Arabische toonladder

Rachid

Ouwe rot
Lid sinds
14 juli 2015
Berichten
505
Locatie
Planet Earth
Ik krijg het maar niet voor elkaar om een Arabische muziekfrase in toon precies na te spelen. Nadat ik het via midi in Cubase heb opgenomen, hoor ik dat het niet klinkt zoals het origineel. Wanneer ik de originele frase samen met de opgenomen stuk afspeel, lijken sommige noten ietsje erboven te zweven, of juist eronder te hangen. Ook ik heb geprobeerd de scale op Arabisch te zetten in Cubase, maar helaas geen resultaat. Kan het zijn dat de bewuste noten kwarttonen zijn?

Wij hebben d Roland Juno-Di als masterkeyboard.

Weet iemand een oplossing?
 
Last edited by a moderator:
Om kwart toon intervallen te krijgen; afhankelijk van de 'pitch bend range' waar de synth op ingesteld staat, zoek je uit wèlke pitch bend waarde correspondeert met een kwart toon buiging.
Als je dan in jouw sequencer net vóór een bepaalde noot die pitch bend waarde invoert, zal de toon een kwart toon hoger (lager bij een negatieve waarde) uitkomen. Na de toon moet je wel telkens weer de pitchbend waarde '0' invoeren!

Natuurljk kun je ook, als je een goed gehoor hebt, tijdens het inspelen òf 'after the fact' het gewoon met de pithchbend wheel doen (desnoods achteraf de pitch waardes corrigeren).
 
Hoi Jompo,

Met de pitchbend spelen, (lees : intekenen in Cubase), ik heb dat al gedaan. Op zich zou dat een oplossing kunnen zijn, maar het is veel werk en rompeslomp. Je bent dan meer bezig met computerwerk dan daadwerkelijk muziek maken.

Ik heb ondertussen in de handleiding gevonden dat de Roland van scale veranderd kan worden. Ik ga me daar ff in verdiepen.
 
Back
Top