
 
Liever van je vriendin... ;)
 
Moet je zeker niet gaan stappen in Delft, alleen maar kleine meisjes op de New Era feesten 8D
 
Ik ga dus zeker vaker naar Delft! ;)

Maar goed. Laten we deze thread niet met mijn geilheid vervuilen. We hadden het hier over het beginnen van een nummer.

Ik heb dit weekend eventjes met Boost303 meegekeken en dan zie je toch snel het voordeel van een Logic. Gelukkig zag ik ook dat Boost303 Logic volledig (in ieder geval IMHO) beheerst. Ikzelf zou niet zo snel met Logic kunnen werken. Het zal mij elke maanden intensief oefenen duren voordat ik Logic onder de knie heb en daar heb ik geen tijd en energie voor. Daardoor blijf ik wel met het probleem over de opbouw van nummers zitten! Wij doen alles live dus elke overgang moet je onthouden. Elke filter sweep moet je onthouden. Elke mute met je onthouden. In combinatie met drank en spanning is dat wel eens lastig.

Iemand dezelfde ervaring?
 
JA! iedereen heeft dat toch. Ik luister soms naar nummers van mezelf van meer dan een jaar oud en ik zou niet meer weten hoe ik dat ooit gemaakt heb.
Wat je kan doen is natuurlijk alles automatiseren. Dan moet wel alles midi zijn.
 
Ik dacht dat elk lied wat je hoort op de radio/op cd's - dus niet op live feesten etc - met midi automation is gemaakt.

Als je een beetje met die knopjes speelt krijg je vaak al heel wat betere resultaten dan dat je in je uiteindelijke liedje krijgt.
Ik heb ook wel eens gedacht om gewoon een half uur lang ofzo cubase op record te setten en dan een beetje prutsen met knopjes en daaruit het beste uit te halen. Maar zover ben ik nog niet gekomen..
 
Ik heb begrepen dat zo veel artiesten werken. Ik heb alleen het geduld niet.
 
Ik zal nog ff mijn eigen maniertje aanvullen
ik loop eerst gewoon 1 maat en daar gooi ik dan n kick in (origineel he...maar ja n kick is nu eenmaal belangrijk)
dan ga ik aan de rest van de drums....
dan met pads een akkoord-theme maken om
vervolgens n passende bassline erbij te doen
en n melodietje erbij maken
n paar dingen muten en n ander melodietje (ofzo) erbij maken
en dan heb ik dus n patroontje van 16 beats met alle elementen van de song (behavle buildups met snares enzo dan) ...en dan wordt 't veel knippen en plakken....zoals JohnnyBusca veel hoorde ;)
op t einde dus nog wat crashes en snare rolls en weet ik wat voor pieeeuwtjes en vocals en wat...
 
Die eerste loop is dat een loop van een ritmisch geluid of is het een loop met een melodie?

Eerst beginnen met de drums en daarna pas de melodie vind ik nog steeds een beetje vreemd. Maar goed, ik maak ook Aciiiiiiiiiiiiiid 8)
 
Ik begin eigenlijk altijd met een paar drumloopjes (ik probeer niet naar sample-cd's te grijpen en mijn eigen te maken). Die ga ik dan op mn mixer met de equalizers bewerken. Vervolgens zoek ik er bijpassende bassline-tjes bij, de 'melodie' bestaat meestal uit bliepjes.

Dan gaan alle schuifjes op 0 en begin ik te schuiven en te draaien. Na 10 minuten ben ik dan compleet vergeten waar ik ook alweer mee bezig was.

Het grote voordeel is dat je steeds beter leert mixen.
Het grote nadeel is dat dit alleen lukt als je alleen bent en geen opnames aan het maken bent (zodra ik op record druk, lukt het me voor geen meter meer...)
 
Als ik in Logic werk, dan maakt ik vaak eerst een leuk lopende beat (oke, dat lukt niet vaak). Daarna probeer ik erover heen te jammen met een melodie, en die neem ik op, beetje quantizen en dan een baslijn erbij maken.
Het probleem is heel vaak de beat. Ik krijg bijna nooit de hihat loopjes zoals ik het hebben wil. Ik heb geen idee hoe het komt dat in bekend werk de hihats zo lekker groovy klinken, jullie?

De laatste tijd probeer ik wat hardwarematiger te werken. Zo sluit ik via MIDI een Electribe R samen met de Nova aan op een.. MC303! gaat best lekker. Ik route de beats van de Electribe door een compressor, en melodietjes erbij..

Een probeem: ik hoor (weer) synchronisatie fouten. Vooral de Nova klinkt gewoon 'te laat' t.o.v. de beat.. De Nova zit op de MIDI thru van de ETR...
Damn damn damn. klote

Toch maar weer terug naar Logic??

Arv
 
Orgineel geplaatst door Arveyman
Ik heb geen idee hoe het komt dat in bekend werk de hihats zo lekker groovy klinken, jullie?

Arv
Eh shuffle?
 
Back
Top