Kurzweil VAST sound design

mighty synth

Ingeburgerd
Lid sinds
29 oktober 2013
Berichten
42
Locatie
Raalte
Ik heb al jaren een Kurzweil PC361 synthesizer waarvan het sound design m.b.v. Variable Architecture Synthesis Technique (VAST) gebeurt. Ik vind het zelf iets te gecompliceerd om er nieuwe sounds mee te creëren dus meestal knip en plak ik wat layers van programma's aan elkaar.

Kurzweil biedt wel een aantal youtube video's aan om je op gang te helpen maar de hoeveelheid parameters is behoorlijk groot en ook vrij cryptisch.

Het is echter wel een hele fijne sint met bruikbare sounds waarvan er altijd wel eentje past binnen de songs die we met onze band spelen. Ik wil in de toekomst graag een string resonantie en damper pedal sound toevoegen aan de standaard piano sounds. Het valt me op dat de nieuwste modellen van Kurzweil (o.a. Forte) dit wel hebben maar dat de onderliggende architectuur nog hetzelfde is (behalve SSD streaming en wat andere kleine aanpassingen).

Zijn er mensen op dit forum die zich met Kurzweil VAST sound design bezighouden?
 
Ik heb al jaren een Kurzweil PC361 synthesizer waarvan het sound design m.b.v. Variable Architecture Synthesis Technique (VAST) gebeurt. Ik vind het zelf iets te gecompliceerd om er nieuwe sounds mee te creëren dus meestal knip en plak ik wat layers van programma's aan elkaar.

Kurzweil biedt wel een aantal youtube video's aan om je op gang te helpen maar de hoeveelheid parameters is behoorlijk groot en ook vrij cryptisch.

Het is echter wel een hele fijne sint met bruikbare sounds waarvan er altijd wel eentje past binnen de songs die we met onze band spelen. Ik wil in de toekomst graag een string resonantie en damper pedal sound toevoegen aan de standaard piano sounds. Het valt me op dat de nieuwste modellen van Kurzweil (o.a. Forte) dit wel hebben maar dat de onderliggende architectuur nog hetzelfde is (behalve SSD streaming en wat andere kleine aanpassingen).

Zijn er mensen op dit forum die zich met Kurzweil VAST sound design bezighouden?

Jarenlang klanken geprogrammeerd op de Kurzweil K2000 (ook V.A.S.T). De semi modulaire opzet en de vele oscillator/sample, synthese en modulatie mogelijkheden vergen wel wat (voor)kennis. Niet zozeer van V.A.S.T. maar van klank (synthese en modulatie).

Dus....ik zou starten met (meer?) kennis opdoen van klanksynthese in het algemeen. En dat vertalen naar de (on)mogelijkheden van V.A.S.T.

Maar klanksynthese is een veelomvattende wereld. En (afhankelijk van je startpunt en einddoel) potentieel een lange weg.

Ik zou starten met iets over het spectrum (FFT/iFFT) van verschillende klanken / klankontwikkelingen. En daarna(ast) de vertaling naar synthesevormen. Substratieve synthese is het makkelijkst te bevatten is: oscillator-signalen door filters. Naast V.A.S.T. zit daarvoor in je PC361 ook de nooit als separate synth uitgebrachte VA-1 (virtueel analoge synth).

Elke goede info over het programmeren van synthesizers is bruikbaar. Er zijn verschillende "klassieke" boeken over dit onderwerp. Of handleidingen....zoals Programming Analogue Synths van Howard Scarr. Gericht op de Access Virus, maar universeel toepasbaar.

Alternatief is....op zoek gaan naar voor jou bruikbare klanken tussen door anderen geprogrammeerde klanken (gratis en/of betaald). De V.A.S.T. architectuur is van een leeftijd en populariteit dat er heel veel over/voor te vinden is.

Tenslotte zijn er altijd nog (puur of grotendeels) sample gebaseerde oplossingen: je Kurzweil als (geavanceerde) sample player. Geen (of weinig) kennis van synthese nodig.

Dus......

Het is maar net wat je doel is: bruikbare klanken vinden of zelf klanken maken/programmeren.
Weet wel dat zelf maken wel de nodige investering (in kennis) vergt.
Maar het is wel erg handig (en bevredigend) als je klanken naar eigen behoefte kunt maken of aanpassen.....
 
Laatst gewijzigd:
Bedankt voor de uitleg en tips. Ik kan het hiermee alleen maar roerend mee eens zijn en ga voor 2018 als goed voornemen meer kennis proberen op te doen van algemene synthese. Ik zal beginnen met analoge synthesizers en daarna gaan kijken of het toepasbaar is op mijn Kurzweil 361.
 
Ik zou ook eens kijken hoe bepaalde patches in elkaar zitten. Daar kan je ook heel veel van leren als je de basis principes van synthese een beetje snapt. En download gratis patches. Daar zitten soms hele toffe dingen bij.

Verder is VAST een beest! En vooral in combi van samples en synthese.
 
Ook nog even toevoegen: die hele discussie van digitaal/analoog en wel/geen samples. Vermijden!

Elke vorm van signaal genereren en bewerken/moduleren heeft zijn voor- en nadelen en mogelijkheden en onmogelijkheden.

Een sample is meestal wat minder flexibel als signaalbron (ten opzichte van een realtime gegenereerde oscillator). Zeker als er een klankverloop in zit.

Maar ook daar geldt: een sample is een klank / frequentiespectrum. Mogelijk evoluerend in de tijd, mogelijk statisch. Zo moet je dat ook benaderen.

Als de techniek geschikt is voor je doel dan vooral zo gebruiken. Er is geen goed of fout. Mooi is subjectief.

Overigens zijn er ook bergen met single-cycle samples (bijvoorbeeld de Galbanum Architecture Waveforms) die als oscillator/spectrum gebruikt kunnen worden. In elke synthesizer die samples kan laden. Dus ook in de PC361.

Niet alleen om door filters en amps te routen. Ook om in elkaar over te laten lopen d.m.v. wavetables. Is er "in" momenteel omdat je er klanken en klankverlopen mee kunt maken die je anders met je synth-architectuur niet zou hebben kunnen maken.

Het zal al even tijd kosten om de verschillende typen filters en hun parameters te leren kennen...

LPF/HPF/BPF etc.
Cutoff/Slope
Saturation/(over)drive
Lineair/Non-liniair
Etc.....

Naast filters (substractieve synthese) zijn er (voor later...) nog allerlei andere manieren om de klank te beïnvloeden.

FM (Frequency Modulation)
PM (Phase Modulation)
PD (Phase Distortion)
AM (Amplitude Modulation)
PWM (Pulse Wodth Modulation)
Oscillator Sync
Etc....

Allemaal met hun eigen eigenaardigheden en toepassingen.

En dan de Effecten nog (op verschillende plekken en volgorde in het signaalpad).......allemaal van invloed op het eindresultaat....

Delay
Reverb
Chorus
Phaser
Distortion

En nog veeeeeel meer.

Maar begin bij de basis: de klank en zijn ontwikkeling in de tijd.
 
Laatst gewijzigd:
Nog een voorbeeld met VAST,met een K-plug(concept voor het helpen van het programmeren van een VAST instrument),dit voorbeeld voor de forte serie. You can program your Kurzweil with the help of the PARAMETERS page too, which drastically enhanced the power...

 
Kijk eens of je de Best of Analog kunt vinden. Wordt niet meer verkocht. Maar nog wel her en der te vinden op het grote boze web.

The Kurzweil K2000 "Best of Analog" diskette was programmed by Andrew Schlesinger and offers a directory for Analog and one for New Age.

The "Analog" offering is particularly strong, with outstanding emulations of classic synthesizers.


Heel leerzaam om die patches eens te bestuderen. Ik ken desnoods wel iemand die ze misschien nog op de interne 40MB SCSI HD van zijn K2000 heeft staan (als die nog opstart) ;-)

Beluister de patches maar eens op Synthmania.
http://www.synthmania.com/Best of Analog.htm
 
Laatst gewijzigd:
Ook mooi materiaal om eens te bekijken/beluisteren (leerzaam).

The Official Brian Cowell Collection
for the K2000/K2vx/K2500

https://www.sweetwater.com/k2000/b-cowell/

I released these programs to the public because of the lack of programming done as a whole with the K2000. By this I mean that using the K2000 as a sampler has taken hold over the amount of flexibility and high quality sounds that can be programmed from using just the onboard standard roms. The K2000 stands above all other keyboards. In fact, users of other samplers should see the K2000 as a standard source to sample for themselves! I hope that these sounds spark creativity into your music and give fresh approaches for greater ideas.

Brian Cowell
March 1997
Sweetwater Soundware


NOTE: These Programs use no RAM Samples and will run on any Kurzweil K-series instrument. They are in the Techno, Ambient, and Dance music styles.

The following files are broken down into five different groups. A ZIP file can be found containing all the programs along with links to the individual KRZ files.
 
Jawoor, vier jaar later maar ik heb de nieuwe schuilplaats voor de V.A.S.T. tutorial gevonden...
Als deze link niet werkt, even zoeken op

Darwin Grosse's "Official" K2000 Tutorial

 
de kurz all pass filter vond ik nodig om van die typische kurz sound af te geraken,
Die geeft de interne saw wave een curve,, maar regelt dat maar eens af over het verloop van gans het keyboard ??

m'n kurz supersaw presets waren te doen in lage noten, maar ni goe bij de hoge noten, Rolands JP Supersaw is echt goed bedacht en goed gemaakt
 
Back
Top