Makkelijkste en snelste manieren om je track te masteren

Wav bestand editen doe ik ook nooit, zou ik alleen doen als ik processing power te kort kom. Maar voor een ander werkt dit weer wel goed, dat kan. Het is prima te doen om iets te maken wat goed genoeg klinkt voor een demo met huis-tuin-keuken mastering. Het vereist alleen wel veel oefening. Da's ook leuk, je kan er steeds beter in worden.
 
Nou, dat lijkt me heel sterk hoor. Een nummer kan ook qua compositie gewoon rete goed in
elkaar zitten en wordt dit herkend dan kan er mee verder geklust worden.

Ik heb soms het idee dat de huidige "generatie" producers enkel en alleen maar naar de
technische aspecten van muziek/tracks kijken.. Is that all there is?


EDIT? Arv? haha
Eerst denken en dan typen ? of eerst typen en dan denken

idd dat zei ik ook als het een top nummer is oke!!

ik denk dat Online labels niet alle tracks gaan masteren voor artiesten
en dan online verkopen voor 3 euro per album met 15 tracks

hang er denk ik ook af van welke soort muziek je maakt
de ene style is meer vraag naar dan de andere.

Ik heb naar 3 grote labels demos gestuurd
Kreeg van alle 3 te horen dat er geen ruimte voor nieuwe producers zijn op dit moment
Zou ook kunnen dat ze geen moeite voor me willen doen voor een goeie feedback hahaha

In de Hardcore en vooral de RAW Hardstyle muziek heb je snel een kruiwagen nodig om groot te worden
Als je een collab track met een bekende producer maakt heb je veel meer kans
 
Laatst gewijzigd:
@harrewarre,
ik had mn opmerking weggehaald omdat ik niet off topic wilde.. :D


Maar, ik kan je wel volgen hoor. Maar, misschien loont het ook is om meer op je creatie te richten en niet
het wereldje eromheen? Maar das: IMO he. :D
 
@harrewarre,
ik had mn opmerking weggehaald omdat ik niet off topic wilde.. :D


Maar, ik kan je wel volgen hoor. Maar, misschien loont het ook is om meer op je creatie te richten en niet
het wereldje eromheen? Maar das: IMO he. :D


Dat zou best kunnen hoor?
Maar dat ben ik niet ik ben de beste van alle hardcore en hardstyle producers mijn creaties zijn buitengewoon maar dat weten veel gewoon niet!!!!
Nee ik oordeel niet over mijzelf ik doe mijn best!!!
dat is de air van mensen deze tijd!!!
Als je normaal bent kom je het verste kijk maar naar FRANS


Maar als dat zo is vind ik het dan jammer!! dat mensen of labels het dan niet eerlijk of duidelijk zeggen
Kijk van negatieve kritiek leer je meer dan positieve kritiek


Jammer dat er nog geen tv programma bestaat voor producers
voor zangers en dansers hebben ze genoeg tv uitzendingen
maar dansen of zingen kan ik niet
ik wil wel een stukje van mijn zang tallent laten horen hoor?
Maar dat kan je niet masteren deze doet het beter dan ik



Maar we hebben het idd over masteren nu ben ik zelf ook off topic
 
Laatst gewijzigd:
Ik heb zelf ook nog niet veel ervaring maar wat ik wel weet is dat als eerste het belangrijk is dat je luistert met eerlijke, neutrale speakers/koptelefoon.
Solotracks kunnen goed klinken maar kunnen een brei worden als ze met elkaar klinken dus zoek naar een balans waarin alle onderdelen goed gedefiniëerd zijn (te onderscheiden) en een goede plaatsing in het geluidsbeeld, dat geeft ruimte in je tracks.
En pomp niet alles op want dat geeft luistermoeheid.
Als de mix goed is en in evenwicht en je slaat die op dan kan je daarna masteren en vergelijken.
Zo verpruts je niets want je kan altijd terug naar je eerste mix die al behoorlijk klinkt.
Laat ook een paar anderen luisteren om te horen hoe die het ervaren.
En zoals anderen al zeiden; luister het af op verschillende installaties met verschillende volumes en verschillende lokaties.
En je oren zijn je referentie, niet je ogen en de meters.
 
Een master voor een Rekordbox DJ die in een club draait is heel anders dan een master voor streaming doeleinden. Voor club gebruik zal de gain veel hoger liggen dan voor radio of streaming toepassingen. Ook is de dynamiek anders. Voor vinyl is ook een hele andere mastering nodig dan voor CD. Een 12" voor club gedbruik is ook weer anders gemastered dan een 7" voor radio en huiskamer toepassingen. Zo kan je al gauw 4 verschillende masters van een track nodig hebben afhankelijk van de beoogde toepassingen. Hier uitleg over LUFS:

https://www.masteringthemix.com/blogs/learn/mixing-and-mastering-using-lufs
 
Laatst gewijzigd:
Een master voor een Rekordbox DJ die in een club draait is heel anders dan een master voor streaming doeleinden. Voor club gebruik zal de gain veel hoger liggen dan voor radio of streaming toepassingen. Ook is de dynamiek anders. Voor vinyl is ook een hele andere mastering nodig dan voor CD. Een 12" voor club gedbruik is ook weer anders gemastered dan een 7" voor radio en huiskamer toepassingen. Zo kan je al gauw 4 verschillende masters van een track nodig hebben afhankelijk van de beoogde toepassingen. Hier uitleg over LUFS:

https://www.masteringthemix.com/blogs/learn/mixing-and-mastering-using-lufs



Dus ik wil een cd nummer op usb zetten voor dj doeleinden of streaming? dus dan kan dat niet omdat de track op cd gemastert is?
Dus dan moet ik mijn track aanpassen aan de omgeving en geluid instalatie systeem waar je wil draaien?

ik denk dat dit pure onzin is
hoe ver wil je gaan?


Dit gaat puur om de codec hoor? die je op je de streaming player draait die geeft het uitgangspunt van je geluid
Dus je moet je nummer speciaal laten masteren voor de codec waar die site zijn online nummers laat horen?
Geloof me als je die track download klinkt hij totaal anders!!!!!!! op jou vlc of media player
 
Laatst gewijzigd:
Ik heb een super goeie video over LUFS gezien op de TC electronics HD Youtube pagina,,

en ja, als je't echt goed en volgens de norm wil Masteren en klaarmaken, dan is het een job op zich...
En dan is er nog de audiophile wereld ook,..

Dus als 't echt voor de buiten wereld is, gewoon laten masteren.. zou ik zeggen, dan bega je de minste stommiteiten,

Soit, ik heb hier m'n eigen manier verteld, van 'masteren', dat zal nog wel beter worden in de toekomst
maar ik amuzeer me de laatste weken in termen van de zaligheid zelve,
met die Rekordbox. en de goedkoopste DDJ WEGO.

Ik kan eindelk alles mixen wat ik maar heb én wat ik zelf gemaakt heb
(De RekordBOX Auto Gain lijkt goed te werken...)

Daar geld mee verdienen, is ni belangrijk,,, of da's een deur die ikzelf liever dicht hou,, Da's de "Music Business.."

Gewoon het gevoel hebben dat ik hier een goudmijn heb,, Dat geeft me betere energie
Dan wat ik zou kunnen kopen met wat ik er aan verdien..

K zou zeggen
Gewoon blijven producen dus !! Laat je kip de gouden eieren elke week maar leggen,,,
 
Master (-en) =iets uitzonderlijk goed beheersen. (Behalve dan de foodmaster) doe je dit niet ben je geen master toch? M.i. Bestaat er niets zoiets als een amateur master. Klinkt een beetje als een hobby hartchirurg. Ik zal geen bypass willen van iemand die er veel over gelezen heeft en youtube heeft. Als je niets released kan je zelf best een beetje je eindmix oppoetsen maar als je klanten bediend van een product waar ze voor betalen zou ik een beetje van de inkomsten uitgeven aan een masteringsstudio zodat de klanten ook waar voor hun geld krijgen. Hiermee neem je EN je productie serieus EN je "klanten" . Ik vindt het idee van een Master laten maken juist een goede stok achter de deur, doorgaan todat je een track hebt waarmee je met trots bij de masteringstudio durft aan te kloppen. Een track maken en masteren is het tegenovergestelde van sex, hier mag je met een gerust hart na het voorspel wel een ander aan de knoppen laten om het af te maken.
 
@mcdjan007,

Je hebt natuurlijk masteren en masteren. Als je wilt dat je track overeind blijft in een club kun je zelf best dingen doen, ook al ben je geen professionele masteraar. Wat extra compressie, beetje EQ'en en het volume wat oppompen. Voor het releasen van een track zou ik altijd een professional inschakelen.
 
@bombario : kan. Ik niet helaas , maar ben dan ook wel erg kritisch.
Als het snel en makkelijk moet en je wat budged heb zou je een Drawner masterflow 19" processor op de kop kunnen tikken. Deze doet wel iets magisch met je geluid zelfs met de presets. Soort Ozone in the box ++ Een wat oudere hardware bak op 24bit/96 khz .Weet er nog wel een te koop als je echt interesse heb.
 
Zoals eerder gezegd, het maakt niet uit of je nu 'even snel een master voor de dansvloer' maakt of dat je serieus wilt leren masteren: het komt op het zelfde neer. Je gaat proberen zo objectief mogelijk naar de track te luisteren, en de track dan de behandeling geven die nodig is om tot een bepaald resultaat te komen. Dat resultaat is afhankelijk van je verwachting, muziekstijl, medium etcetera.

"fatsoenlijk compressen met niet meer dan 6dB GR" heeft natuurlijk totaal niets met mastering te maken.

Luister goed naar je track: wat is wel en niet goed aan de mix? Zijn er stekende frequenties aanwezig? Zijn er elementen die botsen of elkaar maskeren? Mist er iets? Is het nodig om iets aan de dynamiek te doen? Wat is je doel wat betreft luidheid? Dat soort vragen kan je jezelf stellen. Of je dit 'even snel in een uurtje' doet of dat je echt de diepte in gaat, dat maakt niet uit zolang je maar zo eerlijk mogelijk luistert en bedenkt wat je track nodig heeft. Als je jezelf dat leert, dan ben je al een eind op weg.
 
Als aanvulling op Elektrovolt. Ik zag van de week een filmpje op YouTube van een producer die voor de masterfader een spoor had met meerdere referentietracks. Daarmee kon hij snel vergelijken ten opzichte van uitgebrachte nummers: volume, bas, hoog, voldoende 'bite' etc. Dat doe ik veel te weinig. Als je weet waar je heen wilt bereik je dat een stuk makkelijker :mega:
 
Mijn (wellicht overvloedige) 2 cents
Sommigen hier zeggen heel wijze dingen en hebben echt ervaring met masteren.
Sommigen hier zeggen minder wijze dingen en kunnen een VST presetje laden en denken dat ze aan het masteren zijn.
En wat er tussenin.

Hoe beter je mix, des te minder hoef je aan masteren te doen.
Iron Maiden heeft bij het album Final Frontier alle masters afgewezen (3x) en de mix van de producer gebruikt. Geen mastering dus.
Metallica heeft de Beyond Magnetic EP ongemasterd uitgebracht. Geen mastering dus.
Waarmee ik wil zeggen, als je heel goed kunt mixen, hoef je niet/nauwelijks te masteren. Maar hier hebben we het natuurlijk wel over top engineers...

In het professionele circuit kan alleen al het masteren weken duren. Het recording proces eraan voorafgaand van start tot eind soms meer dan een half jaar. Waarom denken velen dat ze veel tijd moeten steken in een nummer componeren of 'producen' en dan ff in een half uurtje te mixen en te masteren?

Masteren is zeker niet een chain aan VST's openen en op een knopje drukken. Je zult toch echt je materiaal moeten beoordelen, en dat is altijd anders. Anders opgenomen, anders gemixt. Bij eigen werk heb je dat mogelijk op een gelijk niveau, maar dan is juist weer zoals eerder genoemd het neutraal beoordelen problematisch.
Er zijn vele goede tips en boeken te vinden, en zeker ook minder goede, of meningen van mensen die er eigenlijk helemaal niet goed in zijn en enkel hun mening verkondigen. Let daarmee op! En zeker hebben we hier enkele forumleden die er ervaren in zijn en het voor de kost doen. Die hebben zeer nuttige tips. En als je goed leest, haal je er wel uit wie er echt verstand van heeft, en wie wat roept zonder veel echte kennis en ervaring. Alles van presetje laden, dit of dat merk apparaat en knopje drukken neem ik bij voorbaat niet serieus.

Masteren is een vak apart, je doet het niet in een half uurtje, je moet wel weten wat je doet (anders ben je maar wat aan het prutsen), het gaat niet met standaard presetjes, je moet ook geen (echt) professioneel resultaat verwachten als je (online) je tracks laat masteren voor €20 per track ofzo. Dat is een snelle schnabbel die je track misschien echt wel wat beter/vetter laat klinken, maar geen echte professionele mastering. Dat moet wat meer mogen kosten.

EDIT: terugkomend op de initiële vraag: snel en gemakkelijk masteren: snel door veel ervaring opdoen (je zult het moeten leren, dus moet je er toch echt tijd in steken. Lezen en schrijven leer je ook niet met een Youtube filmpje kijken) en gemakkelijk door heel goed te mixen (daar moet je dus ook tijd in steken). Als je dan alles tot in de puntjes beheerst, kun je denk ik wel redelijk snel en gemakkelijk masteren :okdan:
 
Laatst gewijzigd:
Mijn (wellicht overvloedige) 2 cents
Sommigen hier zeggen heel wijze dingen en hebben echt ervaring met masteren.
Sommigen hier zeggen minder wijze dingen en kunnen een VST presetje laden en denken dat ze aan het masteren zijn.
En wat er tussenin.

Hoe beter je mix, des te minder hoef je aan masteren te doen.
Iron Maiden heeft bij het album Final Frontier alle masters afgewezen (3x) en de mix van de producer gebruikt. Geen mastering dus.
Metallica heeft de Beyond Magnetic EP ongemasterd uitgebracht. Geen mastering dus.
Waarmee ik wil zeggen, als je heel goed kunt mixen, hoef je niet/nauwelijks te masteren. Maar hier hebben we het natuurlijk wel over top engineers...

In het professionele circuit kan alleen al het masteren weken duren. Het recording proces eraan voorafgaand van start tot eind soms meer dan een half jaar. Waarom denken velen dat ze veel tijd moeten steken in een nummer componeren of 'producen' en dan ff in een half uurtje te mixen en te masteren?

Masteren is zeker niet een chain aan VST's openen en op een knopje drukken. Je zult toch echt je materiaal moeten beoordelen, en dat is altijd anders. Anders opgenomen, anders gemixt. Bij eigen werk heb je dat mogelijk op een gelijk niveau, maar dan is juist weer zoals eerder genoemd het neutraal beoordelen problematisch.
Er zijn vele goede tips en boeken te vinden, en zeker ook minder goede, of meningen van mensen die er eigenlijk helemaal niet goed in zijn en enkel hun mening verkondigen. Let daarmee op! En zeker hebben we hier enkele forumleden die er ervaren in zijn en het voor de kost doen. Die hebben zeer nuttige tips. En als je goed leest, haal je er wel uit wie er echt verstand van heeft, en wie wat roept zonder veel echte kennis en ervaring. Alles van presetje laden, dit of dat merk apparaat en knopje drukken neem ik bij voorbaat niet serieus.

Masteren is een vak apart, je doet het niet in een half uurtje, je moet wel weten wat je doet (anders ben je maar wat aan het prutsen), het gaat niet met standaard presetjes, je moet ook geen (echt) professioneel resultaat verwachten als je (online) je tracks laat masteren voor €20 per track ofzo. Dat is een snelle schnabbel die je track misschien echt wel wat beter/vetter laat klinken, maar geen echte professionele mastering. Dat moet wat meer mogen kosten.

EDIT: terugkomend op de initiële vraag: snel en gemakkelijk masteren: snel door veel ervaring opdoen (je zult het moeten leren, dus moet je er toch echt tijd in steken. Lezen en schrijven leer je ook niet met een Youtube filmpje kijken) en gemakkelijk door heel goed te mixen (daar moet je dus ook tijd in steken). Als je dan alles tot in de puntjes beheerst, kun je denk ik wel redelijk snel en gemakkelijk masteren :okdan:

dat... heel veel (de meeste) verwarren mastering met het processen van audio en dat het perse anders moet klinken als de mix. Als de mix goed is, blijhf je er met je takken vanaf. De mix is leading en als die perfect is, waarom zou je er als mastering engineer dan aan moeten zitten?
Mastering is een 98% goede mix naar 100/101% brengen ipv een 98% mix naar een 90% master brengen, iets wat helaas te vaak gebeurd...

Maar... mastering is niet alleen audioprocessing maar ook de gatekeeper voor eventuele kleine foutjes als klikjes, plopjes etc maar ook zorgen dat alles (perceived) op het juiste level staat. Maar ook aanleveren van een DDP (CD image), mastered for iTunes etc etc is allemaal mastering en heeft niks met EQ, compressie of wat dan ook te maken.
Compressie, nog zo'n ding... waarom zou je in godsnaam gaan compressen als dat niet nodig is? Ik gebruk heel vaak ook helemaal geen compressie... laat staan een alles vernietigende multi crap compressor.

Mastering kan overigens wel heel snel gaan. Sterker nog, ik ben van mening dat een mastering-sessie niet te lang moet duren omdat je anders niet meer objectief luistert, de basis van mastering. Ik probeer de ruwe lijnen ook altijd zo snel mogelijk neer te zetten en daarna pas wat te finetunen. Dat soort beslissingen kun je ook alleen nemen in de juiste luisteromgeving, met de juiste oren en met de juiste (lange) ervaring. Anders is het gokken en dat is het laatste wat je wilt.
 
1 nummer oppompen is toch eigenlijk gewoon afmixen als je het zelf doet?je kunt niet echt zeggen dat het objectief is?!
 
Back
Top