Crockett's Theme Bass op de JP 8000

MrBoembas

Stamgast
Lid sinds
16 juni 2016
Berichten
357
Locatie
Tuindorp Oostzaan, Amsterdam Noord
Beste Synth vrienden,

Welk geluid van de Roland JP 8000 komt het beste overeen met de "Originele" Crockett's Theme Synth Arpeggio's Bass ? Of welk geluid kan je het beste bewerken met welke JP 8000 instellingen ?

Iemand een voorbeeld of een idee Hoe ?

(bijv Chariots Bass te bewerken door de filters ?)

Wie o wie helpt ?

Groeten,
 
Niemand?

De oorspronkelijke komt uit een Jupiter 8 (schijnt).
Maar anderen beweren: een Casio AZ1 (zo'n hippe Keytar).
Of the mother of all synths (toendertijd) een Fairlight CMI.
De Fairlight CMI zit elk geval in de track want ik hoor de "famous sounds" Fairlight ARR1 sample langskomen.

Jan Hammer had nogal wat synthesizers....

Als ik hem zo hoor is het geen ingewikkelde patch hoor.
Wel mooi....

Alleen oneven harmonischen in de eerste paar harmonische rangen.
Een 50% pulse (blokgolf/square) of triangle (een soort "voorgefilterde" square) die door een Low Pass 24 db/oct gaat.
Resonantie een beetje opdraaien.
Filter naar smaak dicht flink draaien tot de cutoff/resonance op de juiste plek zit.
Misschien een beetje filter ENV MOD (korte Attack tijd en beetje Decay) voor een beetje "aum".
En AMP iets langere Decay dan de filter ENV (wordt de nootlengte).

Moet zo op ongeveer elke substractieve synthesizer met een resonant 24 dB/oct filter te benaderen zijn. Dus ook op je JP 8000.

En ik denk dan om de zoveel noten een octaaf hoger er bovenop.

Dat octaaf gaat met filtercutoff modulatie door bijv. Velocity niet lukken omdat er geen 1e octaaf (= 2e harmonische = even) in de harmonische content van de klank zit.

Doe ik zo uit mijn hoofd. Niet getest op een synth.

Zou ook prima op een FM synthesizer gemaakt kunnen worden trouwens. Jan Hammer had (net als bijna iedereen toen) ook een DX7
 
Laatst gewijzigd:
Net toch even een synth er bij gepakt (zo'n nerd ben ik dan wel weer.)
Is toch wel een 2 oscillator patch waarvan 1 een octaaf lager (-12 semitones) soms suboscillator genoemd.

Dan kan het ook zijn dat de hogere octaafje om de zoveel te door ontstemmen/sweving of faseren (al dan niet resonant phaser) komen. Ik heb niet op de regelmaat van die hogere octaven gelet.

Want dan kom die 2e harmonische (1 octaaf hoger) uit de oscillator die een octaaf hoger staat gestemd.
 
Ik heb geen JP 8000 als voorbeeld. Nu even de gratis VST Fuzzpillz Oatmeal gepakt.

Nog dichterbij dat 2 triangles: een sinus met een -12 semitone triangle.
Met 2 triangles moet het filter te ver dicht en wordt ie de "dof".

En nog wat vergeten. Voor een betere benadering: 2 laag unison meet een beetje spread/detune.

Dus wel een beetje ontstemde oscillators.

Ik stop er even weer mee, maar ik ben met even prutsen al dichtbij (met als referentie een Youtube videootje)

Wellicht dat een andere synth met iets andere oscillators en filters nog dichterbij komt.....
 
Laatst gewijzigd:
Hier nog het resultaat van mijn 1e poging met Oatmeal.
Een benadering van de Crockett's Theme bass als 44.1 kHz/192 kbps MP3

Die sinus is gereduceerd tot slechts enkele procenten in AMP.
Fungeert nu als een hele zachte 2e harmonische (1e octaaf up).
Het is nu bijna alleen de unison licht ontstemde Triangle(s).

Verschil zit dan waarschijnlijk vooral nog in de verschillen in de precieze vorm van de triangle (zelden een echte triangle vorm) en de filterkarakteristieken.
Elk verschil in vorm van een golfvorm levert een andere harmonische inhoud/klank.

Verder zoals ik eerder beschreef.

Na edit is MP3 bestand niet meer embedded....

Bekijk bijlage 20170720 Crockets bass try 1 [LUK-14].mp3

 
Laatst gewijzigd:
Toch nog even het spul aangezet voor een poging met Synth1. Die komt er dichter bij.
Synth1 is erg clean. Oatmeal wat ruiger van klank en wat baszwaar (er zit ook een EQ in Oatmeal, die ik nu niet heb gebruikt).

De suboscillator is hier wel gewoon de -1 octaaf Triangle. De Oscillator (Osc1) de -1 octaaf sinus.

Bij Synth1 wel een beetje "vals gespeeld" door -24 (2 octaaf) semitones FM op Osc1 (de Sinus) voor dat lage growly op de grondtoon (ik noemde al eerder de Yamaha DX7als kandidaat).

Mischien moet de attack nog iets langer en filter mod ietsje minder, want hij is nu erg snel on de start en "open" van klank.

En nu ook een beetje veel ping pong delay....maar goed het is maar een experimentje.

Ook hier na een edit niet meer embedded....

Bekijk bijlage 20170720 Crockets bass try 1 Synth1 [LUK-14].mp3
 
ik heb jp8080. De bassen zijn erg goed bruikbaar. Weet niet welke preset in de buurt komt, ik draai te snel aan de knoppen ervoor. Maar denk dat 'ie goed zn werk kan doen in ieder geval.
 
Bij Synth1 wel een beetje "vals gespeeld" door -24 (2 octaaf) semitones FM op Osc1 (de Sinus) voor dat lage growly op de grondtoon (ik noemde al eerder de Yamaha DX7als kandidaat).

Vergeten: FM gaat natuurlijk over een CARRIER (Osc1, de sinus), maar ook over een MODULATOR (Osc2). Dat was in dit geval een triangle. Synth1 heeft (helaas) geen Sinus als Osc2. Alleen Saw, Square, Triangle en Noise.
 
Hierbij een voorlopige eigen versie van "The Crockett's Theme"

http://vocaroo.com/i/s1kiHElBwowo

De drums zijn een beetje dof geworden door dat het op Mp3 staat.


Gaat de goeie kant op toch? Samples gemaakt/gebruikt of ook "synthesizers"?

Mist (inderdaad) nog wel een beetje de hogere frequenties.

Ik vermoed dat dit niet door de gebruikte MP3 encoder komt (weet niet welke je gebruikt hebt).

MP3 kan best transparant zijn. Zeker op hogere resolutie/bitrates. Maar ook al wel op wat lagere. Soundcloud speelt bijvoorbeeld max 44.1 kHz bij 128 kbps.

Qua MP3 is voor zover ik weet de Lame encoder in de hoogste kwaliteit (bij 48 kHz), bij 24 bit / 48 kHz input het hoogst haalbare.

Ik denk dat een deel van de hogere frequentie ook tegen elkaar uitfaseert door de reverb (over alles behalve de drums?). Paar tandjes minder reverb?. Ik ken je middelen/DAW niet, maar heb je de optie om (veel) meer "dry" signaal bij te mixen? Of andersom de reverb wat minder bij te mixen? Aangenomen dat de hogere frequentie wel in dat droge signaal zitten. En heb je een EQ voor, in of na de reverb? Hij klinkt nu een beetje "hol". Misschien ook kortere Reverb tijd?
 
Hoi Kwurqx.

Ik had hem op .WAV opgeslagen maar Vocaroo maakt er een Mp3 versie van op een hele lage revolutie.

Ik heb enkele samples gebruikt :

Fairlight : Arr 1.
Linn Drum 1 : Drums
FL Studio : Enkele Gitaar Patroontjes
Korg M1 : Pad.

JP 8000 : Bass gecombineerd met de Tyros Bassen zie hieronder.

Tyros 2 : Gitaren, Harp, Hah Pad, Oberheim, Gothic Chorus Aah, Marimba, 80s Synth Bass, Hammer Bass en de Synth Pad Strings (DX7). En enkele Sound Effecten.

Gemixed : Cool Edit Pro 2.0 en daar alle effecten mee gemaakt (Warm Hall, Echo, Delay, EQ etc.)

Ik had de drums redelijk Hard gezet om het wat LIVE te laten klinken,
en de verhoudingen tussen de Instrumenten zijn ook niet echt optimaal.

Komt allemaal wel weer goed bij een volgende mixing poging :D
 
Hoi Kwurqx.

Ik had hem op .WAV opgeslagen maar Vocaroo maakt er een Mp3 versie van op een hele lage revolutie.

Ik heb enkele samples gebruikt :

Fairlight : Arr 1.
Linn Drum 1 : Drums
FL Studio : Enkele Gitaar Patroontjes
Korg M1 : Pad.

JP 8000 : Bass gecombineerd met de Tyros Bassen zie hieronder.

Tyros 2 : Gitaren, Harp, Hah Pad, Oberheim, Gothic Chorus Aah, Marimba, 80s Synth Bass, Hammer Bass en de Synth Pad Strings (DX7). En enkele Sound Effecten.

Gemixed : Cool Edit Pro 2.0 en daar alle effecten mee gemaakt (Warm Hall, Echo, Delay, EQ etc.)

Ik had de drums redelijk Hard gezet om het wat LIVE te laten klinken,
en de verhoudingen tussen de Instrumenten zijn ook niet echt optimaal.

Komt allemaal wel weer goed bij een volgende mixing poging :D
 
Kan gewoon met elke synth en een paar fx doosjes,
 
Ik hoorde laatst ook een gast (volgens mij hier op het forum) die er zijn levenswerk van had gemaakt om die track van Jan Hammer exact na te maken. Uiteindelijk is het hem dan gelukt en zijn uitendelijke mix klinkt precies zo als het origineel. Nou gefeliciteerd hoor! Daar hebben we wat aan zeg.. maak aub zelf iets moois wat nog niet bestaat :frons:
 
of zoals deze cover (improvi)



of deze (helder, solo GM geluid, jammer)



cover met jp8000



begin klinkt dichter aan origineel, melo teveel GM achtig (bv oude Roland JX-1 heeft zo een slijpende AON voice)
 
Ik maak ook eigen nummers hoor :D daar niet van maar ik vind het gewoon leuk om ook covers te maken, ieder zijn mening :-) En daarbij doe ik altijd een deel van mijn eigen ideeen er door heen dus 100 % exact na bootsen nooit.
 
Ik maak ook eigen nummers hoor :D daar niet van maar ik vind het gewoon leuk om ook covers te maken, ieder zijn mening :-) En daarbij doe ik altijd een deel van mijn eigen ideeen er door heen dus 100 % exact na bootsen nooit.

Niks mis met namaken.

Van namaken leer je zeker ook veel. Het is niet zo simpel als het soms lijkt.

De juiste noten op de juiste plek krijgen is al lastig genoeg. Tenzij je ergens een kant en klare MIDI vindt.

Maar dan de klanken, de balans, de effecten....

Al met al is namaken/coveren een leerzaam en....zal ik het hardop zeggen...creatief proces.
 
Back
Top