Hoe krijg in deze sound?

Heb die gozer van youtube die die performance van die BOC-track maar effe een bericht gestuurd. Hij weet hoe het exact moet immers. Ben benieuwd.
 
Deze maar eens proberen dan.

Plogue - Alter/Ego is een spraak/zang synthesizer, geen Vocoder. Dus verwacht ook geen gelijksoortig resultaat.
Hij wordt aangestuurd met MIDI en en klankgeneratie is geheel intern (eigenlijk zoals een "normale" synthesizer dus).
De gegenereerde (gratis) stemmen zijn overigens best OK, met wat tweakwerk.
Er zijn ook stemmen voor te koop.

Ik zou voor het meest bevredigende eindresultaat toch nog even de frustratie negeren en toch nog even verder kijken of je de Vocoder aan de praat krijgt.
Ik durf het bijna niet te zeggen, maar het is het niet zo moeilijk (als je weet wat je moet doen).

Ik kan van je reacties helaas nog niet afleiden wat je huidige resultaat is en waardoor dat veroorzaakt wordt.
 
Begrijp ook niet dat het niet lukt.. het enige inderdaad dat je nodig hebt is "een" vocoder plugin die vraagt om een Carrier (daar stuur je een SAW heen uit "een" synth) en een Modulator (daar stuur je je zang input naartoe)

En dan ben je er eigenlijk al, meer doet die knakker in dat filmpje wss ook niet. Ook die TAL Vocoder moet prima werken lijkt me, hoe configureer je die dan?

De TAL Vocoder biedt zelf al een toon aan (dus moet je met midi --> TAL aansturen) maar die hoef je niet te gebruiken. Als je je eigen geluid kiest , is je linker input de Carrier, en je rechter de Modulator (jouw stem) met "Input Mode ON". Zo niet, dan gebruik je de TAL toon generatoren
 
Weet niet of ze al genoemd zijn?

Met vocalsynth van izotope kan je dit voor elkaar krijgen.

Maar ook met de Native Instruments Reaktor Ensemble The Mouth kan dit volgens mij.
 
Begrijp ook niet dat het niet lukt.. het enige inderdaad dat je nodig hebt is "een" vocoder plugin die vraagt om een Carrier (daar stuur je een SAW heen uit "een" synth) en een Modulator (daar stuur je je zang input naartoe)

En dan ben je er eigenlijk al, meer doet die knakker in dat filmpje wss ook niet. Ook die TAL Vocoder moet prima werken lijkt me, hoe configureer je die dan?

De TAL Vocoder biedt zelf al een toon aan (dus moet je met midi --> TAL aansturen) maar die hoef je niet te gebruiken. Als je je eigen geluid kiest , is je linker input de Carrier, en je rechter de Modulator (jouw stem) met "Input Mode ON". Zo niet, dan gebruik je de TAL toon generatoren

Het klinkt gewoon heel erg blikkerig en lelijk. Het blend absoluut niet mooi. In ieder geval niet een saw. Het moet zeg maar zo klinken dat de stem en de synth heel smooth in elkaar overgaan waardoor de stem een computerig klankje krijgt, maar subtiel. Dat lukt voor geen meter. Ik gebruik nu daarvoor de standaard vocoder in ableton.
Ik kloot dan wat met de formant en depht.

Ik heb dan 'm zo ingesteld: audio from: omnisphere (pre-fx). En bij de omnisphere bij 'audio to:' heb ik 'm zo naar de vocal waar de vocoder op zit ingesteld.


Als jullie zeggen het zo simpel zou zijn, zouden jullie het dan eens zelf zo kunnen proberen 'm zoals in het filmpje te krijgen en mij vertellen hoe jullie dat dan precies hebben ingesteld? :P
 
Er komt wat schot in de zaak eindelijk!
Het is even uitvogelen hoe het perfect in elkaar blend, maar het begint een beetje te lukken geloof ik!
 
Nu toch aardig gelukt geloof ik.
 
Nu toch aardig gelukt geloof ik.

Hieperdepiep!

De aanhouder wint!

Nu nog de juiste carrier zoeken/samenstellen/afstellen voor de juiste/gewenste klank.....

Meng desnoods wat ruis bij als de basis carrier klank te "arm is". Dat kan eventuele "gaten" in het carrier spectrum vullen. Of het spectrum aanvullen. Met name in de wat "hogere frequenties" die belangrijk zijn voor "verstaanbaarheid" en "articulatie".

Overigens is (witte) ruis zelf ook een prima carrier...want daar zitten alle frequenties in.

De carrier hoeft dus ook geen mooie harmonische klank te zijn. Mag elk spectrum zijn. Hoe rijker hoe beter. Dus ook van die "zeer-aan-je-oren" "digitale" gegenereerde spectra die van geen kant natuurlijk (of harmonisch) zijn, Zoals makkelijk ontstaan als je "met de hand" een golfvorm tekent (in een daarvoor geschikte tool).

Check voor carriers ook Single Cycle waveforms die je in een sampler of geschikte synth kunt laden.
Zoals ze in grote hoeveelheden rondzwerven op het grote boze web.
 
Niet alle vocoders klinken hetzelfde, laat staan dat ze eenzelfde werking hebben. Dat zul je zelf moeten achterhalen ...

Da's is ook zeker waar. Geen apparaat hetzelfde. "Normaalgesproken" werken vocoders met een reeks bandpass filters. Aantal (hoe meer hoe beter) en aard van deze filters (bijvoorbeeld de bandbreedte/Q) bepalen al voor een flink deel de mogelijkheden/klank.
 
https://youtu.be/8qt2WbfotkU?t=4m50s

Zoals dat vocaltje hier klinkt 'dmt dmt dmt, do lsd'
Hoe krijg je dat zo?

Zo computerig geluidje. Ik krijg het nergens mee voor elkaar!

Die BOC klinkt meer als een granular sample. En deze link hierboven klinkt als een vocoder mer daar nog een vowel filter overheen.
 
En dan ben je er eigenlijk al, meer doet die knakker in dat filmpje wss ook niet. Ook die TAL Vocoder moet prima werken lijkt me, hoe configureer je die dan?

Het is niet het configureren, maar eerder een "sense of timing" die je moet hebben bij het geluid dat je bij de carrier gebruikt. Bij een langzame attack van de carrier moet je meevoelen als het ware voor frasering. Het lijkt makkelijk maar is het niet. Ik heb het bij mijn Ultranova geprobeerd en het is heel erg afhankelijk van de carrier hoe je met je stem kunt moduleren om iets leuks te krijgen.
 
volgens mij is dat helemaal geen vocoder, maar gewoon speech synthesis.

Zou ook een speech synth kunnen zijn. O.a. vanwege de "onnatuurlijke" articulatie.

Sluit een vocoder overigens niet uit. Speech synth als modulator, in een combi met een Vocoder

Deze "fan page" houdt het (ook) ook op een Vocoder.

http://bocpages.org/wiki/Music_Is_Math
 
.... In ieder geval niet een saw. ...

Een pure saw is ook niet per se het meest geschikt. Een Saw bevat weliswaar alle harmonischen, maar met een amplitude omgekeerd evenredig aan zijn rang.

SAW = Alle frequenties met Amplitude = 1/rang.

Dus met de 1e harmonische op volle sterkte heeft de 2e nog maar de helft (1/2) en de 3e een derde (1/3) enzovoort.

Vandaar dat gebruik (of bij mixen) van ruis (alle frequenties gelijk verdeeld) een gedetailleerder, "verstaanbaarder" resultaat geeft.
Hoe rijker hoe beter. Je hebt nooit last van te (veel) hoge (of lage) frequenties omdat je toch alleen de overeenkomstige frequenties van carrier en modulator hoort.

En om dezelfde reden zijn harsh digitale spectra/golfvormen (met rijke frequentie content voorbij de eerste paar harmonischen) ook goede (onderdelen van) carriers.
 
Back
Top