Hoe krijg in deze sound?

Het zal wel iets met de vocoder zijn, maar daar werk ik vrijwel nooit mee en kan daar ook niet zo goed mee overweg. Weet iemand dan wat er als career wordt gebruikt?
 
Ik vind het eerlijk gezegd een vreselijk effect doorgaans en bijzonder gaar om mee te werken. Krijg er ook nooit mee wat ik wil. Vandaar dat ik er nooit veel mee gedaan heb.
Krijg het ook deze keer weer totaal niet voor elkaar. Alleen maar zo'n toonloos geluid waar ik helemaal niet naar op zoek ben.

In die Roland Vocoder plus laat ie wel vocalsounds horen die ik creëren wil (1:37).
 
Ik haat dit! Volgens mij moet het redelijk simpel zijn, maar het lukt voor geen meter.
 
Misschien heb je de roland vp 03 nodig. Dat is een digitale remake van de vp330.
De eerste vocoder die t voor mij doet.
 
https://youtu.be/8qt2WbfotkU?t=4m50s

Zoals dat vocaltje hier klinkt 'dmt dmt dmt, do lsd'
Hoe krijg je dat zo?

Zo computerig geluidje. Ik krijg het nergens mee voor elkaar!

Aha, Shpongle!
Tja, ik gok erop dat er wat flikflooierij met computer voices via een vocoder oid aan te pas komt.
Het is wbt Shpongle meer processing dan "gebruik die en die bak en het is hetzelfde".
 
Dozart....

Je beschrijft helaas niet wat je geprobeerd hebt....
dus ik kan ook niets zeggen over waarom het niet lukt.

Het je een stukje achtregrond gelezen (Wikipedia)?

Bij een vocoder is meestal sprake van twee signalen: een carrier (doorgaans een synthesizerklank) en een modulator (vaak een menselijke stem).

De modulator wordt eerst opgesplitst in een serie frequentiebanden (afgebakende gebieden uit het spectrum). Dit gebeurt door een serie banddoorlaatfilters waarvan ieder filter zijn eigen frequentie heeft. Vervolgens wordt het niveau van iedere frequentieband gemeten.

Tegelijkertijd wordt het carriersignaal overeenkomstig opgesplitst in frequentiebanden. Het niveau dat van iedere frequentieband van de carrier komt wordt gemoduleerd (beïnvloed) door het gemeten niveau van de corresponderende banden van het modulatorsignaal. Tot slot worden alle banden van de carrier bij elkaar opgeteld.

De niveaus van de frequentiecomponenten van de carrier worden dus gemoduleerd door die van de modulator. Anders gezegd: de carrier krijgt dezelfde spectrale eigenschappen als die van de modulator.

Dus:

Een Modulator (signaal 1) vervormt een Carrier (signaal 2). De Carrier is de klank die uiteindelijk hoort (net als bij FM) en die beinvloed/vervormd wordt door de Modulator (signaal 1).

Je hoort de frequentie die in zowel de Carrier als de Modulator zitten. Geen overlap is dan dus stilte. Voor maximale kans op overlap kan de Carrier het best een rijk frequentiespectrum hebben. Zoals Noise, Strings of Choirs.

De Carrier kan net als de Modulatior van buiten komen (als 2e audio input). Maar ook door de Vocoder zelf gegenereerd worden. (Bijv. Noise, Strings, Choirs).

De Vocoder moet nu een audio signaal aan zijn 1e input krijgen. Als daar geen signaal is, is er ook geen overlap en blijft het stil aan de output. Dit is dus nu de Modulator (bijvoorbeeld een stem of een instrument)

Met voldoende overlap in frequentiespectrum hoor je dan overeenkomstige delen van het frequentiespectrum van de Carrier aan de output.

Hoe meer frequenties (of frequentiebanden) overlappen, hoe gedetailleerdeerder de Carrier de Modulator volgt. En hoe meer je van de Carrier je aan de output herkent (bijvoorbeeld een nog verstaanbare stem).

Hieronder een link met een hele toelichting over hoe het aan te "praat" te krijgen ;-)
 
Dozart....

Je beschrijft helaas niet wat je geprobeerd hebt....
dus ik kan ook niets zeggen over waarom het niet lukt.

Nou, ik heb een stukje ingezongen. Daar heb ik dan een vocoder opgezet, met een geluid in omnisphere als carrier. Daar neem ik dan een pad voor met een rustiger en attack een wat langere release. Ik heb dan de melodie ingespeeld naar de melodie ik heb ingezongen. Het klinkt gewoon niet. Het lijkt er niet eens op.

Die TAL-vocoder dus ook al geprobeerd. Werkt ook al voor geen meter.

Er komt gewoon totaal geen goed geluid van. Erg frustrerend. Daarom ook altijd zo'n spuughekel gehad aan vocoders. Ik kan er echt totaal niet mee overweg. Terwijl je er toch iets mee zou moeten kunnen doen. Baal dat ik dat er dan niet uit weet te halen.
 
probeer anders dit eens dan kom je er dicht in de buurt ff goed tweaken
 

Attachments

  • vocal.jpg
    vocal.jpg
    38,1 KB · Bekeken: 115
Een hele tijd geleden vroeg iemand hetzelfde op een forum over dat nummer van Shpongle, kijk even hier. Iemand geeft als antwoord dat hiervoor 'VocalWriter' werd gebruikt, zie post #6 in die discussie.
 
Een hele tijd geleden vroeg iemand hetzelfde op een forum over dat nummer van Shpongle, kijk even hier. Iemand geeft als antwoord dat hiervoor 'VocalWriter' werd gebruikt, zie post #6 in die discussie.

Thnx a lot!! Dat is 'm dus idd.

Hier ook gebruikt volgens mij:




Maarrrr die is dus MAC-only. :L

Even zoeken of er iets vergelijkbaars is voor windoos.
Het is zo gek eigenlijk, want op zich is het helemaal niet zo'n bijzonder gebeuren, maar dan toch weer verdomd lastig te vinden (en te maken voor mij, als redelijke audio-n00b)
 
Back
Top