Hoe maak je drumgeluiden zoals in de TR808?

Artificial Soul

Stamgast
Lid sinds
19 Maart 2005
Berichten
225
Locatie
Gouda
Hallo allemaal,

Ik was er een keer bij toeval achtergekomen hoe je een bassdrum maakt met synthesis. Het is eigenlijk niks anders dan een laagfrequente sine wave (ongeveer 50 Hz) die vervolgens naar beneden wordt gepitched. Vaak wordt het volume daarbij overstuurt (distortion) zodat je een duidelijke bassdrum krijgt.

Ik zou graag willen weten wat de 'formule' is voor andere geluiden. Bij hi-hats denk ik dat het hoogfrequente noise is met veel resonance. Maar hoe zit het met de snares? Ik denk ook noise, maar verder kan ik mij geen voorstelling hoe je dat geluid moet moduleren.

Ik zou graag willen weten hoe je de snare van de TR 909 maakt. Ik hoorde die zojuist in de muziek waarnaar ik luisterde. Het klonk zo 'clean': het kon absoluut niet als een sample van de originele TR 909
 
De snare van de 909 maak je met de 909.

Maar, met wat noise en een soortgelijke techniek als voor die bassdrum kan je wel een snare maken, zijn vele youtube filmpjes over te vinden.
 
Gratis experimenteren kan bijvoorbeeld met de overzichtelijke en relatief simpele drumsynthesizer

E-Phonic - Drumatic 3 (de laatste gratis versie van deze veelzijdige drum synthesizer)
https://www.kvraudio.com/product/drumatic-3-by-e-phonic

Bassdrum, Snaredrum, 2x Toms, Hihats (1 channel Open/Closed), Claps.

Andere gratis optie: DSK Synthdrums. Met een minder bruikbare Hihat implementatie.

Specifiek voor kicks: Hinton & Fairchild - BIGROOMKIX SYNTH

Elders op dit forum is een soortgelijke vraag overigens eerder gesteld (en beantwoord)
 
Laatst gewijzigd:
Er zijn genoeg dope drumsynths maar als je echt voor die 808 gaat zou ik persoonlijk een degelijk 808-samplepack in een sampler gooien en gaan.
 
Op je gehoor! Het is met analoge synthesizers goed te doen hoor. Mij is het met een Andromeda zonder hulp van internet ook gelukt. Wel door twee klanken te stapelen. Ik had dus twee ruisgeneratoren nodig. Dat het resultaat niet exact zo klinkt als de snare van een 909, is juist de charme.
De track waar hij op staat, "Industry", breng ik misschien volgend jaar uit.
 

Vergelijkbare discussies

Back
Top