Missende golfvormen

demian

Tijdelijk lid
Lid sinds
20 januari 2003
Berichten
16.588
Joo..

Ik snap iets niet.

Een sinus, lijkt verdomd veel op een blokgolf en op een driehoek.
Nu komt een sinus op een analoge (vintage) synth relatief weinig voor,
dat zal als reden wel hebben dat de beweging niet linear is en analoog niet zo makkelijk te maken.

Maar op synths waar de sinus wel zit, hadden ze toch net zo goed er een paar waves bij kunnen doen.
Waarom zie je dat nooit, hoe maak je deze, en hoe klinkt dat dan? (iemand met een modular misschien die dit even voor me kan regelen? ;)

Of is het nu gewoon totaal niet boeiend ? :D

attachment.php
 

Attachments

  • tanden.jpg
    tanden.jpg
    19,6 KB · Bekeken: 113
In subtractieve synthese gaat het erom dat je met een harmonisch rijke basistoon begint, en die dan door een filter heen haalt waarmee je deze vervormt. Een sinus heeft alleen 1 grondtoon, dus daar kun je weinig aan vervormen.
Hij is dan wel weer handig voor bijv ring of crossmodulatie.

Ieder geluid bestaat in feite uit heel veel verschillende sinus golven. Iedere andere blokvorm is dan ook na te maken door heel veel verschillende sinusen op verschillende toonhoogtes te zetten.

Zoek even op youtube naar uitleg over overtones, harmonics en de verschillen tussen subtractieve en additieve synthese ;)
 
Joo..

Ik snap iets niet.

Een sinus, lijkt verdomd veel op een blokgolf en op een driehoek.


euh, behalve dan dat een (zuivere) sinus maar 1 frequentie bevat en
een blokgolf alle harmonische frequenties (oneven). :D
 
Maar op synths waar de sinus wel zit, hadden ze toch net zo goed er een paar waves bij
Wat bedoel je precies daarmee? Een synth die maar een (1) golfvorm bevat: de sinus? En je zou willen dat die synth ook een blok-puls, een sawtooth etc. heeft om uit te kiezen?

Een klassieke synth heeft inderdaad niet vaak een sinus aan boord. Ik denk ook dat dit is omdat die een beetje lastig te vormen is middels een elektronische schakeling.

Het leuke van de (relatief goedkope) Korg Monologe is dat er een oscilloscoop op zit. (Op de eerste de beste smartphone kun je er ook een installeren, maar goed.) En op die oscilloscoop kun je mooi zien dat een driehoekige golfvorm (triangle wave) vervormt naar een sinus als je het filter dicht draait en de resonantie omhoog draait.
 
Een klassieke synth heeft inderdaad niet vaak een sinus aan boord. Ik denk ook dat dit is omdat die een beetje lastig te vormen is middels een elektronische schakeling.

Volgens mij valt dat wel mee. In eurorack hebben heel veel analoge oscs ook een sinus output. Ik heb er ook 1 met traploze shaping van sinus naar triangle naar saw naar square (troika). Daarnaast hebben lfo's vaak wel een sinus op analoge bakjes. Dus het lijkt wel goed mogelijk. Denk inderdaad meer dat het te maken heeft met het subtractieve karakter van de bakken.

Toch vind ik het ook altijd wel fijn als er een sinus bij zit. Je kan vaak een sinus krijgen uit een self resonating filter met keytracking maar dan kan je hem niet meer combineren met andere waveforms van die voice.
 
Volgens mij valt dat wel mee. In eurorack hebben heel veel analoge oscs ook een sinus output. Ik heb er ook 1 met traploze shaping van sinus naar triangle naar saw naar square (troika). Daarnaast hebben lfo's vaak wel een sinus op analoge bakjes. Dus het lijkt wel goed mogelijk. Denk inderdaad meer dat het te maken heeft met het subtractieve karakter van de bakken.

Toch vind ik het ook altijd wel fijn als er een sinus bij zit. Je kan vaak een sinus krijgen uit een self resonating filter met keytracking maar dan kan je hem niet meer combineren met andere waveforms van die voice.
Mee eens. Een fluit(toon) wil je altijd wel eens maken.
 
In werkelijkheid ziet geen geen enkele golfvorm er zo mooi linear uit. maakte ooit dit plaatje met behulp van een audioopname uit de Andy (andromeda) en JP8. Het moest een blokgolf voorstellen :)



Als jij DC spanning opnemen kan kun je pas de goede blokgolf zien,
via je mixer gaat het zoiezo door een elko heen, waardoor de blokgolf niet strak bovenin blijft.
In een synth gaat ie bij de ingang van het filter ook door een elko heen, en zwakt de blokgolf af ( elkos laten geen gelijkstroom door ).
 
Interessant toch? Volgens sommige wiskundigen bestaat ieder geluid in de basis uit een sinus (behalve dan digitaal waar iedere basis een flapperende blokgolf is van 0 naar 1 en dan supersnel). Ikzelf ben van mening dat hierdoor misschien wel coor sommigen analoog als prettiger ervaren wordt, puur door het feit dat je trommelvliezen beter reageren op natuurlijke fluctuaties van sinusvormige trillingen dat uit/aan/uit/aan hoe snel dat ook mag wezen. Hier een link met stukje theorie en een java applet die e.e.a. Illustreerd. Misschien praat ik poep , ieder zijn eigen aannames (ps. dit is niet de plek om de analoog/digitaal discussie weer op te doen laaien daar zijn al draadjes voor) maar mij lijkt het logisch.
http://home.kpn.nl/h.bruning/applets/fourier1/fourier1.htm
 
Als je de getekende golfvormen zou beluisteren, dan kom je er achter dat er gehoorsmatig maar heel weinig verschil zit tussen al die vormen. Met uitzondering van een paar speciale, zoals de blokgolf de sinus en de driehoek. het gebruik van filters speek je hersens meer aan want de werking komt overeen met een klankkast of je mond. Verder is het vooral het veranderen van het geluid door modulatie met envelopes en lfo wat een golfvorm tot een geluid maakt. Het in elkaar over vloeien van golfvormen zo als bijvoorbeeld bij pwm geeft meestal een phaser achtig geluid. De hardsync en de supersaw zijn zeker ook het bestuderen waard
 
Back
Top