Hoe gebruik jij reverbs?

Denk je na een drukke werkdag even te ontspannen en lekker muziek te maken, krijg je algebra om je oren.
@#!
 

Attachments

  • Thumbs-and-Ammo-15.jpg
    Thumbs-and-Ammo-15.jpg
    65,5 KB · Bekeken: 96
Sorry, had nog niet eerder zo'n uitleg gezien. Valt op reverb-gebied voor mij nog veel te leren.
 
@sjeff : als je track al goed in balans is en vol klinkt, heb je eigenlijk niet veel reverb meer nodig. Als je het simpel wil houden en van een beetje droog geluid houdt, dan is de tip van man-t een goede: alleen een beetje reverb op wat hats en andere percussie, en het klinkt opeens al een stuk "echter".
 
Yes, zo heb ik het nu ook gedaan. Heb eerst voor elke track met de drums lopen klooien. Gebruik gemaakt van mijn zoom 1201 om (niet perse realistische) drumtails te maken op snares, hihats en percussie, waar dat nodig is. Denk aan plates, springreverbs enzo, al zijn de rooms van de zoom 1201 sowieso niet erg realistisch :D Merk wel gelijk dat het wat levendiger word en het in de track wat meer naar elkaar smelt. Precies wat ik wilde.

Ik wil nu om alles in totaal meer naar elkaar te trekken nog een andere 'wel realistische' kamer reverb uit de zoom 9200 gebruiken op de drumbus, mainloop etc. Met een EQ ervoor zoals dat ook bij Abbey Road gebeurde (600-10000hz hp-lp filteren) Nu had ik dit bij 1 track gedaan en dit klinkt helemaal prima!

Nu zat ik te denken om deze realistische kamer reverb op elke track heel licht te gebruiken om alle tracks in dezelfde ruimte te plaatsen en zo een algehele cohosie te creeeren. Wat ik juist ergens ook wel tof vind. Is dit een gebruikelijk iets? Of een techniek die vaker is toegepast als behandeling van meerdere tracks?
 
Een beetje chorus helpt ook bij het ruimtelijk maken van geluiden. CE-300 klonk altijd lekker als send effect over hihats en synths. Die in de LXP-15 ook. De MPX-100 pakte ik vaker voor alleen early reflections op snares en kicks. Ik gebruik liever delay dan reverb verder. Ik maak redelijk abstracte minimalistische dingen, dus ik zoek per definitie niet iets wat echt natuurlijk klinkt. Veel tips die je op internet leest zijn toch meer voor bands en zangers.
 
je hebt natuurljk galm om dingen in ruimtes te plaatsen, maar het is ook leuk om als sounddesign tool te gebruiken. automation van je galm instellingen dus, daar kan je hele beweeglijke sounds mee maken
 
Lange reverb = zachtjes in de mix
Korte reverb = mag harder in de mix

Ook gebruik ik reverb vaak als sounddesign tool.
 
Back
Top