Kling Klang Kraftwerk

faneflip

Stamgast
Lid sinds
16 juli 2009
Berichten
203
Locatie
West-Vlaanderen
Ik ben opzoek naar de Kraftwerk sound.

Volgende zaken heb ik al gevonden:
Drums: Roland System 100 + Simmonds SDS V
Mattel Synsonics

Lead synths: Minimoog
ARP 2600/2800
Polymoog
Strings: Orchestron

Zijn er nog (buiten vocoders) specifieke synths of effecten die kraftwerk enorm veel gebruikt(e)?

Alvast bedankt!

Faneflip
 
http://kraftwerkfaq.hu/equipment.html

Het ligt een beetje aan de periode waar je aan denkt.
Ik zou zeker Doepfer spul niet uitvlakken (vroeg jaren ‘90) - veel daarvan werd oorspronkelijk in opdracht / prototype voor Kraftwerk gebouwd. Bijv. de MAQ16/3 sequencer.
Grappig genoeg was het ook Kraftwerk die de ‘lab look’ van de eerste Eurorack modules (zilveren panels, grijze knoppen) bepaalde, waar Dieter Doepfer later nog wel eens z’n twijfel over uitsprak.
 
Laatst gewijzigd:
Alles moest toch grijs zijn in hun studio ofzo? Ik had ooit zo een biografie gelezen over hun weet niet meer hoe dat boek heette maar ze kwamen echt nogal over als super wankers :D

Vergeet de Arp Odyssey niet voor hun vroege sound

nog meer jaren 90 kraftwerk spul: Kawai 5000S en heleboel Quasimidi dingen toch ook?

Electric Café is vooral 808 en Linn drum.

en heel veel EMU Emulator II ook
In dat boek stond ook dat ze een eerste versie van Electric Cafe hadden opgenomen, een heel album maar dan meer 'analoog' klinkend ala computer welt. Toen hoorde ze volgens mij Art of Noise's debuut album, dat vonden ze zo vernieuwend dat ze de orginele electric cafe versie weg hebben gemieterd en het moderner hebben opgenomen (met de Emulator II etc). Misschien een broodje aap verhaal...ik weet ook niet meer zeker of het het Art of Nosie album was, is ook al weer meer dan 10 jaar geleden dat ik dat boek heb gelezen. Er zitten hier vast Kraftwerk experts die er meer van weten :koffie:
 
Kraftwerk Equipment list(s)....
http://kraftwerkfaq.hu/equipment.html

Overigens krijg je niet automatisch de "Kraftwerk sound" (of meer algemeen andermans sound) als je de door hen gebruikte apparaten gebruikt. Maar het is wel het optimale uitgangspunt.

Het is zeker niet alleen het WAT maar ook het HOE. Zoals iemand hier wel vaker laat vallen:"It's the cook, not the kitchen."

Met ander (min of meer vergelijkbare) apparaten/technieken zijn ongetwijfeld vergelijkbare resultaten te bereiken.
 
Laatst gewijzigd:
Qua sound ben ik nogal into:

Tour de france (album)
Computer world
The Mix

Ik ben ook opzoek naar welke reverb, delay, effecten tout court.
Zit in het midden van een soort: DICKIE SMABERS & THE MOERWIJK CREW project.
En zoek toch nog wat inspiratie!
 
Back
Top