Frequentiemeter/ software ?

Eisenga

Nieuwkomer
Lid sinds
5 januari 2016
Berichten
4
Ik heb een oude piano die nauwelijks meer gestemd kan worden. Althans niet zijn stemming kan vasthouden. Als hij gestemd is is hij binnen 1 of 2 weken weer vals.

Als ik daar elke keer de pianostemmer laat komen kost mij dat een fortuin.

Ik zoek daarom naar een appje of apparaatje waarmee ik heel precies de frquenites van alle 88 tonen kan opnemen, waarbij hij dan van elke toon heel precies (tot 1 of 2 getallen achter de komma) de frequentie in Hz weergeeft en hem vervolgens weer kan laten horen.

Vlak nadat de pianostemmer is geweest wil ik dan eenmalig de frequentie van alle 88 tonen opnemen om die dan te kunnen gebruiken om de piano zelf bij te stemmen zodra hij weer vals wordt. Misschien kan ik er op die manier toch nog een tijdje plezier van kan hebben.

Ik heb wel eens zo'n stemapparaatje geprobeerd (Chromatic tuner) maar dan krijg je een standaard stemming die gemiddeld genomen voor alle pianos gelijk is maar geen rekening houdt met de harmonische verhoudingen en meeresoneren van allerlei andere snaren die per individuele piano verschilt en wat een echte pianostemmer van vlees en bloed wel voor elkaar krijt (Gelijkzwevende stemming etc.).

Er is wel een stemapparaat dat daar rekening mee houdt (Reyburn) maar dat apparaatje kost meer dan € 1000,= en dus 10 x zoveel als mijn piano. Vandaar dat ik zoek naar een goedkopere oplossing.

In de wereld van audiomeet apparatuur en software zie je echter als leek al snel door de bomen geen enkel bos meer waar je dus in verdwaald. Daarom mijn vraag om advies aan iemand die wel kan overzien wat er op dat gebied op de markt is.

Alvast heel hartelijk dank voor ev. tips, suggesties en adviezen.
 
HARTELIJK DANK !!!

HARTELIJK DANK !!!

ZMOOC: Ontzettend bedankt !!

Geweldig dat programma Entropy PianoTuner.
Volgens mij precies wat ik zocht.
Ik ga er mee experimenteren.
Nogmaals dank

Groet,

Bas
 
Back
Top