Akkoorden leren of uitleg en voorbeelden van akkoorden.

Havelock

I Love Synthesizer Sound!
Lid sinds
2 april 2004
Berichten
1.403
Locatie
Obdam (NL)
Weet iemand hoe ik het makelijkst akkoorden kan leren of waar die dingen in staan zo dat ze kan op zoeken.
En welke bij elkaar passen.
Moet vast een goede uitleg zijn mag ook een app zijn of programma zijn.
Ik ben namelijk benieuwd wat hoe jullie dit geleerd hebben....
 
als je de bastoon kan vinden van elk akkoord in je favoriete track dan kun je in principe elke akkoord progressie bepalen, dan heb je miljoenen mogelijkheden.

Maar online zijn er ook zat tools die je daarmee kunnen helpen, bijvoorbeeld deze:
https://autochords.com/
 
Ik had al paar hele toffe gevonden eentje die Midi bestand van maakt van akkoorden die jij achter elkaar zet!
 
als je de bastoon kan vinden van elk akkoord in je favoriete track dan kun je in principe elke akkoord progressie bepalen, dan heb je miljoenen mogelijkheden.

Maar online zijn er ook zat tools die je daarmee kunnen helpen, bijvoorbeeld deze:
https://autochords.com/

Onwijs bedankt Zoiets zocht ik ook!
 
als je de bastoon kan vinden van elk akkoord in je favoriete track dan kun je in principe elke akkoord progressie bepalen, dan heb je miljoenen mogelijkheden.

Maar online zijn er ook zat tools die je daarmee kunnen helpen, bijvoorbeeld deze:
https://autochords.com/


Wow dat is wel erg duur dat pakket die synfire programma.
 
als je de bastoon kan vinden van elk akkoord in je favoriete track dan kun je in principe elke akkoord progressie bepalen, dan heb je miljoenen mogelijkheden.

Maar online zijn er ook zat tools die je daarmee kunnen helpen, bijvoorbeeld deze:
https://autochords.com/

Ik heb al effe gekeken ziet goed uit maar heb ik een vraagje.
Mag je ook meer dan 4 akkoorden achter elkaar zetten of is dat niet gebruikelijk ?
Moet je persee die volgorde aan houden van die 4 akkoorden of maakt dat niet uit ?
Hij doet Random 4 akkoorden die bij elkaar passen achter elkaar zetten dus volgens meer combinatie van 4 de zelfde of heb ik het verkeerd....
Meer doet hij niet dan zelf random combinatie maken als ik het goed heb alleen jammer dat die helaas geen Midi file kan aanmaken misschien is het moeite waard om te kopen!
 
Interessant topic en ook absoluut van toepassing voor mezelf.
Zelf heb ik ook nog weleens moeite om de juiste akkoorden bij elkaar te krijgen oid.
Ook icm bas- en lead-lijnen (en harmonieën etc).
Moet hier ook nog het één en ander in leren (toonladders ook etc).
Vind dit wel erg boeiend en wil hier dan ook echt meer in gaan investeren.
 
Ik heb al effe gekeken ziet goed uit maar heb ik een vraagje.
Mag je ook meer dan 4 akkoorden achter elkaar zetten of is dat niet gebruikelijk ?

Je "mag" letterlijk alles. Theorie beschrijft, het draagt je niks op.

Moet je persee die volgorde aan houden van die 4 akkoorden of maakt dat niet uit ?
Hij doet Random 4 akkoorden die bij elkaar passen achter elkaar zetten dus volgens meer combinatie van 4 de zelfde of heb ik het verkeerd....
Een hele bekende volgorde is:

C maj (C-E-G)
G maj (G-B-D)
A min (A-C-E)
F maj (F-A-C)

Wordt in een hoop liedjes gebruikt, zoals je hier kun luisteren:



Gooi de volgorde maar eens door elkaar, maak er eens dit van:

C maj (C-E-G)
F maj (F-A-C)
A min (A-C-E)
G maj (G-B-D)

en je krijgt opeens iets heel anders dat ook werkt.

Je kunt dit alleen uitvinden door het te proberen. Als jij 8 akkoorden wil, gewoon doen. Je bent niet de eerste en niet de laatste.

Meer doet hij niet dan zelf random combinatie maken als ik het goed heb alleen jammer dat die helaas geen Midi file kan aanmaken misschien is het moeite waard om te kopen!
Elk akkoord heeft een naam. Die naam beschrijft welke noten er in zitten. Geeft je app een "Gm7" weer, dan zoek je die op in de lijst hier: http://www.looknohands.com/chordhouse/piano/ en zie je precies welke toetsen je moet indrukken om het te horen.
 
dit is een handige draad met verwijzingen naar veel goede informatie.

ik overweeg sterk een polyfone synth te gaan kopen.
 
Ik heb al effe gekeken ziet goed uit maar heb ik een vraagje.
Mag je ook meer dan 4 akkoorden achter elkaar zetten of is dat niet gebruikelijk ?
dat mag wel, maar dat wordt vaak wel een zooitje kwa drukte in je tracks. Less is more in muziek, dus ik zou het gewoon bij twee tot vier houden in het begin.


Moet je persee die volgorde aan houden van die 4 akkoorden of maakt dat niet uit ?
Hij doet Random 4 akkoorden die bij elkaar passen achter elkaar zetten dus volgens meer combinatie van 4 de zelfde of heb ik het verkeerd....
Die volgorde is wel belangrijk, het is ook minder random dan je zou denken, er zijn simpelweg een paar regeltjes die ook dat programma volgt die je kan bepalen via de dropdownlijst links bovenin (onder name)

De randomize knop kiest overigens gewoon 1 van de vele combinaties.

Meer doet hij niet dan zelf random combinatie maken als ik het goed heb alleen jammer dat die helaas geen Midi file kan aanmaken misschien is het moeite waard om te kopen!
Akkoord progressies
Hij doet extreem veel, stel je wilt een trance track maken zonder dat je ook maar enige kennis van harmonisatie hebt. Het enige wat je dan hoeft te doen is de toonsoort kiezen (je basis bas toon) en of je majeur (vrolijk) of mineur (triest) toonladder gebruikt.

Voor trance is het vaak A mineur. Dus als je dat kiest dan krijg je akkoord progressies die perfect passen voor dat soort muziek.
bijvoorbeeld Am - Em - F - Dm

Arrangement
Midi file heb je niet echt nodig natuurlijk, als je op het akkoord klikt op die site zie je welke noten je moet indrukken voor dat akkoord. Bovendien is een midi file waardeloos voor je track. Bij bovenstaand voorbeeld kun je er bijvoorbeeld best voor kiezen om te beginnen met 8 maten Am, dan 2 maten Am en vervolgens weer 2 maten Em en dan weer 4 maten Am om vervolgens te gaan naar de F en Dm voor de bridge en daarna weer terug te vallen in de Am die je root akkoord is. Alles kan eigenlijk wel op dat vlak.

Het meest makkelijke om zo'n arrangement op te zetten als je geen idee hebt wat je aan het doen bent is om je favoriete track ook in je daw te slepen en dan bouw je onder dat spoor precies je track op kwa lengte van je akkoorden zoals je favoriete track. Daarna zet je je favoriete track uit en dan heb je basis track gemaakt met de juiste akkoord progressie (die je van die site hebt afgehaald) plus een perfect arrangement waarin je nu alle vrijheid hebt om de complete track te maken. En dat compleet zonder ook maar enig idee van theorie en harmonisatie leer.

Melodie lijn
Dan moet je natuurlijk ook nog een pakkende melodie lijn hebben die altijd klopt (scheelt je ook veel opmerkingen op het forum hier dat iets vals is), daar is ook een simpel truukje voor. Zolang je melodie lijn bestaat uit de noten 1, 3, 5 en 7 van de toonladder van het akkoord waarin je speelt dan klopt de melodie tonaal altijd.

Dus stel je hebt die A mineur waarop je een melodie lijn wil, maar je snapt niets van toonladders, dan ga je naar de volgende site:
https://www.pianoscales.org/minor.html

Dan zoek je de Am (a minor) toonladder op. Die zie je daar staan als volgt:
Notes: A, B, C, D, E, F, G, A

Nou weet je dat je altijd de 1e, 3e, 5e en 7e noot veilig kan gebruiken en die kies je dan uit die lijst.
Dus bijvoorbeeld een melodie als 1, 1, 3, 1, 5, 7, 3, 5 (melodie van 8 noten) wordt dan:

A, A, C, A, E, G, C, E

klopt 100 procent in theorie met wat je aan het doen bent en klinkt niet vals. Als je dan gaat spelen met ritmes in je melodie laat je simpelweg wat noten weg, bijvoorbeeld:
A, -, C, A, -, -. C, E
Op de plek van de - speel je dan niets (of je houdt de noot ervoor langer aan)

Miljoenen mogelijkheden om zo je melodieen te maken en ze kloppen kwa theorie prima. Simpel en effectief.

Mooi die huidige tijden :D
 
Laatst gewijzigd:
Ik zou er iets liefs gegeven hebben als de uitleg en de Youtube-video's van heden ten dage beschikbaar waren geweest toen ik nog les had.

(een behoorlijk stukje) geavanceerder voorbeeld dan dat van quifster:



Zo zie je hoe je de progressie een beetje op kunt peppen.
 
Weet iemand hoe ik het makelijkst akkoorden kan leren of waar die dingen in staan zo dat ze kan op zoeken.
En welke bij elkaar passen.
Moet vast een goede uitleg zijn mag ook een app zijn of programma zijn.
Ik ben namelijk benieuwd wat hoe jullie dit geleerd hebben....
Of toch een leraar zoeken c.q. workshop volgen van het e.o.a... ik ben op m'n 5e met lessen begonnen en nu (37 jr) leer ik nog steeds nieuwe dingen v.w.b. akkoorden en harmonieleer.. smaakvol voicen, rootless akkoorden. De basis duurt natuurlijk geen 20+ jaar, maar na de basis komt je persoonlijke smaak.. dat blijft interessant tot aan mijn einde gok ik

Persoonlijk (geen kritiek oid) lijkt het me een schrikbeeld als de toekomst van muziekproductie verwordt tot 'ff kijken met een tooltje voor 4 leuke akkoorden' 8D dé reden waarom voor mij de radio nu al zelden meer aan gaat, vind dat beetje intentieloos, inspiratieloos .. ("je hoeft het niet te kennen om het te kunnen" idee). Ik wil altijd elk onderdeel van een nr kunnen verantwoorden/uitleggen, als ik dan 4 akkoorden uit een tooltje laat rollen.. kan ik daar gewoonweg niet achter staan, dat is niet van mijzelf

Stel nu dat je eerst de melodie hebt, en dán de akkoorden erbij wilt verzinnen? Daar kan je al de mist in gaan, wat dicteert wat dan? of op de gok?
 
(een behoorlijk stukje) geavanceerder voorbeeld dan dat van quifster:

klopt inderdaad een stuk geavanceerder, en naar mijn mening volledig ongeschikt voor iemand die vraagt hoe je akkoorden moet leren. Wel erg geschikt voor mensen die al iets meer dan basis kennis hebben, daar is dit een leuke video voor.

Maar persoonlijk denk ik dat het veel beter is om dingen zoveel mogelijk te versimpelen in het begin zodat mensen niet direct een oerwoud aan complexere theorieen om de oren krijgen.

Dat er veel meer is en dat het 1000 keer dieper kan gaan is inderdaad zo. Maar op pianoles begin je de eerste maanden ook niet direct met dit soort stof.
 
ik ben op m'n 5e met lessen begonnen en nu (37 jr) leer ik nog steeds nieuwe dingen v.w.b. akkoorden en harmonieleer.. smaakvol voicen, rootless akkoorden. De basis duurt natuurlijk geen 20+ jaar, maar na de basis komt je persoonlijke smaak.. dat blijft interessant tot aan mijn einde gok ik
Helemaal mee eens, er is zoveel te leren dat je daar tot aan je dood mee bezig kunt blijven. Ik leer elke dag nieuwe dingen bij en zou het ook vreselijk vinden als dat niet meer zo was. Wel zit er een behoorlijke leercurve in de ontwikkeling, bijvoorbeeld om maar iets uit jouw voorbeeld te pakken: smaakvol voicen, ik zou de eerste jaren echt nog niet bezig geweest zijn met de techniek achter voicings en waarom een voicing op een tweede omkering beter werkt dan op de eerste. Dat soort dingen komen over de jaren als je eigen kennis meer en meer vorm begint te krijgen. Maar dat zijn wel de dingen die het leuk maken en het muziek maken voor mij leuk houden, dat er steeds wel weer iets nieuws te ontdekken is.

Persoonlijk (geen kritiek oid) lijkt het me een schrikbeeld als de toekomst van muziekproductie verwordt tot 'ff kijken met een tooltje voor 4 leuke akkoorden' 8D dé reden waarom voor mij de radio nu al zelden meer aan gaat, vind dat beetje intentieloos, inspiratieloos .. ("je hoeft het niet te kennen om het te kunnen" idee). Ik wil altijd elk onderdeel van een nr kunnen verantwoorden/uitleggen, als ik dan 4 akkoorden uit een tooltje laat rollen.. kan ik daar gewoonweg niet achter staan, dat is niet van mijzelf
Ik zie dat toch anders. Dat is pure perceptie van hoe je muziek beleeft. Als je heel kritisch en eerlijk naar je eigen muziek kijkt zul je in 99 procent van de muziek van muzikanten zien dat de akkoorden en progressies die ze spelen gedicteerd worden door de muziekstijl die je maakt en de grote voorbeelden waardoor je geinspireerd wordt.
Ik geloof niet zo in de zin 'ik heb zelf die akkoord progressie bedacht'. Hier ligt bijna altijd een (theoretische / artiest geinspireerde) basis aan vooraf ook al heb je dat zelf misschien niet direct door. Een 12 bar blues speel je ook niet met een II - V - I progressie, dat ligt simpelweg vast hoe die progressie loopt (met variaties daarop die ook vastliggen).

Waar ik wel enorm in geloof is dat de topline (melodielijn) een groot deel van jezelf kan zijn en dat ritmiek keuzes en arrangement keuzes het tot je eigen stijl kunnen maken, en dat je daardoor na jaren van musiceren tot wat verrassendere keuzes gaat komen kwa akkoord progressies en je eigen varianten van bestaande progressies weet te maken geloof ik ook nog wel. Maar het echt compleet bedenken van compleet nieuwe progressie stijlen is maar voor heel weinig weggelegd en komt nauwelijks meer voor.

Ik zelf vind er overigens niets mis mee als mensen met wat simpele handreikingen toch tonaal correcte muziek kunnen maken en daardoor misschien enthousiaster worden om hun resultaten te kunnen bereiken. Dat ze zich gaan verdiepen in de bijbehorende theorie komt vanzelf wel daarna.
 
Laatst gewijzigd:
Mag ik eens vragen, waarom wil je iets over akkoorden leren? Kun je niet horen of een akkoord goed of vals klinkt? Of gaat het om schema's die beter klinken dan andere? Ik bedoel dit niet lullig, ik ben zelf maar een eenvoudig amateur, maar ik ben oprecht geïnteresseerd.
 
klopt inderdaad een stuk geavanceerder, en naar mijn mening volledig ongeschikt voor iemand die vraagt hoe je akkoorden moet leren.
Ja, achteraf gezien wel, en die I IV iv V notatie is alleen nog maar meer verwarrend.

Maar - het nuttige stukje basiskennis voor onze topicstarter zit vooraan in de video. Als je de C majeur toonladder hebt "mag" je de volgende toetsen gebruiken:

C-D-E-F-G-A-B-C

Je kunt C-E-G spelen. Dan schuif je elke vinger 1 witte toets op (Amin en Cmaj zijn makkelijk omdat dat alleen maar witte toetsen zijn, vandaar dat er vaak mee begonnen wordt).

Dan krijg je opeens een D-F-A akkoord. Dat "mag" je dus ook weer gebruiken. Dit is echter wel een mineur-akkoord (het vorige was een majeur-akkoord). Het heeft een ander karakter.

Als je nog eens opschuift krijg je E-G-B. Da's ook weer een mineur-akkoord. Al de akkoorden die je hoort mag je eigenlijk op die manier gebruiken. Er zit een echter een akkoord in dat een beetje vreemd klinkt - B-D-F. Deze is niet mineur en niet majeur. Dat wil niet zeggen dat 'ie niet te gebruiken is.

Nou klinkt Cmaj - Dmin - Emin - Fmaj niet zo gruwelijk spannend, zeker niet als je daar na 4 maten weer opnieuw mee begint.

Probeer eens met deze "toolkit" zelf combinaties op te schrijven en ga ze dan uitproberen. Het hoeft ook niet zo te zijn dat elk akkoord even veel klikken van de metronoom duurt.

Over smaak valt niet te twisten, maar vrijwel alles op dit gebied is al eens geprobeerd, dus zou je vrij snel iets moeten herkennen of aanvoelen wanneer het goed klinkt; je hoeft alleen maar genoeg muziek voor geluisterd te hebben.

(ik hoop niet dat ik het nu alsnog te moeilijk heb gemaakt; in mijn eerste lessen mocht ik er maar 3 gebruiken - Cmaj, Fmaj, Gmaj7. Daar kun je al een hoop mee doen.)
 
Back
Top