Slechte mix zeg!

De muziek is te hard en de stemmen weer veel te zacht. Erg vermoeiend om steeds het volume v/d tv te moeten veranderen.
Het is wel 's een item geweest bij bbc's 'points of view'. Tja, dan krijg je geen antwoord waarom het mogelijk is, maar wel waarom het niet mogelijk is om het volume behoorlijk af te regelen.

Bedankt voor de link van de BBC.
Dit stukje haalde ik er even uit en dat zegt eigenlijk alles;

YouTube provides a quick demonstration of how things have evolved. Compare this David Attenborough nature series from 1979 – which, once the introductory music is over, positively revels in the natural sounds – with this series from 2009 in which everything comes with a stirring soundtrack. Is that really necessary?

Het lijkt wel alsof er tegenwoordig niets zonder muziek kan.
Van die vervelende reviews op yt en huizenprogramma's op tv waarin steeds van die muziekjes te horen zijn alsof men bang is dat er ook maar een moment stilte zal vallen.

Dat was gewoon hip om zo te mixen. Zoals ze nu sidechain effects gebruiken was toen links rechts erg in.

Ik neem aan dat je al die stereo effecten bedoeld die toen zo gemixt werden omdat de techniek het toeliet?
Soms was het wat too much vind ik maar in de tijd dat muziek een geestverruimende functie kreeg om een bepaalde stemming te creëeren vond ik het wel erg lekker indertijd.
Bands die in de sixties juist die sound nastreefden vond ik best tof om het maar zo te zeggen.
Het ging ook vaak gepaard met teksten die ook dat doel hadden tenslotte.

En nog steeds als effecten de muziek een goede vibe geeft kan ik het nog steeds erg waarderen maar dan gaat het over iets heel anders dan een stompzinnige producer die zonder na te denken alles volstopt met compressie om het maar zo hard mogelijk te laten klinken.
 
Met 4 sporen kan je toch nog steeds een spoor naar het centrum pannen. Dat is dus volgens mij niet de reden.

Ik vermoed dat de lsd de oorzaak is. Lekker wat anders doen dan men gewend is.
Neen. De reden is dat de Mono mix door de Beatles zelf gemaakt is en de Stereo door de ingenieurs van Abbey Road. En die ingenieurs hebben de zang links en de instrumenten rechts geplaatst. Stereo was zo nieuw dat men dat nog niet als "de" mix zag. Totdat de 20th anniversary CD (wel goed gemixt) uitkwam was de Mono versie van dit album dan ook best redelijk gewild onder de Beatles fans.
 
het is dacht ik meer een pakketje van zaken die speelde, ik weet het ook niet precies en hoef er geen
wetenschappelijk verantwoord proefschrift over te kunnen schrijven maar
vind het wel interessant omdat St Pepper's HET album is geweest wat mij de grote liefde voor muziek heeft geschonken (luisterde als jochie hele dagen naar alleen deze plaat) en ik me totaal niet stoor aan de mix kwaliteiten omdat de muziek bijna al het werkt doet!

inderdaad was er sprake van mono en stereo mixen en jou verhaal (MeneerJansen)
maar stereo bestond ook uit alleen 'hard panning' driestanden, L M R, op de mengtafel las ik gister

maar ook iets met de 4 sporen recorders waarmee ze werkten, door bouncing
kwamen bepaalde partijen samen op een spoor en een ander (bijvoorbeeld alleen zang) op een los eigen spoor dan valt er weinig nog mooi stereo te mixen
 
Neen. De reden is dat de Mono mix door de Beatles zelf gemaakt is en de Stereo door de ingenieurs van Abbey Road. En die ingenieurs hebben de zang links en de instrumenten rechts geplaatst. Stereo was zo nieuw dat men dat nog niet als "de" mix zag. Totdat de 20th anniversary CD (wel goed gemixt) uitkwam was de Mono versie van dit album dan ook best redelijk gewild onder de Beatles fans.

Alles kan. Maar blijf het een vreemd verhaal vinden. Maar dat is makkelijk met de kennis van nu.

Heb wel dat BEATLES recording boek in de kast staan. Nooit gelezen.
 
Back
Top