hoe train je je oren?

dannykorrson

gebruik standaard
Lid sinds
27 juni 2017
Berichten
447
Locatie
in de alpen
mixen is een complex gebeuren, en er zijn en boel methodes die gebruikt worden. er zijn veel regels van toepassing en ook kan juist vanwege de verschillende eigenschappen van elk instrument niet een universele afloop gevolgd worden.

als ik nou van die youtube tutorials kijk zie ik vaak dat er visueel gemixt word, bijvoorbeeld word er gewoon de EQ op een channel gezet en dan na gevoel aangepast ("bij deze HH plaats ik een low cut bij 500hz en een bump met hoge bandwith rond 1k hz) en klaar! :okdan:
ik snap ook wel dat elk instrument zich in een bepaalde range beweegt, maar soms zijn toch frequencies die juist lager of hoger dan die range zijn ook een belangrijk deel van je mix?

je kan nooit en nimmer een mix expert à la bob katz worden door ff 2-3 youtube videos te kijken, maar soms krijg ik toch het gevoel dat die tutorials niet de juiste aanpak mededelen.

hoe train je je oren nou om een goed fundament te krijgen? uitproberen en ervaring is zeker belangrijk, maar hoe kan je je oren gericht trainen?

zijn er apps of sites die jullie kennen/gebruiken?
 
Wat belangrijk is is dat je monitoring en je akoestiek zo veel mogelijk in orde is.

In een studio met dure mid-field monitors vindt je vaak toch nog een setje Auratones. Die laatste hebben een beperkt bereik en het idee was - "als je mix het hier nog op overleeft zit je goed", en "dit komt redelijk overeen met de gemiddelde stereo waar mensen over het algemeen muziek op luisteren".

Nog een voordeel was dat de midfields bij elke studio anders konden zijn; de Auratones waren hetzelfde. Zo kon je een beetje feeling krijgen voor de ruimte in kwestie. Als je daar op hoort dat de vocalen te zacht zijn of percussie te hard, dan kun je er iets mee doen op volume/EQ-gebied.

Iets wat tegenwoordig werkt is - luister naar een mp3tje van je productie op je smartphone via de dopjes en de speakers. Je hoort dan misschien dingen wegvallen (of opvallen) die in je studio-koptelefoon of monitors prima leken te klinken.

EQ is makkelijk te begrijpen maar kan moeilijk toe te passen zijn.

Volume is slechts 1 soort gereedschap; als je alles versterkt kunnen er ook dingen mee-versterkt worden die je eigenlijk niet erbij wil hebben. Je track moet in een doos passen, en als instrumenten qua frequentie op dezelfde plaats zitten en vechten voor ruimte kan EQ er voor zorgen dat ze toch beide goed hoorbaar zijn, zonder dat de zaak gaat vervormen/clippen.
 
Vergelijken. Pak een bestaande track die super klinkt, beetje zelfde genre als je zelf maakt natuurlijk, en vergelijk dit met je eigen track. Ga alle elementen stuk voor stuk af. Hoe hard staat de kick, de snare, de lead, de hihats, etc in verhouding met de rest. Hoeveel laag zit er eigenlijk in dat ene bass geluidje? Hoe zijn ze verdeeld over het stereobeeld (panning en stereo breedte)? Zijn die verhoudingen met lager volume nog hetzelfde als dat je er hard naar luistert? Het is bijna mindfullness training :)
 
hoe train je je oren nou om een goed fundament te krijgen? uitproberen en ervaring is zeker belangrijk, maar hoe kan je je oren gericht trainen?


Mijn antwoord kan misschien als lullig doen klinken of als een open deur, maar is het niet; je traint jouw oren door veel te LUISTEREN.
En door, tijdens het LUISTEREN, bepaalde parameters (EQ, etc.) te veranderen en naar het resultaat/de verandering te LUISTEREN, leer je gaandeweg dingen te herkennen.

Dit proces kun je versnellen door een ervaren mixing engineer (met een beetje didactische vaardigheid) als coach in de arm te nemen om bij jou te zitten tijdens een paar van jouw mixsessies, verspreid over een paar weken.
Hij kan jou ter plekke aangeven waar je naar moet luisteren en waarom, en jou zèlf laten ondervinden welke moves welk effect hebben; dit op gebied van balance, EQ, stereofonie/panning, effectief gebruik van compressie, ambience/diepte d.m.v. delays/reverb, etc.

Zelfs een bruikbare strategie als het gebruik van 'reference tracks' is een zinloze kreet als men niet weet hóe het geimplementeerd dient te worden. Al kan iedereen horen dat de 'reference track' goed klinkt, moet je ook weten wat je moet doen aan jouw eigen mix om die in de buurt te krijgen van die referentie.

Succes. :)
 
Het is misschien een lompe aanpak, maar ik zet de gain van de EQ op maximaal voor een bepaald geluid / kanaal en dan zoek ik met de frequency knop het gebied op wat ik wil cutten.
Oftewel, het irriterende / ongewenste gebied benadrukken en opzoeken tot je hem hebt en daarna de gain knop de andere kant op draaien en dat frequentiegebied wat wegsnijden.

Ik doe het vaak voor basslines die veel mid hebben. Als je het mid op de juist plek wegsnijdt en dan het volume iets verhoogd krijg je een bass sound die dieper is zonder dat hij loopt te fucken met je andere geluiden in het middengebied. Wat extra treble kan je bass wat uitgesprokener maken.

Verder snij ik standaard bijna al het laag weg in geluiden die geen kick of bass zijn. Dat is al een hele verademing en geeft meer ruimte. Vergeet ook niet je panning, subtiel naar links of rechts verplaatsen van de mid / high geluiden geeft meer ruimte omdat je ze naast elkaar zet als het ware.

-C-
 
Het is misschien een lompe aanpak, maar ik zet de gain van de EQ op maximaal voor een bepaald geluid / kanaal en dan zoek ik met de frequency knop het gebied op wat ik wil cutten.

Dat is een duidelijke aanpak, maar wel verradelijk: je oren wennen zo snel aan die boost, waardoor het erg lastig is om het meteen weer 'goed' te horen wanneer je de boost weer weghaalt. Je bent dus tijdelijk even een stuk minder gevoelig voor die ene frequentieband. De boost zou ik dus niet helemaal open zetten, maar een klein beetje gebruiken om bepaalde storende bandjes op te zoeken.
 
Volgens mij passeren jullie iets en dat is time. Wanneer hoor je iets en welke freq Heeft dit in combi met andere geluiden. Dit speelt heel nou.
 
Je monitors, ruimte en sweetspot leren kennen dmv het veelvuldig afluisteren van voor jou bekende muziek.
Je gehoor gaan vertrouwen, aanpassingen doen puur op gehoor gebaseerd en visueel niet perse als eerste richtlijn gebruiken.

Je stereomix naar mono klappen en hier EQ aanbrengen tot je het gewenste resultaat hebt.

Wat ik ook vaak doe is luisteren waar een vervelende freq/resonantie zit. Dan maak ik in Fabfilter een middelmatige narrow peak van 4db, in deze plugin kun je dan alleen deze freqband beluisteren zonder de rest vd freq. Dmv sweepen probeer ik dan de vervelende freq/resonantie te vinden die ik eerder hoorde om vervolgens deze weg te halen.

Ik zou persoonlijk voor eq-sweeps de gain niet op max zetten zoals hierboven vermeld word, want dan ga je altijd wel iets vinden. Begin bij 4db en bypass veel, zodat je het verschil duidelijk hoort. En pak dan alleen degene waar je echt last van hebt!

Daarnaast is t in het proces afwegingen maken, bv de bass clashed met je mainsample/synth op n bepaalde freq, welk instrument heeft deze freq nodig in deze track. Mss is de bass dan belangrijker en ga je lage freq weghalen bij het ander geluid. Daarnaast speelt volume ook een hele grote rol! Zorg dat je deze als eerst goed hebt staan voordat je met EQ begint.
 
Wat mijn persoonlijke mening is, is dat het belangrijk is om ieder spoor eerst solo te beoordelen en zo te 'tunen' totdat het klinkt zoals jij denkt dat het moet klinken. En zorg voor referentie geluid (een goede CD waarvan je weet hoe die hoort te klinken) in je studio om 'naast' je mix te houden.

Qua monitoring heb ik naast mijn Yamaha HS-80's + Yamaha HS8 sub (ik weet het, het is geen high-end top notch) ook een setje Avantone Mixcubes (1e remake van de Auratones) voor beoordeling van het mid en de illusie van laag/hoog.
Voor mezelf was het een hele goede keuze de Mixcubes erbij te kopen en daar heb ik nooit spijt van gehad. Misschien moet je wel wat aan hardware uitbreiden om 2 of meer monitoring sets te kunnen gebruiken, maar dat is het zeker waard.
 
hoe train je je oren nou om een goed fundament te krijgen? uitproberen en ervaring is zeker belangrijk, maar hoe kan je je oren gericht trainen?

Misschien gewoon goed/vaak naar de verschillende top producties luisteren? En dan bv eens de aandacht vestigen op een bepaald instrument, waar je het in de mix hoort, welke frequentierange je denkt dat hij bestrijkt en hoe het zich qua frequentie en volume verhoudt tot de andere instrumenten in de track.
 
Veel luisteren is niet genoeg. Probeer vooral actief en bewust te luisteren. Probeer te horen wat een opname goed of slecht maakt. Luister vooral ook naar crappy mixen en probeer naar voren te halen wat er slecht aan is.

Speel ook met je tools. Pak je favoriete EQ en probeer in een profi productie te zoeken welke elementen waar zitten. Speel met het stereo beeld met bijvoorbeeld een m/s eq en luister wat dat met de ruimtelijkheid en plaatsing van instrumenten doet. Probeer of je het verschil tussen low/high cuts en shelves hoort etc.
 
1. Zo goed als je kunt een nummer maken.
2. Mix en master refereren aan een van je favoriete tracks in dat genre.
3. Huilen omdat het bij lange na niet zo goed is.
4. Nadat je van de schrik bekomen bent: probeer uit te vogelen wat er beter is aan je referentietrack.
5. Herhaal x 200.

Ik denk niet dat er een shortcut is. Veel maken, falen, leren, beter worden.
 
3. Huilen omdat het bij lange na niet zo goed is.


de frustratie komt nog bij meer dingen als mixen tevoorschijn 8~

ik heb als studiomonitos de hs80m staan, welke eigenlijk een vrij platte frequency curve hebben (de bass is wel aanwezig maar niet zo geboost als bijvoorbeeld bij de krk rokits) en ik vind dat ze eerlijk klinken.

ik heb deze twee sites gevonden waar je wel voor moet betalen (die ene is 49€ eenmalig, die andere is gratis voor bepaalde oefeningen)

soundgym
train your ears


is wel gimmicky, maar ik weet niet of je dan automatisch ook weet welke synth/instrument waarheen hoort in je stereofeld etc
 
nog niet optimaal, ik heb een open boekenkast staan aan de muur tegenover van de speakers die zo quasi als diffusor werkt, maar verder heb ik nog geen akoestische behandeling gedaan.

mijn speakers staan al 1m weg van de muur om daar tenminste bass reflektie te verminderen, maar ik ben van plan om in de volgende paar weken nog de spiegel-test (vind even het artikel niet, maar ik had gelezen dat je in je stoel moet zitten en een vriend dan met een spiegel langs de muren loopt. op elke plaats waar je je monitors ziet, moet je dan schuimstof aanbrengen omdat daar een reflektiepunt zit) te doen om schuimstof te plaatsen
 
Ik zou er allemaal even goed over nadenken en de nodig kennis opdoen.
Neem desnoods iemand onder de arm die er kennis van heeft want het internet staat vol met leugens.
Schuim = weggegooid geld!
Je begint hier bijvoorbeeld al over diffusors en je hebt nog niet eens absorptie; niet echt een logische volgorde.
Het kan misschien wat hard aankomen maar als antwoord op je vraag is een akoestische behandeling toch wel een serieuze upgrade. Daarna zal het je ruimte moeten leren kennen en je skills ontwikkelen/verbeteren.
Maar bekijk het positief; als je tijd (en middelen) investeert zullen je skills en dus ook mixen zeker en vast beter worden (ik ben zelf ook bezig met dit leerproces en ben ervan overtuigd dat dit nooit zal stoppen).
 
Helft van de mix zit in de productie zelf. Eerste alles minimaliseren tot hapklare brokken. Allemaal drums door elkaar kan lekker klinken maar een echte drummer heeft maar 2 handen en 2 voeten. Alles moet dus in tijd ook een beetje ruimte krijgen. Arrangement en andere instrumenten precies hetzelfde.

Tip 2
Heb zelf geen aangepaste ruimte. Voor elke keer dat ik op vol volume luister, luister ik ook op het zachts mogelijke. Op laag volume en met je hoofd precies in het stereo beeld heb je de minste reflecties. Ga je dan nog zachter dan ga je op eens horen welke geluiden er te veel uitsteken of niet en wat de balans is.

Tip 3
Dikke bronnen en amper eq-en. Een tr 909 eq ik heel weinig aan. Pas als iets in de wegzit of het moet sparklen dan ga ik eq-en. Tot die tijd er af blijven. Mits je een dikke bron hebt dus.

Tip 4
Boosten om vervolgens resonanties eruit te halen kan alleen bij een goed aangepaste kamer. Is je kamer niet acoustisch bewerkt dan ben je gewoon de staande golven en reflecties aan het 'weghalen'. Is een live geluid truuk maar ik zou het sowieso niet doen. Solo in place op los spoor moet gewoon goed zijn zoals al gezegd was.

Tip 5
Kick drum, bass ,snare en stem eerst en in deze volgorde mixen. Liefst alles met compressie zodat het een beetje voor in de mix komt. De rest duw je er licht tegenaan.
 
er is ook software om je oren te trainen, en simpele apps. op mijn telefoon heb ik quiztones. maar ik wil ooit nog een keer TrainYourEars aanschaffen.

Zie:





- afro
 
ik heb deze twee sites gevonden waar je wel voor moet betalen (die ene is 49€ eenmalig, die andere is gratis voor bepaalde oefeningen)

soundgym
train your ears

Die ben ik ook al eens tegen gekomen. Heeft iemand hier die sites al eens gebruikt?

Als je een slechte ruimte hebt, is het dan niet beter om een goede monitor headphone te gebruiken in plaats van geld uit te geven aan monitors die toch niet goed gaan werken omdat de ruimte waar ze instaan slecht is?
 
Back
Top