oscillator +5 (kwart)

ben_jamin

DISTANZ - ELEKTRON FANBOY
Lid sinds
11 december 2012
Berichten
442
Locatie
Roeselare België
Beste, ik heb een vraagje ivm muziektheorie.

Als ik mijn 2de oscillator een kwart hoger plaats (+5 semitones) dan de eerste (0) dan klinkt dit vaak prettig zoals ook +7 / een kwint prettig klinkt. Echter heb ik het gevoel dat + 7 meestal altijd goed klinkt in de track. Terwijl wanneer ik + 5 doe dat niet goed aanvoelt / vecht met de rest van de track. In solo klinkt het precies wel vet.

Weet iemand hoe dit komt / hoe op te lossen?
 
Ik heb maar beperkt kennis van muziektheorie dus neem alles wat ik schrijf met een korrel zout.

Als je een oscillator ontstemt ben je eigenlijk niet meer enkele noten aan het spelen maar akkoorden dus dan moet je opletten dat die akkoorden ook passen in de muziek die je speelt.

In de gangbare toonsoorten zitten zowel de kwint als de kwart van iedere noot in die toonsoort ook in die toonsoort. Dat verklaart waarom als je los met zo'n geluid speelt dit automatisch wel ok klinkt. Probeer maar eens met een enkele oscillator alleen maar akkoorden met kwinten of kwarten te spelen.

Als je in een in een track met andere melodieen iets speelt moet je opletten dat niet alleen je grondtoon in de track past maar ook de toon hierboven. Kwinten zijn makkelijker dan kwarten. De meest gangbare akkoorden bevatten de noot een kwint boven de grondtoon dus de kans is groot dat je andere melodieen die ook al spelen. Kwarten zijn dan wat lastiger in te passen dus dit zal snel niet lekker klinken.

Bijvoorbeeld als je een A mineur in je akkoordenschema speelt en je speelt een A zal de tweede oscillator een E spelen. Grote kans dat je baslijn op dat akkoord ook iets met A, C of E speelt dus dat gaat goed. Als je je tweede oscillator een kwart boven de grondtoon stemt speelt die een D, die zit niet in het juiste akkoord en kan wringen

Je kan proberen vooral noten een kwart onder de grondtonen in je akkoordenschema te spelen. Dan draai je het akkoord als het ware om. Op een A mineur akkoord speel je dan een E, de kwart hierboven is dan weer de A.
 
Een kwint samen met de grondtoon "impliceert " een grondtoon een octaaf lager, dus dat klinkt dik (powerchords).
Een kwart heeft een specifiekere kleur die je niet overal in een nummer zult gebruiken omdat ie vraagt om een oplossing, ik denk dat dat het wringen is wat je hoort.
 
Back
Top