Jaren 90 rave romplers

j0ris

Ouwe rot
Lid sinds
5 Maart 2002
Berichten
1.016
Ik ben op zoek naar een jaren 90 rave geluid. Ik heb wel wat analoge synths, maar nog geen hardware rompler. Als ik wat Duitse rave nummers uit die tijd luister, bijv. van de serie "Rave Mission", dan krijg ik de indruk dat er best veel digitale synths en romplers aan van pas zijn gekomen.

Bijv. dit nummer

Welke romplers zou ik iets aan hebben? Er is wel een VST voor de Korg M1 en Wavestation, maar nog niet voor de Roland JV series. De JV1080 was natuurlijk populair in die tijd, zou dat een aanrader voor me zijn? Andere kandidaten?

Ik heb heel vroeger wel met een Yamaha TG500 gespeeld trouwens. De sound daarvan sprak me niet zo aan dat ik daar nu heimwee naar heb, het was een beetje gelikt en poppy.
 
Buiten bovenstaande suggesties, vraag ik mij af of ze echt uit de typische dance romplers kwamen. Ik denk dat je (b.v. die piano) maar ook de andere sound ook uit b.v. de Korg M1 kunt trekken. Volgens mij ook veel gebruikt toen (vooral de house orgel en de house piano.

Wat ook mogelijk nog een optie zou kunnen zijn is de Yamaha CS1x.
 
De EMu Orbit lijkt me voor een leuke prijs misschien wel interessant, ook vanwege z'n Emu filters.

Maar zijn die Quasimidi romplers toen echt gebruikt in goede nummers? Ze hadden volgens mij toch een beetje een reputatie van "net niet" en "je kan beter een sampler hebben"?

Hier nog een voorbeeld van zo'n Duits rave nummer: Wat is bijvoorbeeld het syncopatische "zaag" geluidje tussen de kicks?
 
Een rompler met zo'n geluid weet ik zo niet. Maar met een alpha juno is het een appeltje eitje.
 
De Raven is cool. Maar wel echt een bruut bakbeest. De geluiden zijn wel echt in het 90's straatje.
 
Niet de CS1X volgens mij, Wel de technox,, De Roland JV of M- Reeks voorgangers, en die EMU Racks,

Ik heb van de meeste EMU racks een library voor de Emulator of ProteusVX VST
maar het leek hier enkele weken geleden niet meer te werken,, ik moet het nog is verder zoeken,,

(Viola, run die Proteus VX Exec as admin, update library dir,) en dan herkend ie de libraries wel.

Er zijn ook sample libs van zenhiser, maar ik vind zo één sample van een sound niet zo bruikbaar om mee te spelen,
 
Laatst gewijzigd:
Het koortje komt uit een Korg M1, de piano volgens mij ook.

De M1 is ook wel bekend van de 'Clubhouse' orgelbas.

En de piano van een Roland JV-80 op velocity 127 werd heel veel misbruikt.
 
samplen samplen samplen

Inderdaad. Een Juno of 101 samplen en dan wellicht een beetje layeren en dan de originele synth weer gebruiken voor andere geluidjes zodat je polyfonie en multitimbraal kon faken.

Kijk naar de releasedatums van de synths en de prijzen. Zelfs een JV kostte teveel knaken - denk eerder U-serie van Roland of SY/TG en cheape Yamaha FM-bakjes.

Een CS1x was een reactie op de toegenomen populariteit en kwam pas veel later uit.
 
Een vriend van mij gebruikte in die tijd volgens mij een X5. En dan inderdaad samplen, samplen, samplen :) Koop een tr of triton rack en een dikke sampler, en het kan allemaal.
 
Die Detlef Hastik (die Final Fantasy was en nog 500 andere projecten samen met Ralph Fritsch) heeft wel laatst een Commodore 65 nagebouwd...das wel cult :D :okdan:



Die gasten waren echt super pro producers elke week een paar platen ala Morton Sherman Belluci

Misschien maar eens interviewen voor een nieuw nummer van het Shadow Wolf Cyberzine :D dan vraag ik wel welke synths ze gebruikten...

Die gast zit nu gewoon te rentenieren en rare hobbies te doen zoals die c65 helemaal nabouwen van al die platen
 
Ja, Okey, Daar ben ik dan wel jaloers op,,,
Maar amai, Die micro !!! Dat heb ik ook nog nooit zo gezien :D :D
De klank is anders wel erg goed,,
 
Laatst gewijzigd:
Moet gelijk aan die Age of Love/ Jam & Spoon denken
jd800/jd990
korg m1
jv1080
Kawai k4
sy99
Allemaal best betaalbare synths die zulke sounds hebben.
Sla je slag :)
 
Iedereen bedankt voor de reacties tot nu toe!

De Raven lijkt me op basis van wat demo's op Youtube inderdaad best leuk, maar wel een bakbeest ja, en heel goedkoop en vaak kom ik 'm niet tegen.

Inderdaad. Een Juno of 101 samplen en dan wellicht een beetje layeren en dan de originele synth weer gebruiken voor andere geluidjes zodat je polyfonie en multitimbraal kon faken.

Dat is iets wat ik inderdaad nu al kan doen met mijn huidige setup. Maar ik vroeg me gewoon af wat die jongens zelf deden. Het klinkt allemaal zo strak en redelijk digitaal dat ik eerder dacht aan romplers dan dat ze zelf hele libraries hebben zitten samenstellen met zelf gesampelde analoge synths. Ik weet ook van mezelf dat ik een beetje de neiging heb om als ik zelf ga samplen en patches maken, ik daarin kan verzanden ipv het effectief componeren en afmaken van nummers.

Kijk naar de releasedatums van de synths en de prijzen. Zelfs een JV kostte teveel knaken - denk eerder U-serie van Roland of SY/TG en cheape Yamaha FM-bakjes.

Ik snap je punt, maar deze twee nummers komen dan wel uit studio's van gasten die in die tijd al behoorlijk profi waren, en dus wellicht al een flink budget hadden. De ene heeft Smackos al genoemd, de ander komt uit de ATB studio ( http://www.discogs.com/artist/5797-ATB ). Op de een of andere manier schat ik dit soort gasten toch in alsof ze juist niet dagen bezig waren met zelf briljante patches maken met goedkope bakjes, maar eerder heel efficient presets konden vinden/tweaken, en nieuwe synths als investering zagen waarmee ze gewoon geld konden verdienen. Maar het blijft voor mij speculeren natuurlijk.


Die Detlef Hastik (die Final Fantasy was en nog 500 andere projecten samen met Ralph Fritsch) heeft wel laatst een Commodore 65 nagebouwd...das wel cult :D :okdan:

Die gasten waren echt super pro producers elke week een paar platen ala Morton Sherman Belluci

Misschien maar eens interviewen voor een nieuw nummer van het Shadow Wolf Cyberzine :D dan vraag ik wel welke synths ze gebruikten...

Die gast zit nu gewoon te rentenieren en rare hobbies te doen zoals die c65 helemaal nabouwen van al die platen

Ik weet zelf al wel behoorlijk wat van de Nederlandse gabber producers, maar het lijkt me ook heel tof om wat meer te weten van de producers uit Duitsland en Belgie uit die tijd. Als jij bijv. die Detlef Hastik kan interviewen, dan lijkt me dat super interessant! Hoewel hij er nu zo uit ziet dat ik me nauwelijks kan voorstellen dat hij ooit op raves op het podium heeft gestaan. Maar hij weet vast nog exact te vertellen wat hij precies in de studio had staan. Wat ik fascinerend vind aan de Duitse rave sound uit die tijd, is de paradox van losgaan op een hele strakke "ordelijke" manier.

Dat C65 project, tja... beetje off topic, ik was vroeger ook helemaal weg van de C64, en vind de SID nog steeds een toffe sound hebben, maar nu een FPGA C65 maken en verkopen vind ik ook wel een bizarre hobby. Maar het is zijn eigen tijd en geld, en wel cooler dan andere hipsterachtige nepnerd "retro" crowdfunding projecten hoor.


Niet de CS1X volgens mij, Wel de technox,, De Roland JV of M- Reeks voorgangers, en die EMU Racks,

Ik heb van de meeste EMU racks een library voor de Emulator of ProteusVX VST
maar het leek hier enkele weken geleden niet meer te werken,, ik moet het nog is verder zoeken,,

(Viola, run die Proteus VX Exec as admin, update library dir,) en dan herkend ie de libraries wel.

Er zijn ook sample libs van zenhiser, maar ik vind zo één sample van een sound niet zo bruikbaar om mee te spelen,

Dat is wel interessant, want ik heb een Emu sampler. Is er inderdaad gewoon een library van die Orbit module die net zo leuk is als de module zelf? Zijn het enkel (multi-)samples, of zitten er net zoals bij de module ook patches bij die de filters en envelopes gebruiken etc?

Moet gelijk aan die Age of Love/ Jam & Spoon denken
jd800/jd990
korg m1
jv1080
Kawai k4
sy99
Allemaal best betaalbare synths die zulke sounds hebben.
Sla je slag :)

Bedankt voor de suggesties. De M1 is er zelfs als VST.
 
Ik zou gewoon een virtuele M1 downloaden. Een virtuele Roland JV-80 is er niet, maar de VSC-88 komt er dicht in de buurt als je het schelle piano'tje wilt en eventueel de 808 en 909-drums. In de VSC-88 zitten meer klassieke techno-klanken en het kost niets.

Ik heb in het verleden veel Quasimidi's verkocht van Duitsland naar Nederland, maar zelf was ik nooit onder de indruk van die toestellen. Ik vond ze wat kaal en simpel klinken.
 
Dat is iets wat ik inderdaad nu al kan doen met mijn huidige setup. Maar ik vroeg me gewoon af wat die jongens zelf deden. Het klinkt allemaal zo strak en redelijk digitaal dat ik eerder dacht aan romplers dan dat ze zelf hele libraries hebben zitten samenstellen met zelf gesampelde analoge synths. Ik weet ook van mezelf dat ik een beetje de neiging heb om als ik zelf ga samplen en patches maken, ik daarin kan verzanden ipv het effectief componeren en afmaken van nummers.

Oplossing: 1 noot samplen en niet teveel omhoog/omlaag transponeren. Geheugen was in die tijd ook duur ;)
 
Dat is wel interessant, want ik heb een Emu sampler. Is er inderdaad gewoon een library van die Orbit module die net zo leuk is als de module zelf? Zijn het enkel (multi-)samples, of zitten er net zoals bij de module ook patches bij die de filters en envelopes gebruiken etc?

Je moet eens zoeken naar die 'Proteus VX', da's de gratis versie van emulator X.
De Proteus VX library van al de bekende emu synths heb ik gevonden op ebay denk 'k.? (Ultimate E-MU)

Emulator X2 lijkt hier wel niet te werken op Win7-64,
Daarmee kun je al de presets editeren, Proteus VX is enkel de player,
 
Audity 2000 en EMU proteus 2000 naast de orbits 1 en v2 ook de triton, Jv1080/2080. X5 01rw etc. Verder juno, 909 en samples volgens mij. W30, Esi 2000 en akai 3000 Enzo. En obscure goedkope galmpies. Quadraverbs, spx50/90, lxp1, etc
 
Back
Top