Pieken in wavfile

a5htar

datebest.net - visit website and win smartphone!
Lid sinds
7 augustus 2009
Berichten
394
Locatie
https://t.me/pump_upp
Dag SF Leden,

Ik heb een vraagje, in mijn mix heb ik bij de (volgens mij) de kick een initiele piek in de wav file staan waardoor het eindresultaat te zacht is. Ik denk dat hij die piek neemt als max.

Heeft iemand een idee hoe ik die piek kan reduceren ? Ik heb compressie en eq geprobeerd en niets schijnt te werken.

pieken.png


thanks u
:doei:
 
Kan je oplossen met een limiter / ultramaximizer. Die kapt de pieken af zover als je wilt.

Ik gebruik de L2 van Waves. Deze wordt veel in professionele studio's gebruikt en kost iets van $70.
Maar iZotope Ozone heeft bijvoorbeeld een goed alternatief.

 
Je kunt ook een multi-band compressor proberen. Bij een limiter zal de kick waarschijnlijk al het geluid ducken..
Een multi-band compressor werkt individueel op verschillende delen in de frequentieschaal en delen waar minder pieken zijn zullen dan ook hetzelfde blijven klinken. :)
Zo te zien eist de kick ook behoorlijk veel ruimte in de mix op. Je mix zal dus hoe dan ook anders gaan klinken..
 
Het antwoord zit wel in een vorm van compressie (compressor/limiter).

Die pieken (vaak van kicks en snares) zijn de reden waarom drum tracks vaak door een compressor/limiter geroute worden.

Ik ken je kennisnivo niet, maar gezien je vraag is iets van uitleg rond compressors/limiters misschien op zijn plaats.
En als onderstaande niks voor jou is, dan misschien wel voor andere/mede-forum leden.

Compressie gaat in dit geval niet om een soort zip of mp3.

Zie een compressor als een dynamische automatische volume knop. Aan de ingang (of uitgang bij een feedback compressor) wordt het signaalnivo gemeten. Als dit binnen een bepaalde tijd (attack) boven een bepaalde ingestelde drempelwaarde (threshold) komt, dan wordt het volume met een bepaalde verhouding (ratio) "teruggedraaid". Daarna en gedurende een bepaalde tijd (release) gaat de volumeknop automatisch terug naar het oorspronkelijke nivo.

Bijvoorbeeld:
attack = 50 ms
threshhold = -16 dBFS
release = 150 ms
ratio 2:1

In dit voorbeeld: Als een signaal binnen 50 ms boven de -16dBFS komt dan wordt daarna en daarboven elke +1 dB teruggebracht tot +0.5 dB (+2 wordt +1). Bij 4:1 zou dit +0.25 zijn (+4 wordt +1).

In grafische termen: Er ontstaat dan een "knik" in het volume verloop. Het is nu niet meer progressief lineair (gelijkmatig harder) van -oneindig dB (stilte) tot 0 dB (Full Scale) maar vanaf de -16 dB zit er nu een een knik in de lijn en de lijn (tot 0 dB FS) verloopt vanaf daar vlakker (onder een hoek die bepaalt wordt door de ratio)

Als de ratio heel groot wordt (10:1, 100:1) ontstaat feitelijk een plafond vanaf de treshhold, een limiet: de compressor is nu een limiter. Elke 1 dB die daarboven probeert te komen wordt teruggebracht tot een fractie daarvan (bijv. bij 10:1 wordt elke +10 dB slecht +1 dB.

Nog even over de "knik". Deze heet in compressor termen: Knee. De knee varieert van hard knee (een echte knik, harde overgang avn niks doen en ingrijpen), maar kan ook soepeler overgaan: soft knee (geleidelijke overgang van niks doen naar volledig ingrijpen). Het punt waar het geleidelijk meer ingrijpen begint is de soft knee (een 2e threshhold). Vanaf dat punt begint de compressor progressief (steeds meer) in te grijpen. Tot op de threshold en ingestelde ratio zijn bereikt. Dit punt moet natuurlijk wel onder de eerder genoemde threshhold liggen. Zo'n soft knee wordt vaak ingesteld als een aantal dB onder de threshold.

En: let op met de je attack, ratio en een lage threshhold. Met een te snelle reactietijd (bijv. < 10 ms) met een hoge ratio (10:1) en een lage threshold kun je alle de pieken helemaal platslaan. daarmee is de Kick uit je Kick en alle dynamiek uit je track. Andersom: met een te trage attack en/of te hoge threshold gebeurt er niks.

De tijd dat je door compressie tot een luid mogelijk resultaat moest komen is (bijna) voorbij. Het is vooral een tool om pieken in te dammen of om tot een gelijkmatiger volumeverloop te komen.

Er zijn enorme heel veel compressors en limiters. Elk met hun eigen functionaliteit en gedrag. Vintage analoog en virtueel digitaal. Een mooie gratis software compressor om eens naar te kijken is Tokyo Dawn - Kotenilkov.
https://www.kvraudio.com/product/tdr-kotelnikov-by-tokyo-dawn-labs
Of vladg - Molot
https://www.kvraudio.com/product/molot-by-vladg-sound

En een gratis limiter: George Yohng's (gedeeltelijke) kloon van de Waves L1 limiter
http://www.yohng.com/software/w1limit.html
Of Thomas Mundt - LoudMax (...)
https://www.kvraudio.com/product/loudmax-by-thomas-mundt

Doe er je voordeel mee.
 
Het antwoord zit wel in een vorm van compressie (compressor/limiter).

Die pieken (vaak van kicks en snares) zijn de reden waarom drum tracks vaak door een compressor/limiter geroute worden.

Ik ken je kennisnivo niet, maar gezien je vraag is iets van uitleg rond compressors/limiters misschien op zijn plaats.
En als onderstaande niks voor jou is, dan misschien wel voor andere/mede-forum leden.

Compressie gaat in dit geval niet om een soort zip of mp3.

Zie een compressor als een dynamische automatische volume knop. Aan de ingang (of uitgang bij een feedback compressor) wordt het signaalnivo gemeten. Als dit binnen een bepaalde tijd (attack) boven een bepaalde ingestelde drempelwaarde (threshold) komt, dan wordt het volume met een bepaalde verhouding (ratio) "teruggedraaid". Daarna en gedurende een bepaalde tijd (release) gaat de volumeknop automatisch terug naar het oorspronkelijke nivo.

Bijvoorbeeld:
attack = 50 ms
threshhold = -16 dBFS
release = 150 ms
ratio 2:1

In dit voorbeeld: Als een signaal binnen 50 ms boven de -16dBFS komt dan wordt daarna en daarboven elke +1 dB teruggebracht tot +0.5 dB (+2 wordt +1). Bij 4:1 zou dit +0.25 zijn (+4 wordt +1).

In grafische termen: Er ontstaat dan een "knik" in het volume verloop. Het is nu niet meer progressief lineair (gelijkmatig harder) van -oneindig dB (stilte) tot 0 dB (Full Scale) maar vanaf de -16 dB zit er nu een een knik in de lijn en de lijn (tot 0 dB FS) verloopt vanaf daar vlakker (onder een hoek die bepaalt wordt door de ratio)

Als de ratio heel groot wordt (10:1, 100:1) ontstaat feitelijk een plafond vanaf de treshhold, een limiet: de compressor is nu een limiter. Elke 1 dB die daarboven probeert te komen wordt teruggebracht tot een fractie daarvan (bijv. bij 10:1 wordt elke +10 dB slecht +1 dB.

Nog even over de "knik". Deze heet in compressor termen: Knee. De knee varieert van hard knee (een echte knik, harde overgang avn niks doen en ingrijpen), maar kan ook soepeler overgaan: soft knee (geleidelijke overgang van niks doen naar volledig ingrijpen). Het punt waar het geleidelijk meer ingrijpen begint is de soft knee (een 2e threshhold). Vanaf dat punt begint de compressor progressief (steeds meer) in te grijpen. Tot op de threshold en ingestelde ratio zijn bereikt. Dit punt moet natuurlijk wel onder de eerder genoemde threshhold liggen. Zo'n soft knee wordt vaak ingesteld als een aantal dB onder de threshold.

En: let op met de je attack, ratio en een lage threshhold. Met een te snelle reactietijd (bijv. < 10 ms) met een hoge ratio (10:1) en een lage threshold kun je alle de pieken helemaal platslaan. daarmee is de Kick uit je Kick en alle dynamiek uit je track. Andersom: met een te trage attack en/of te hoge threshold gebeurt er niks.

De tijd dat je door compressie tot een luid mogelijk resultaat moest komen is (bijna) voorbij. Het is vooral een tool om pieken in te dammen of om tot een gelijkmatiger volumeverloop te komen.

Er zijn enorme heel veel compressors en limiters. Elk met hun eigen functionaliteit en gedrag. Vintage analoog en virtueel digitaal. Een mooie gratis software compressor om eens naar te kijken is Tokyo Dawn - Kotenilkov.
https://www.kvraudio.com/product/tdr-kotelnikov-by-tokyo-dawn-labs
Of vladg - Molot
https://www.kvraudio.com/product/molot-by-vladg-sound

En een gratis limiter: George Yohng's (gedeeltelijke) kloon van de Waves L1 limiter
http://www.yohng.com/software/w1limit.html
Of Thomas Mundt - LoudMax (...)
https://www.kvraudio.com/product/loudmax-by-thomas-mundt

Doe er je voordeel mee.

je uitleg over attack en release klopt niet.

Attack time is de tijd die de compressor nodig heeft om grofweg tweederde van zijn gain reductie toe te passen.

Lees voor meer info dit interessante artikel eens over de mythes rondom compressie.

https://www.attackmagazine.com/features/columns/gregory-scott-demolishing-the-myths-of-compression/
 
Wanneer deze piek zeer kort is en een limiter niet het gewenste resultaat heeft zou een clipper of tape-emulator kunnen helpen.
 
Over mijn voorgaande stukje proza over compressor/limiter:

Zoals @SynnyS terecht opmerkt zie ik dat ik Attack niet goed beschreef. Nu lijkt het inderdaad net of de compressor na detectie van een Threshold overschrijding niks doet tot de Attack tijd verstreken is....

Ik kan de tekst niet meer aanpassen zie ik. Dus hieronder een aanvulling/correctie.

Het gaat bij de Attack inderdaad om de snelheid van toepassen van compressie vanaf het moment dat overschrijding van Threshold wordt gedetecteerd. Dus de tijd om vanaf die detectie tot de ingestelde compressie te komen.

Met dank aan de oplettendheid van @SynnyS.

En met excuses voor de door mij gezaaide verwarring rond dit toch al wat lastige onderwerp.
 
Laatst gewijzigd:
Naast bovengenoemde tips zijn er nog meer wegen (heb geen idee of het professioneel is maar het werkt)
Als het een losse kick wave file is kan je ook de attack hiervan aanpassen of simpel flink inzoomen en een stukje van het beginpunt afkappen of selecteren en iets in gain naar beneden brengen. dat heeft natuurlijk wel invloed op de sound (duh) . Wellicht heb je een transient designer op de bus staan met ietwat te heftige instellingen. Zo niet kan een transient designer ook je vriend zijn om deze piek te reduceren.
 
ik zou het met iets als oxford transmod proberen of de de-clicker in audicity... ik heb een keer daarmee een piek van een kick in een volledige track gereduceerd en klonk nog goed ook
 
ipv een bewerking over het geheel kan je ook eens kijken waar die pieken precies vandaan komen en iets aan het brongeluid doen. een bewerking over het geheel is een bewerking over alles en verandert je mix
als je bv een kicksample als oorzaak hebt dan kan je vaak in de sampleplayer ook al je attack iets langer maken. misschien is t wel een samenkomst van verschillende geluiden die net teveel optellen
door de bron aan te pakken kan je meer ruimte in je mix krijgen dan de tjak hard door n limter jagen
maar een limiter die alleen de topjes hard afkapt kan ook weer wonderen doen
 
Nu lijkt het inderdaad net of de compressor na detectie van een Threshold overschrijding niks doet tot de Attack tijd verstreken is....

Ik kan de tekst niet meer aanpassen zie ik. Dus hieronder een aanvulling/correctie.

Het gaat bij de Attack inderdaad om de snelheid van toepassen van compressie vanaf het moment dat overschrijding van Threshold wordt gedetecteerd.

Attack is gewoon hoe snel die ingrijpt. En bij een lange attack betekent dat soms geen hoorbare compressie. Dus lijkt alsof ie niets doet.

Maar idd attack loopt op ipv dat ie na verlopen tijd attack opeens gaat werken.

Anyway voor kick peaken af te ronden/limiten moet je wel wat snellere attack hebben. Anders compressed ie alles na de peak.

Release is gewoon tijd tot dat ie geleidelijk niet meer werkt na ingrijpen.

En als je te harde peaks/kicks hebt kan je soms kiezen voor (bijna) limiter en (multiband)compressor combo als je richting mastering wil gaan. De limiter duwt de peaks in en compressor er achter trekt je zachtere stukken omhoog.

Maar dat moet je wel voorzichtig doen. Ik hou altijd de bemetering van eind signaal goed in de gaten. Bij echt open track/groove moet ie na de peak meer dan 10db naar beneden vallen.

Bij house en techno hou ik dat op 10db verschil. Je speaker moet een soort ruststand hebben waaruit ie 'kicked'. Hij heeft lucht nodig om diep te ademen zeg ik altijd. Je wil maximale lucht verplaatsing.
 
Download de demo van de Fabfilter Pro-L, die geeft heel goed grafisch weer wat hij met het signaal doet en kan ook een stukje vooruit kijken zodat hij niets van die piek overlaat.
 
Back
Top