Tip: linear FM gebruiken voor soepele microtonale timbres

freq_divider

sine wave pimpification
Lid sinds
14 december 2005
Berichten
227
Locatie
Leiden
Hoi,

Er komt binnenkort een echte microtonale quantizer voor eurorack uit, ontwikkeld door Tubbutec. Om dat te vieren schrijf ik een paar blogs over microtonale muziek en de modulaire synth. http://www.dubbhism.org/2017/02/modular-microtones-1.html

Misschien wel leuk als je denkt dat microtonaal moeilijk is: er staat een simpele truc beschreven om met standaard lineaire FM een geluid/timbre te maken dat precies bij een bepaalde tuning past.

hier een geluidsvoorbeeld

https://soundcloud.com/ism-studio/xenharmonic-demo-linear-fm-2
 

Attachments

  • Microtonal timbre trick.jpg
    Microtonal timbre trick.jpg
    34,9 KB · Bekeken: 99
Ik vind het een interessant onderwerp, maar vraag me af of Eurorack hier nu het handigste vehikel hiervoor is. Zoals je al schrijft: het vereist nogal wat van calibratie, stabiliteit en precisie v.d. controls - drie dingen waar ik m.n. Eurorack niet echt in vind uitblinken (in ieder geval niet 'straight out of the box', zonder bijzonder zorgvuldige selectie van componenten en/of afstelling tot x cijfers achter de komma).

Laat ik de vraag anders stellen - welke modules zou je hiervoor aanbevelen?
De Tubbutec valt nog niet veel over de zeggen, maar de uScale vind ik bijv. al een behoorlijk drama qua precisie. Over de O'Tool+ trouwens niets dan goeds, dat is echt iets waar je wat aan hebt, en sinds de + update eindelijk nauwkeurig genoeg.
Maar welke oscillators (digitaal, maar zelfs dan... op minder dan 1 cent nauwkeurig? Met een kaarsje te zoeken! Synthesis Technology blinkt uit in stabiliteit, afstelbaarheid en controls...) en dingen als active multiples, precision adders etc. (rekening houdend met offset etc, vind ik er maar weinig echt goed... positief ben ik trouwens over de Mutable Links).
 
Hi Hanz,

Zeer terechte vraag! Ik ben zelf erg blij met m'n Doepfer A-111 VCO's (oud model). Fine tuning is bij deze VCO's echt fine tune. Ik weet geen beter alternatief. Dixie II bv. is knap lastig te finetunen. Plan B is toevallig wel weer een goeie hiervoor. En een O'Tool is gewoon onmisbaar. Dat is zo ongeveer het enige wat ik erover kan zeggen uit eigen ervaring. Rampzalig is bv. de wél stabiele, en digitale, maar absoluut niet precies af te stellen Piston Honda II. Maar dat is puur een kwestie van de knop.
 
Ha, blijkbaar heeft Doepfer dan toch een opvolger gemaakt voor die Doepfer A-111 VCO's..
Ik heb me lange tijd afgevraagd waaom ze die uit hun gamma hadden genomen.

Op die oudere versies heb ik eens een dual (FM) operator setup gepatched om wat dingen uit te testen ... leuk maar toch niet echt bruikbaar (om FM te emuleren zoals op de digitale yamaha's). Microtonale timbres hebben mss niet zo'n grote nauwkeurigheid nodig als fm. Soit, ik heb nu alles digitaal en geen test-materiaal meer ter beschikking... ben wel benieuwd naar anderen hun resultaten.
 
Goed nieuws audiocollage,

Als je een DX-stijl Yamaha hebt werkt deze truc in principe nog veel beter. Omdat je dan namelijk verschillende modulators kunt combineren, dus bv (in FM ratio's)

7 EDO ratio's: 3.5 - 7 - 14
5 EDO ratio's: 2.5 - 5 - 10

En de klassieke DX7 was zo'n beetje de eerste populaire synth die volledig microtonaal te maken was, qua tunings.
 
Back
Top