Hoe gebruik jij reverbs?

sjeff

Ouwe rot
Lid sinds
8 januari 2011
Berichten
855
Ik ben nu al een tijd bezig met een nieuw project en het klinkt erg lekker voor mijn doen! Alles is lekker in balans en komt lekker door, een perfecte basis. Alleen komt nu het moment van de reverbs uitkiezen en ruimte creeeren in het stereoveld...

Hoe en waar begin je hiermee? Ik heb voor een aantal tracks al meerdere dingen geprobeerd, maar mijn hoofd snapt gewoon niet hoe ik het natuurlijk en mooi erin kan krijgen. Mono reverbs op een snare voor de tail bv.. Of een stereo reverb-bus voor de drums met een hp en lp filter. Een bus voor alle sporen om een bepaalde room te krijgen.

Het komt er gewoon niet lekker uit. =( En snap het principe van een natuurlijke reverb gewoon niet in een track. Early reflections, damping etc.. Pak je alleen de snare en hihats, of alles?

Ik zou erg graag wat tips en ervaringen van jullie willen horen of wat pointers naar goede tutorials bijv. Thanks!!
 
Galm is een heel erg uitgebreid ding, ben er op afgestudeerd ;)
De galm die wij in onze DAW's en in de racks gebruiken, zijn kunstmatige effecten die een natuurlijk fenomeen (nl. akoestische reflecties volgens bepaalde patronen, diffusie etc) toepassen om het gevoel te krijgen dat je brongeluid in een bepaalde ruimte geplaatst wordt. Het is in ieder geval belangrijk om te weten wat je qua ruimte in je track wilt, wil je dat alles in één ruimte staat, of verschillende ruimtes en afstanden creëren? Bedenk als eerste goed wat je er mee wilt bereiken. Dan is het goed om te weten waar de verschillende soorten galmen nu precies voor staan (galmkamers, platen, veren, de elektronische algoritme galmen, convolutiegalmen en ga maar door) en wat hun sterke-en zwakke punten zijn. Waarom wil je precies galm op een snare, weet je wat voor effect de early reflections hebben op het ervaren van een ruimte, en is dat ook wat je wilt?

Je kan hier erg diep mee gaan, maar het belangrijkste is dat je begrijpt wat die galm voor jouw track kan betekenen.
 
Ja lastig onderwerp idd. Voor sommige tracks is een galm op alleen de snare puur voor effect, niet eens echt ruimte gerelateerd. Maar wat ik bij de meeste tracks wil is, het geheel in een zelfde soort ruimte plaatsen zonder dat het gaat botsen of erin verdrinkt. Heb voor de meeste tracks wel al steekwoorden opgeschreven zodat ik op voorhand een idee heb wat voor soort galm erbij past.

Early reflections, mja ik heb een idee maar eerlijk gezegd weet ik niet precies wat voor effect het heeft. Ik denk het dichterbij en meer in your face plaatsen van geluid omdat dit de eerste reflecties zijn die je hoort. Als ik hiermee stoei merk ik vaak dat ik deze gewoon uitzet omdat ik het of niet mooi vind klinken en omdat ik niet precies weet wat ik doe.

Heb hier ergens nog een boek liggen over mixing. Eens kijken wat daarin over vermeld staat! Misschien dat deze mij ook wat op weg kan helpen
 
Ben er niet op afgestudeerd maar hier mijn totaal niet wetenschappelijke benadering en uitleg:

- Damping: Dit gaat volgens mij over hoe snel hoge tonen afnemen (damping voluit = hoge tonen nemen snel af)
- Early / late reflections: Early reflections is de galm die kort na de input vrij komt en ook snel afneemt. late reflections is de rest van de reverb staart. Als je ver weg van een object staat hoor je minder early en meer late reflections
- Ik vind zelf altijd het lekkerst werken als hoge tonen breder in het stereobeeld staan en hoe lager de noot, hoe meer mono. De bekende techno kicks (veel laag) hebben vaak een mono reverb tail bijvoorbeeld. Een snare mag best wat wijder.
- Als je een semi-realistische snare-galm wil maken, luister dan eens naar een voorbeeld waarin je dat geslaagd vind. Luister goed naar de lengte van de galm, hoeveel laag je daarin nog hoort en hoeveel hoog. Met deze info kan je dit redelijk benaderen met een redelijk goeie reverb. Bij bijvoorbeeld een valhalla vintage heb je volledige controle over het hoog/laag, early/late, damping en decay. Je kan beginnen met hall/room algoritmes omdat deze enigszins bekende ruimtes nabootsen. Plates worden ook vaak gebruikt voor percussie, sping reverb is letterlijk een veer die trillingen doorgeeft.
 
Bedankt SB-Six! Was net ook even in dat boek aan het bladeren waar ik het eerder over had en zag dat mijn bladwijzer precies lag bij het nog te lezen hoofdstuk 'mixing with reverbs' ghehe. Ga deze dus even aandachtig doorlezen, dat boek heeft me sowieso al wel veel geholpen met mijn mixen tot nu toe. (Mixing Secrets, van Mike Senior)

Mochten er nog mensen zijn met goede informatie hoor ik het alsnog graag! :)
 
Early reflections, mja ik heb een idee maar eerlijk gezegd weet ik niet precies wat voor effect het heeft. Ik denk het dichterbij en meer in your face plaatsen van geluid omdat dit de eerste reflecties zijn die je hoort. Als ik hiermee stoei merk ik vaak dat ik deze gewoon uitzet omdat ik het of niet mooi vind klinken en omdat ik niet precies weet wat ik doe.

Early reflections zijn letterlijk de eerste reflecties in de ruimte, die nog niet of nauwelijks diffuus zijn. Denk aan het geluid dat even een paar keer tegen de zijkanten en de achterkant van je kamer botsen en weer terugkomen. Dat zijn de eerste reflecties en die vertellen je gehoor zeer veel over de grootte van de ruimte, nog veel meer dan alles dat er na komt.

De diffuse galmstaart erna is eigenlijk wat veel mensen bedoelen met 'galm' en dat kan nogal imposant overkomen. alle subtiele bewegingen erin en de kleur kan veel uitmaken voor je beleving, denk dan ook aan de lengte hiervan, die per frequentie anders kan zijn. Met een plugin als Fabfilter Pro-R heb je hier goed de controle over. Verschillende modellen hebben een andere uitwerking, zoek eens uit welke hiervan zijn gebruikt in producties die je aanspreken op het gebied van galm, maar dan vooral op welk instrument en met welke functie.

'Damping' is de absorptie van vooral de hoge frequenties door het (virtuele reflecterende) materiaal, dat zorgt er dus voor dat de galm wat donkerder klinkt.

Op de websites van Universal Audio en Valhalla staan interessante documenten hierover.

Tip: Neem de tijd om met één goede galm plugin (Valhalla Room, Eareverb2, Pro-R, Nimbus en andere) op een eenvoudige bron een bepaalde ruimte na te bootsen, en deze groter en kleiner te maken. Probeer dan weer een ander soort ruimte en begin dan opnieuw met een ander brongeluid. Geen hele mixen, want dan hoor je niet goed wat je aan het doen ben.
 
Ik ben nu al een tijd bezig met een nieuw project en het klinkt erg lekker voor mijn doen! Alles is lekker in balans en komt lekker door, een perfecte basis. Alleen komt nu het moment van de reverbs uitkiezen en ruimte creeeren in het stereoveld...

Hoe en waar begin je hiermee? Ik heb voor een aantal tracks al meerdere dingen geprobeerd, maar mijn hoofd snapt gewoon niet hoe ik het natuurlijk en mooi erin kan krijgen. Mono reverbs op een snare voor de tail bv.. Of een stereo reverb-bus voor de drums met een hp en lp filter. Een bus voor alle sporen om een bepaalde room te krijgen.

Het komt er gewoon niet lekker uit. =( En snap het principe van een natuurlijke reverb gewoon niet in een track. Early reflections, damping etc.. Pak je alleen de snare en hihats, of alles?

Ik zou erg graag wat tips en ervaringen van jullie willen horen of wat pointers naar goede tutorials bijv. Thanks!!


Heel vaak is een beetje galm op de hats/cymbals al genoeg en tilt het de rest van je drums op zeg maar.
Ik had ooit een roland m-bd1 ( drums and bass) dar zat een zeer bescheiden maar effectieve galm op. Als ik een track bijna af had en ik deed er nog wat toms of bekkens uit die module bij met dat galmpje, klonk de hele track ineens een stuk beter.
Maar het hangt ook af van wat voor muziek je maakt natuurlijk, dan gelden andere waarden, maar ik denk dat dit wel redelijk algemeen effectief is.

Mbt early reflections: ik probeerde altijd mijn instrumenten/klanken op een podium voor te stellen als een band. Gitarist rechts, bassist links, etc. Daarvoor gebruik je panning, maar ook met de instellingen van early reflections kun je aardig creatief puzzelen in dat opzicht vind ik.
 
Tegenwoordig gebruik ik ook wel delays met reverb erover, ipv reverb direct op het signaal, zo blijft je lead bijvoorbeeld meer op de voorgrond, terwijl je toch veel galm hoort.

In veel galm plugins is daar ook een aparte parameter voor, genaamd 'pre delay'.
 
Last edited by a moderator:
Een delay effect / plugin. Met daarover de reverb (zonder pre-delay), ipv reverb over het originele signaal.

Ooit afgekeken van een bekende producer, niet zelf bedacht hoor ;)
 
dat is juist wat een predelay is, maar in jouw geval gesynchroniseerd aan het tempo. Nu zie ik wel dat de Eareverb2 de early reflections niet opschuift met de predelay, dus daar is het ander geïnplementeerd maar dat is niet gebruikelijk.
 
jammer... misschien kan je even een duidelijk voorbeeld geven? want ik vermoed dat wij het zelfde bedoelen maar dat het een beetje langs elkaar heen gaat.
 
Ik zet altijd pre-delay op 0.
Early reflections enzo uit, eerst lange verb maken,
even de eqs instellen, daarna weer korter maken.
Als de pre-delay enzo lang genoeg kunnen bij een gated reverb ( mono naar stereo ) over de clap.

De meeste reverbs klinken verrot trouwens, er is meer rekenkracht voor nodig, dat kan met meer chips of in de toekomst betere chips.

Meestal kies je de reverb per geluid zodat het niet verrot klinkt.
Als je frequensie presies op een priemgetal valt dat is gebruikt in de verb gaat ie ringen.
Die kans heb je ook met meer reverbs over elkaar.
 
Denk je na een drukke werkdag even te ontspannen en lekker muziek te maken, krijg je algebra om je oren.
 
Back
Top