Akkoorden leren of uitleg en voorbeelden van akkoorden.

G - D - Em - F# <- dit is dus een speciaal akkoord om terug te vallen naar de verse.

Waarom werkt dit zo goed in dit schema en waarom wordt de chorus beeindigd op een F#?
Dat is eigenlijk heel simpel, de chorus staat in de toonladder van G
of te wel de noten: G, A, B, C, D, E, F♯
Het F# eind akkoord is een heel logisch akkoord om een chorus mee te eindigen omdat de verse toonladder in B mineur gespeeld wordt.

De B mineur toonladder heeft de noten: B, C♯, D, E, F♯, G, A

Als je dit weet zie je dat de 5e noot van de B mineur ladder een F# is, dit is de vijfde noot en het is in de westerse muziek een gegeven dat er met gemak van een 5e noot terug naar de 1 root noot teruggesprongen kan worden. Dus via het eindigen op een F# van de chorus kun je gemakkelijk terugvallen naar de B mineur root toonladder van de verse


Maar zelf zou ik beginners aan willen raden om het toch wat simpeler te houden in het begin ;)

Over 't Vdom7 - lost op naar - I tje (tonica) in mineur kenne mooi harmonisch mineur over improvisere :mega:



:duivels::duivels::duivels:

Verder uwe harmonieleer eve verder bstuderen wan 't is foute beschrijving!! :duivels::duivels:
 
Laatst gewijzigd:
Dat hangt helemaal van de muziekstijl af die je speelt, progressive rock en bijvoorbeeld neo soul hebben vaak meer akkoorden, maar zijn totaal ongeschikt voor mensen die beginners zijn met akkoorden.

Hotel california valt op zich ook wel mee, de chorus heeft in principe maar 4 akkoorden met 1 extra eind akkoord die weer de song weer laat terugvallen naar de verse.
De chorus van hotel california heeft de volgende vier akkoorden:
G - D - Em - Bm7
G - D - Em - F# <- dit is dus een speciaal akkoord om terug te vallen naar de verse.

Waarom werkt dit zo goed in dit schema en waarom wordt de chorus beeindigd op een F#?
Dat is eigenlijk heel simpel, de chorus staat in de toonladder van G
of te wel de noten: G, A, B, C, D, E, F♯
Het F# eind akkoord is een heel logisch akkoord om een chorus mee te eindigen omdat de verse toonladder in B mineur gespeeld wordt.

De B mineur toonladder heeft de noten: B, C♯, D, E, F♯, G, A

Als je dit weet zie je dat de 5e noot van de B mineur ladder een F# is, dit is de vijfde noot en het is in de westerse muziek een gegeven dat er met gemak van een 5e noot terug naar de 1 root noot teruggesprongen kan worden. Dus via het eindigen op een F# van de chorus kun je gemakkelijk terugvallen naar de B mineur root toonladder van de verse


In dance muziek gebeurd dit ook wel, maar dan op een wat meer simpelere manier, er wordt dan vaak een sus4 akkoord gebruikt van hetzelfde akkoord in het schema. Maar in principe is dat niet compleet een andere meervoudige akkoord structuur, de basis blijft gewoon hetzelfde.
Bijvoorbeeld een simpel schema als A - Esus4 - E
De Esus4 wordt dan gebruikt als overgangsakkoord naar de E (de 5e noot in de toonladder A)

Dus ik blijf erbij, ga niet helemaal los met enorme hoeveelheden akkoorden in verses en chorus. Zonder echte kennis of gevoel voor wat past gaat het echt niet klinken, de meeste songs gebruiken echt niet zoveel akkoorden per verse en per chorus. Natuurlijk kun je wel andere akkoorden gebruiken in een chorus dan in de verse om het spannender te maken, maar hou deze dan gelimiteerd tot maximaal 4 in het begin.

Als je het gevoel hebt dat je toe bent aan meer akkoorden in een verse of chorus dan 4 en aan akkoorden met minimaal 6 tot 10 noten, dan kun je op youtube eens wat neo soul akkoorden gaan opzoeken en neo soul akkoord progressies, dan vliegen de max 10 noten akkoorden en technieken als ditones en tritones je om de oren, maar goed, dan heb je wel iets uitdagends :D

Maar zelf zou ik beginners aan willen raden om het toch wat simpeler te houden in het begin ;)



Trouwens, Neo soul progressions..... wat een gelul. Gewoon wat tensions erbij gooien en we geven het een hippe naam..bla bla bla... :kont: sorry....purist....:duivels:


Beetje spelen met tritonus vervangers als reharmonisatie is wel leuk natuurlijk....



Voor wie het interesseert; ik heb een DVD tutorial met dé Frans Bauer chord progressions.....!!!8o) Neo Frans chords :D hip,,,, flex....!

Ditones???? Slaat helemaal nergens op.... we zijn toch niet met wiskunde of natuurkunde bezig???? Weet je zelf wel wat dit betekend? Tijdens de studie ben ik dit nog nooit tegen gekomen nml.

Sorry maar je slaat de plank helemaal mis..... het klopt van geen kant en is irrelevant, verwarrend.
 
Laatst gewijzigd:
Dat hangt helemaal van de muziekstijl af die je speelt, progressive rock en bijvoorbeeld neo soul hebben vaak meer akkoorden, maar zijn totaal ongeschikt voor mensen die beginners zijn met akkoorden.

Hotel california valt op zich ook wel mee, de chorus heeft in principe maar 4 akkoorden met 1 extra eind akkoord die weer de song weer laat terugvallen naar de verse.
De chorus van hotel california heeft de volgende vier akkoorden:
G - D - Em - Bm7
G - D - Em - F# <- dit is dus een speciaal akkoord om terug te vallen naar de verse.

Waarom werkt dit zo goed in dit schema en waarom wordt de chorus beeindigd op een F#?
Dat is eigenlijk heel simpel, de chorus staat in de toonladder van G
of te wel de noten: G, A, B, C, D, E, F♯
Het F# eind akkoord is een heel logisch akkoord om een chorus mee te eindigen omdat de verse toonladder in B mineur gespeeld wordt.

De B mineur toonladder heeft de noten: B, C♯, D, E, F♯, G, A

Als je dit weet zie je dat de 5e noot van de B mineur ladder een F# is, dit is de vijfde noot en het is in de westerse muziek een gegeven dat er met gemak van een 5e noot terug naar de 1 root noot teruggesprongen kan worden. Dus via het eindigen op een F# van de chorus kun je gemakkelijk terugvallen naar de B mineur root toonladder van de verse


In dance muziek gebeurd dit ook wel, maar dan op een wat meer simpelere manier, er wordt dan vaak een sus4 akkoord gebruikt van hetzelfde akkoord in het schema. Maar in principe is dat niet compleet een andere meervoudige akkoord structuur, de basis blijft gewoon hetzelfde.
Bijvoorbeeld een simpel schema als A - Esus4 - E
De Esus4 wordt dan gebruikt als overgangsakkoord naar de E (de 5e noot in de toonladder A)

Dus ik blijf erbij, ga niet helemaal los met enorme hoeveelheden akkoorden in verses en chorus. Zonder echte kennis of gevoel voor wat past gaat het echt niet klinken, de meeste songs gebruiken echt niet zoveel akkoorden per verse en per chorus. Natuurlijk kun je wel andere akkoorden gebruiken in een chorus dan in de verse om het spannender te maken, maar hou deze dan gelimiteerd tot maximaal 4 in het begin.

Als je het gevoel hebt dat je toe bent aan meer akkoorden in een verse of chorus dan 4 en aan akkoorden met minimaal 6 tot 10 noten, dan kun je op youtube eens wat neo soul akkoorden gaan opzoeken en neo soul akkoord progressies, dan vliegen de max 10 noten akkoorden en technieken als ditones en tritones je om de oren, maar goed, dan heb je wel iets uitdagends :D

Maar zelf zou ik beginners aan willen raden om het toch wat simpeler te houden in het begin ;)

Ik ben het helemaal met je eens, ook wel een goed voorbeeld trouwens, ditones en tritones als onderdeel van neo soul is iets wat hier in de provincie niet echt te leren valt bij pianoleraren, en dan is internet een fantastische source daarvoor. In dit geval heb ik 6 jaar geleden de hele opleiding set gekocht bij gospelmusicians (dat waren in die tjjd 7 dvds die nog vanuit amerika via de post verstuurd werden). Het was een van de moeilijkste onderdelen die ik ooit heb willen leren, heb er 1,5 jaar over gedaan om dat vloeiend in de vingers te krijgen zodat ik alles wat ik wil spelen zonder nadenken via die theorie om kan zetten waar nodig in een track. Nu zijn we 6 jaar verder en zie je steeds meer van dat soort lessen op youtube en ze zijn echt enorm goed, maar je moet ze inderdaad wel weten te vinden.
Kennis over tritonus vervanging is 1e jaar cons..... volgens mij bij sommige instituten zelfs een toelatingseis..... hoezo pianoleraren in jouw provincie hebben hier geen kennis van? Heb je überhaupt wel eens een pianoles gevolgd bij een goede geschoolde pianodocent bij je in de buurt alvorens je zulke uitspraken doet? Tritone substitution is nou niet echt een nieuw begrip o.i.d.
 
dat mag wel, maar dat wordt vaak wel een zooitje kwa drukte in je tracks. Less is more in muziek, dus ik zou het gewoon bij twee tot vier houden in het begin.


Tussendominanten zijn (soms) ook leuk om je akkoordprogressies wat interessanter te maken.
 
als je een echte & goede muzikant wilt worden zal je toch vooral al die akkoorden en dergelijke moeten
leren voelen en horen.
dat wat je hoort leren vertalen naar je vingers en instrumenten, je voelt hoort iets en probeert zo goed
als mogelijk die klank te vatten, te pakken op je instrument, dat is pas echt muziek maken,
alle andere methodes zijn voor mij slechts rationeel 'construeren', rationeel via controle hopen iets te creëren.

theorie hebt je uiteindelijk niks aan, alles komt uit je hoofd, je oren!

een jazz-muzikant denk echt niet tijdens het improviseren:
en nu de tritonus en dan deze toonladder en daarna een stukje dit en dat,, als hij/zij zou gaan
denken dan is het al te laat,,,,op een of andere manier komt het als vanzelf 'ergens' vandaan ,,
uit een heel ver tover-muziek-creatie-land-hemel !

voor mij zijn al die termen ook niet belangrijk, als ik componeer ga ik me niet afvragen of het een tritone
of dominant is,,,ik probeer klanken te vatten, ik zoek naar de klanken die ik voor me 'zie' (hoor)

ik denk dat muziek daar begint en ook eindigt, als je muziek wilt leren maken dan zoek je naar de klanken
die je mooi vind, die je wilt beheersen,,als daar blijkbaar ook theorieën aan vast te hangen zijn is dat leuk
maar je wordt geen goede jazz-improvisator als je alle theorie-boeken uit je hoofd kent,,je wordt een goede
muzikant (dit geldt voor elke soort stijl genre dan ook) als je het kan spelen!

niet de tritonus maar de klank in je hoofd !!

:eureka:
 
als je een echte & goede muzikant wilt worden zal je toch vooral al die akkoorden en dergelijke moeten
leren voelen en horen.
dat wat je hoort leren vertalen naar je vingers en instrumenten, je voelt hoort iets en probeert zo goed
als mogelijk die klank te vatten, te pakken op je instrument, dat is pas echt muziek maken,
alle andere methodes zijn voor mij slechts rationeel 'construeren', rationeel via controle hopen iets te creëren.

theorie hebt je uiteindelijk niks aan, alles komt uit je hoofd, je oren!

een jazz-muzikant denk echt niet tijdens het improviseren:
en nu de tritonus en dan deze toonladder en daarna een stukje dit en dat,, als hij/zij zou gaan
denken dan is het al te laat,,,,op een of andere manier komt het als vanzelf 'ergens' vandaan ,,
uit een heel ver tover-muziek-creatie-land-hemel !

voor mij zijn al die termen ook niet belangrijk, als ik componeer ga ik me niet afvragen of het een tritone
of dominant is,,,ik probeer klanken te vatten, ik zoek naar de klanken die ik voor me 'zie' (hoor)

ik denk dat muziek daar begint en ook eindigt, als je muziek wilt leren maken dan zoek je naar de klanken
die je mooi vind, die je wilt beheersen,,als daar blijkbaar ook theorieën aan vast te hangen zijn is dat leuk
maar je wordt geen goede jazz-improvisator als je alle theorie-boeken uit je hoofd kent,,je wordt een goede
muzikant (dit geldt voor elke soort stijl genre dan ook) als je het kan spelen!

niet de tritonus maar de klank in je hoofd !!

:eureka:

Yes,,, het kan echter wel handig zijn wat harmonische kennis in huis te hebben tijdens het arrangeren. Er zijn een aantal trucjes "harmonische cliche's " die vaak terugkomen... De theorie moet idd niet de overhand krijgen maar "parallel lopen" met je instrumentale skills. Verder heb je vrij weinig aan ditones en dat soort termen....



Een ditonus is in de stemming van Pythagoras het interval tussen twee grote hele tonen, dus elk van de verhouding 9:8. Een ditonus is daardoor een dissonante wijde grote terts met de verhouding 81:64.
Het verschil tussen de ditonus en de reine grote terts (5/4) is juist het didymische komma (81/80).
<-- ga JIJ Hiervan beter muziek maken? :?
 
Yes,,, het kan echter wel handig zijn wat harmonische kennis in huis te hebben tijdens het arrangeren. Er zijn een aantal trucjes "harmonische cliche's " die vaak terugkomen... De theorie moet idd niet de overhand krijgen maar "parallel lopen" met je instrumentale skills.


maar dan nog steeds blijft gelden: 'hoor' je ook die harmonische cliche's ?

als je ze niet 'hoort' dan kan je nog steeds niet componeren
dat is wat ik bedoel!
ik wil niet zeggen dat theorie en kennis niets waard is maar uit eindelijk is muziek maken, spelen componeren: 'horen,voelen, zien'!

:doei:
 
ps: ik zeg dit alleen maar om de meer beginners gerust te stellen dat je niet eens zo veel hoeft te weten en dat spelen en ervaring veel belangrijker is,,

een getraind 'oor' is goud waard!!


ps: ik ken 20 duizend chlisccheess,,, en prbeer ze vooral heel erg te vermijden anders klink ik als alle andere muziek die al gemaakt is
ik ben blij dat ik de chlicchees ken zodat ik er vooral heel erg vanaf kan wijken of er me kan stoeien!
 
maar dan nog steeds blijft gelden: 'hoor' je ook die harmonische cliche's ?

als je ze niet 'hoort' dan kan je nog steeds niet componeren
dat is wat ik bedoel!
ik wil niet zeggen dat theorie en kennis niets waard is maar uit eindelijk is muziek maken, spelen componeren: 'horen,voelen, zien'!

:doei:


Gehoortraining is ook minstens zo belangrijk....!

De piano is slechts een INSTRUMENT..... om je innerlijke klanken - wat je in je hoofd hoort - te vertalen naar tonen.



Tips
voor geh
oortraining
Doel
Gehoortraining is nooit doel op zich, maar staat in dienst van je ontwikkeling tot musicus.
Gehoortraining geeft daarvoor de noodzakelijke en fundamentele ondersteuning.
Bij de gehoortraining is nooit het doel: het foutloos benoemen van 10 gespeelde
samenklanken of het foutloos noteren van een dictee of het foutloos kunnen zingen van
oefeningen. Dat zijn de (door de praktijk nuttig gebleken) middelen.
Het werkelijke doel van gehoortraining is het verwerven van klankvoorstelling en het op
praktische wijze verkrijgen en vergroten van muzikaal inzicht.
Gehoortraining bevordert je ‘muzikale intelligentie’.
Ge
hoortraining en praktijk
Breng het geleerde onmiddellijk in praktijk. Maak gebruik van de vaardigheden van
gehoortraining tijdens de studie van je hoofdvak (of je musiceerinstrument): begin nooit
direct te spelen, maar lees eerst de partituur en maak daarvan een klankvoorstelling. Zing
eerst, tik een ritme eerst, analyseer eerst een aantal maten, voordat je begint met spelen
 
ps: ik zeg dit alleen maar om de meer beginners gerust te stellen dat je niet eens zo veel hoeft te weten en dat spelen en ervaring veel belangrijker is,,

een getraind 'oor' is goud waard!!


ps: ik ken 20 duizend chlisccheess,,, en prbeer ze vooral heel erg te vermijden anders klink ik als alle andere muziek die al gemaakt is
ik ben blij dat ik de chlicchees ken zodat ik er vooral heel erg vanaf kan wijken of er me kan stoeien!

Alles is al eens gemaakt, bedacht,,,,,,,,! beter goed gejat dan slecht bedacht zeg ik maar ,,,,, :eureka:
 
The Beatles hadden zonder dat ze het wisten harmonische cliche's gecreëerd die tot op de dag van vandaag nog gebruikt worden bij het arrangeren. TRIAL & ERROR
(enneh hoeven wij het tenminste niet meer uit te zoeken want dat is al lang geleden voor ons gedaan.... handig toch??,,,,, )

We kunnen er eeuwig over door discussiëren maar waar het op neer komt:


- beheers je instrument;
- train je oren;
- vergroot je harmonische en muziektheoretische kennis.

Enneh van natuurkundige formules gaan we echt geen mooiere muziek maken.....

Amen.

Maareehhh,,,,

zo_nu_eerst_een_bavaria.jpg


Dat bevordert de creativiteit !!! ,,,, :mega:


PS. ook leuk http://www.seechord.co.uk/song-writing/secrets-of-the-beatles/

Voor gevorderden: Modal interchange.....
 
Laatst gewijzigd:
Alles is al eens gemaakt, bedacht,,,,,,,,! beter goed gejat dan slecht bedacht zeg ik maar ,,,,, :eureka:


mensen die zeggen dat alles al gedaan is die hebben een gebrek aan fantasie! :mexico:

ik denk en werk niet in termen van jatten, of slecht en goed,,
ik zie mezelf als een kunstenaar en voel me door een en ander
vaak meer thuis in de beeldende kunstwereld dan in die popstar
overdreven blablababla gebral van dat geestelijke getrouwtrek in de muziekwereld

voor de een is muziek maken stoer, voor mij een noodzakelijk medicijn! 8D
 
mensen die zeggen dat alles al gedaan is die hebben een gebrek aan fantasie! :mexico:

ik denk en werk niet in termen van jatten, of slecht en goed,,
ik zie mezelf als een kunstenaar en voel me door een en ander
vaak meer thuis in de beeldende kunstwereld dan in die popstar
overdreven blablababla gebral van dat geestelijke getrouwtrek in de muziekwereld

voor de een is muziek maken stoer, voor mij een noodzakelijk medicijn! 8D

Je kan niet ontkennen dat alle ins en outs op harmonisch gebied al eens gespeeld zijn. Dat is een feit. Je kan het wellicht her- ontdekken :eureka: en dan kom je tot de conclusie dat het al eens gespeeld is,,,,,

jat overal wat weg en gooi en door mekaar en maak iets waar jij je in kan vinden...

https://www.jazzadvice.com/how-to-steal-like-a-pro-3-tactics-for-jazz-improvisation/

////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////
Your mother probably taught you not to steal…
That taking something that wasn’t yours was wrong or that pocketing an item from the shelves of a store could land you into a world of trouble.
But what you or your dear mum might not realize is that some of your favorite improvisers are cold-blooded thieves. And it’s not just musicians that are guilty of this sin.
You see the rules are a little different when it comes to learning a craft. In the world of jazz improvisation, musical theft is actually one of the best ways to learn the crucial skills you need to play a solo.
Think of yourself like a musical Robin Hood…you know, the whole “steal from the rich and give to the poor” thing. But in this case you (the practicing musician) are the poor one without any musical riches. You need ideas, harmonic techniques and creative inspiration.
And everywhere you look you’re surrounded by recordings of immensely wealthy players that have exactly what you need.
If you’re frustrated with the way your solos sound and you want to make meaningful improvement you need to start “borrowing” ideas from the best players. Actually scrap that…you need to storm in, steal everything you can carry, and run for the door!
What all those books and courses won’t tell you is that music theory is useless without a real-life model. You need someone to show you how to put all of those scales and chords together in a way that makes sense – that makes music.
But I’m willing to bet that you’ve heard all of this before…
So rather than telling you to do it, let’s dig a little deeper. Below we’ll show you exactly why stealing is essential for your improvement and explore 3 ways you can implement creative theft into your routine.


////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////
 
je engels is wel zeer ok, en je schrijf snelheid ook! :kont:
 
ik probeer continue te blijven bij het topic-onderwerp, in iedergeval iets bij te dragen aan de topic-vraag,,

thats all
 
een jazz-muzikant denk echt niet tijdens het improviseren:
en nu de tritonus en dan deze toonladder en daarna een stukje dit en dat,, als hij/zij zou gaan
denken dan is het al te laat,,,,op een of andere manier komt het als vanzelf 'ergens' vandaan ,,
uit een heel ver tover-muziek-creatie-land-hemel !

Volledig mee eens.
Om goed te improviseren moet je vrij zijn op je instrument en het instrument moet een verlengstuk van jezelf zijn zodat je zonder na te denken datgene speelt wat in je opkomt.
Dat is de manier om volledig in het moment te zijn zodat je adequaat kunt reageren op wat de ander in de band doet.
Er is een mooie anekdote waarbij Horowitz het stuk tea for two had uitgewerkt.
Hij had er een tijd lang aan gewerkt en wilde aan Tatum laten horen wat hij ervan gemaakt had.
Nadat hij het had voorgespeeld ging Tatum aan de piano zitten en speelde zijn versie waarop Horowitz vraagt waar hij de bladmuziek had en Tatum antwoordde; helemaal nergens, ik improviseerde gewoon wat.
Hier het stukje; http://www.classicalmusicblogspot.com/horowitz-and-tatum-when-jazz-met-classical/
Misschien ook leuk om hier een clip te plaatsen van Art Tatum z'n bijzondere virtuositeit en je hoort ook hoeveel humor hij in z'n spel legt;



Beetje off topic; nog maar eentje waarin humor en improvisatie een mooie rol speelt want je ziet de bassist iedere keer denken van het gaat beginnen terwijl Garner nog maar een keertje z'n eigen plan trekt;
 
Laatst gewijzigd:
ik had nog een leuke vergelijking bedacht vandaag:

met koken is het hetzelfde verhaal

je kan alle kruiden en andere ingredienten uit je hoofd kennen, alle combinaties geleerd hebben,
alle keuken apparatuur en hulpmiddelen kennen,,, maar koken kan je pas leren als je weet hoe
alles proeft en smaakt, en bijvoorbeeld roeren leer je door het te doen, niet door een boek er over te lezen

sinds ik jaren terug niet meer uit boeken recepten ging volgen maar zelf ging experimenten, proeven, ruiken, enz,,,
kan ik een stuk beter koken, geef mij een aantal ingrediënten en in principe weet ik er iets van te maken!
dat kon ik jaren terug niet zeggen toen ik het nog zag als een kwestie van recepten uit je hoofd kennen en uitvoeren ,,

dat geldt voor muziek ook (en vele andere dingen in het leven)

maar heel rigide bedoel ik dit ook weer niet, theorie is wel belangrijk ook, zeker de basis,,,
 
Weet iemand hoe ik het makelijkst akkoorden kan leren of waar die dingen in staan zo dat ze kan op zoeken.
En welke bij elkaar passen.
Moet vast een goede uitleg zijn mag ook een app zijn of programma zijn.
Ik ben namelijk benieuwd wat hoe jullie dit geleerd hebben....

Bijna 2 jaar verder.Ken je er nu iets meer van?( Iets aan overgehouden aan deze discussie,buiten een hart attack?:-)).....
 
Back
Top