Welke synth en het synthlijntje?

krautrock1958

Gepokt en gemazeld
Lid sinds
22 september 2016
Berichten
7.055
Locatie
Apeldoorn
Ik zat vanmiddag sinds tig jaar weer 'ns te luisteren naar Japan-Adolescent sex en vroeg me af welke synth hier gebruikt wordt;
Voor de kenners hier zal dit niet moeilijk zijn en met welke moderne synths is dit geluid te reproduceren?
Ik heb zelf een jd xi, Blofeld, Ultranova, Microbrute en nog wat vst's, maak ik een kans?
Andere vraag is; het synthlijntje doet me nogal denken aan een lp die ik lang geleden regelmatig draaide maar aangezien m'n lp's de deur uit zijn kan ik het niet meer opzoeken.
Is er iemand die dit synth lijntje herkend van lang geleden van een andere band of in ieder geval er op lijkt.
Ik praat dan al gauw over ik denk jaren 70 spul., misschien begin jaren 80 kan ook nog.
In ieder geval geen glamrock, new wave of zoiets.
Misschien eerder iets symfonisch of zo, wellicht misschien in de disco of rock.
Ben benieuwd of iemand het herkent van een andere band.
 
Yes there's a Minimoog in that video but they never used one in the studio.

On their first three albums they used the Micromoog, Lab system 700 (debuting on "Obscure Alternatives"), Oberheim mini-sequencer (used with the 700), Arp/solina string ensemble, Wurlitzer 200 ep, Mellotron (used on some of the Quiet Life album), Polymoog and ARP 2600 (on some of the "Obscure Alternatives" album).
Moreover, a Moog modular was used for the bassline on the Moroder produced single "Life In Tokyo". The bass part was played manually with delay repeats by Moroder's assistant/programmer, either Dan Wyman or Harold Faltermeyer.

The effects Barbieri used on the synths for the early albums were a Roland Space echo, MXR phaser, MXR flanger, Roland SBF 325 stereo Flanger / Chorus.

My source for all of the above info is Richard Barbieri

http://www.vintagesynth.com/forum/viewtopic.php?f=1&t=53890
 
Zit je wel in het juiste draadje Kaoskaos?

Volgens mij wel. Ik hoor alleen maar 'synth' akkoorden in dit liedje dus alle genoemde monosynths vallen af.

Verder krijg je dit soort 'synth strings' uit van alles als je er flanger/phaser over gooit zoals in dit liedje.
 
Oké, string ensemble dus en met behulp van flanger/phaser op allerlei polyfonische synths te maken begrijp ik.
Dat zou op de jd xi dus wel moeten lukken, daar zit een jp8 string op net als de genoemde effecten.
Dank zover, blijft nog over het synthlijntje.
Hoop dat iemand het herkent, thanks so far!
 
Ik hoor geen synthlijn. Kan je tijd aangeven in clip waar we dat zouden moeten kunnen horen?
 
Op 0:18 beginnen die phaser synth strings waar we het eerder over hadden maar ik hoor geen synth op 0:16. Of mijn iPhone moet opeens mono zijn en dat ik 1 kant van het stereo geluid mis maar volgens mij is dit niet het geval.
 
Doet me een beetje denken aan B.W.H's Livin UP, daar zit ook een dezelfde string phaser geluid in, maar niet helemaal dezelfde melodie. De B-kant 'stop' heeft ook zo een soort geluid maar dan iets korter. Is het vast niet maar omdat het zo een vet nummer is post ik hem maar toch :koffie:

 
Op 0:18 beginnen die phaser synth strings waar we het eerder over hadden maar ik hoor geen synth op 0:16

Het begint toch echt 0.16, misschien moet je het 'ns op een gewone normale muziekinstallatie afspelen met goede speakers/koptelefoon ipv een iphone?
Of misschien is je gehoor in de loop der jaren wat achteruit gegaan.
0.16 of 0.18, de meesten zouden wel begrepen hebben waar het om gaat denk ik.


Doet me een beetje denken aan B.W.H's Livin UP, daar zit ook een dezelfde string phaser geluid in, maar niet helemaal dezelfde melodie

Bedankt, het is het niet.
Het gaat echt om zo ongeveer dezelfde melodie.
 
Laatst gewijzigd:
Het ging inderdaad om die strings, ik was benieuwd of iemand dat lijntje herkende van een ander nummer.
Het begint toch echt 0.16, misschien moet je het 'ns op een gewone normale muziekinstallatie afspelen met goede speakers/koptelefoon ipv een iphone?
Of misschien is je gehoor in de loop der jaren wat achteruit gegaan.



Bedankt, het is het niet.
Het gaat echt om zo ongeveer dezelfde melodie.

Ik was je 2de vraag vergeten en snapte het niet meer. Maar nu is het duidelijk. Echter geen idee welk nummer dat zou moeten zijn.
 
Ja kan natuurlijk op een minimoog wel 'monofone akkoorden' spelen als je de 3 oscs in een akkoord tuned

... vast wel :D maar zo blijft 't toch redelijk eh... zinloos... :P

(Overigens, ik neem aan dat Air - Moon Safari te nieuw is om een kans te maken? Wel die String Ensemble klank...)
 

Attachments

  • IMG_0448.jpg
    IMG_0448.jpg
    30,2 KB · Bekeken: 119
Laatst gewijzigd:
Volgens mij klinken bijna alle strings zo als je er een Small Stone overheen gooit?
 
Back
Top