Hoe wordt dit geluid gemaakt - Detroit Bass

Volgens mij is dit een preset uit een FM bak van Yamaha maar weet iemand waar dit geluid uit komt? Het is de bass die bij 1:38 er inkomt:[/url]
Ik heb niet de indruk dat je daar een FM geluid voor dient te gebruiken. Gewoon een extra EG op de filter en de juiste tracking lijkt me al voldoende. De velocity is n.m.i. altijd hetzelfde en het geluid zelf verandert verder ook niet tenzij van toonhoogte.
 
Misschien is het een sample van een "aanmelding" van een telefoon en dat door een lfo.
 
Het is zeker wel een fm geluid... welke preset in welke bak, geen idee... Derrick May had ook zulk soort geluiden en die gebruikte een dx-100 geloof ik.
 
Volgens mij komt het idd uit een 4OP FM bak zoals een TX81z of FB01 oid. Het is absoluut geen sample aangezien ik diverse platen heb waarin het geluid wordt gebruikt door artiesten die geen sampler hadden tdt.

Ik denk zelfs dat het een preset is of een aangepaste preset.....maar welke???? :D Da's de vraag.
 
http://www.b12records.com/discog.php?cat=B1216SE

"The Atari, Roland JD800, Roland Juno106, Yamaha DX100, Roland 808, Roland 909, Roland 303, Akai AX80, Akai S3000 all committed to hardware heaven." - Steve Rutter

Nog een interview met Steve Rutter hier: http://www.nts.live/shows/circuits/episodes/circuits-w-olly-chubb-29th-september-2015

In een interview heeft ie het ook over de Roland S900, dus een sampler zou ook nog kunnen... (niet de S3000, die kwam uit na Electro-Soma).

DX100 dan maar?

MVg.

CoolRunning
 
Ik gok ook FM.
Met Modulator frequentie(s) lager dan de Carrier frequentie(s) voor dat Resonance achtige.

Net heel even met DEXED (gratis DX7 emu) gekeken.
Geen puf om te proberen heel dicht in de buurt te komen. Ben met andere dingen bezig.

Maar met onderstaande begon het er al wel een beetje op te lijken.
Misschien een uitgangspunt voor iemand om verder te prutsen.

ALG11
OP4 gemoduleerd door OP5 en door OP6, met feedback van OP6 naar OP6 (self).
(er is dan nog een carrier beschikbaar: OP1 gemoduleerd door OP2 en OP2 weer door OP3)

OP4 = 3 (carrier). Level 99. AMP ADSR op nootlengte (kort dus, rate rond de 45)
OP5 = 0.5 (mudulator1). Level rond de 90. AMP ADSR snel (rate rond de 40) van 100% naar iets van 80%. Beetje velcity sens.
OP6 = 0.5 (mudulator2). Level rond de 90. AMP ADSR snel (rate rond de 40) van 100% naar 0%. Veel velocity sens.

Feedback = 4 (OP6 naar OP6).
Meer feedback geeft de heel herkenbare FM feedback noise die ik nu niet zo hoor in het voorbeeld.

Zoals gezegd: een heel basaal uitgangspunt met enige gelijkenis....
 
Klinkt als TX81z 4op inderdaad, lastig is dat vaak geluiden op dat ding eerder toeval dan wijsheid zijn. Maar dit moet me zeker lukken. Ruis en metalige aliasing ijn typisch voor die machines.
 
Ik dacht dat de dx100 net ietsje rauwer klinkt dan een tx81z. Vooral als je lagere tonen speelt. En al deze Detroit basjes zijn simpel aangepaste lately bass patch. Echt mega simpel.
 
Back
Top