Als we het over masteren hebben en als je op internet zoekt op deze procedure kom je al snel terecht op allerlei plug-ins die allemaal perfect en onmisbaar lijken te zijn. Super veel output door multiband compressors en dynamische EQs..
Mogelijkheden om een referentie track te analyseren op het frequentiespectrum om mogelijk jouw bestand hetzelfde te laten klinken.
Volgens mij is er nog veel meer maar ik kan de basis rules, of de plugin daarvoor even niet vinden.
En dit kan dus ook niet echt met iets als software.. maar puur op gevoel, een beetje redeneren en vooral luisteren naar het complete verhaal als het aan je voorbij komt.
Ik doel hierbij dus vooral op de verhouding van thema's onderling, en dan op songs met de geijkte structuren.. dus: compleet met intro, verses, chorus (PC) en, of brug.
Dus kortweg; de ideale verhouding tussen het volume van deze thema's in een opbouw waar het laatste refrein alles geeft wat er binnen de headroom te behalen valt, om zo een muziekstuk gedoseerd bij een luisteraar binnen te laten komen en het verloop blijft boeien.
Ik zoek dus naar het geheim van de Smith.. maar Dave kan me alleen maar aan nieuwe synths helpen dus nu doe ik het hier maar..
Hoe analyseren jullie bijvoorbeeld de eindmix op volume, de thema's onderling? Welke verhouding qua volume, en passen jullie daar nog verschillende EQ settings op toe?
Ook vraag ik me af of ik nu de mastercompressor (vaak een multiband ding) niet beter aan kan laten staan voordat je de opbouw in volume (zelf) doet. Zo een multiband compressor/limiter ding geeft vaak een heel andere klank.. afhankelijk van de input die het krijgt.
Anyway, ideeën, filosofieën of theorie hierover?? hook me up.
Mogelijkheden om een referentie track te analyseren op het frequentiespectrum om mogelijk jouw bestand hetzelfde te laten klinken.
Volgens mij is er nog veel meer maar ik kan de basis rules, of de plugin daarvoor even niet vinden.
En dit kan dus ook niet echt met iets als software.. maar puur op gevoel, een beetje redeneren en vooral luisteren naar het complete verhaal als het aan je voorbij komt.
Ik doel hierbij dus vooral op de verhouding van thema's onderling, en dan op songs met de geijkte structuren.. dus: compleet met intro, verses, chorus (PC) en, of brug.
Dus kortweg; de ideale verhouding tussen het volume van deze thema's in een opbouw waar het laatste refrein alles geeft wat er binnen de headroom te behalen valt, om zo een muziekstuk gedoseerd bij een luisteraar binnen te laten komen en het verloop blijft boeien.
Ik zoek dus naar het geheim van de Smith.. maar Dave kan me alleen maar aan nieuwe synths helpen dus nu doe ik het hier maar..
Hoe analyseren jullie bijvoorbeeld de eindmix op volume, de thema's onderling? Welke verhouding qua volume, en passen jullie daar nog verschillende EQ settings op toe?
Ook vraag ik me af of ik nu de mastercompressor (vaak een multiband ding) niet beter aan kan laten staan voordat je de opbouw in volume (zelf) doet. Zo een multiband compressor/limiter ding geeft vaak een heel andere klank.. afhankelijk van de input die het krijgt.
Anyway, ideeën, filosofieën of theorie hierover?? hook me up.