Invloed op de verhoudingen tussen harmonische bij pulsewidth modulation.

JohnnyBusca

rocket scientist
Lid sinds
4 juli 2001
Berichten
10.414
Locatie
Eindhoven - Strijp!
Ik ben er geinteresseerd in de theorie achter blokgolven, ect.

Ik begin het een beetje door te krijgen, maar ik heb eigenlijk nog twee vragen. Misschien kan iemand van jullie me helpen.

  • Hoe beinvloedt pulse modulation de verhoudingen tussen harmonische?
  • Hoeveel invloed heeft het fase verschil tussen harmonische? Hebben filters hier ook invloed op?
 
ja ehm hee

ja ehm hee

als akoestisch adviseur kom ik graag bij de mensen thuis,

maar het is nu kwart over vier geweest en het enige wat ik in mijn enigzzzinss nog eventueel nuchtere ehm ja
kijk

als je de pulse width veranderd verander je daarmee de hele opbouw van de blokgolf

als je een volledig symmetriche blokgolf fourier transformeert dat krijg je een optellign van een perfecte sinus met een reeks harmonishcen met elk hun eigen vermeniguldigingsfactor (ik dacht dat dat alle oneven factoren waren, maar dat zou ik opmoeten zoeken de formule ben ik nu even zo midden in de nacht kwijt, maar dus en luister hooreens hier

als je dus de puls width veranderd verander je daar eme de gehele reeks en daarmee dus ook de harmonischen en ook alle verminigingsvukldigiengsfactoren

ik zal het nog een keer opnieuw proberen uit te leggen zodara het weer licht is enzo als je dat goed vindt menere
 
Alvast bedankt, dronke tor! 8)
 
Blokfluiten en harmonische triangels

Blokfluiten en harmonische triangels

Na lang zoeken héb ik er eindelijk iets over gevonden. Het zit ongeveer zo:

Een blokgolf (pulsewidth=50%) kent naast zijn basisfrequentie (F) alleen nog oneven harmonischen (3F 5F 7F 9F). De Amplitude van deze harmonischen neemt exponentieel af.

Een pulse (pulsewidth=10%, wat overigens het zelfde klinkt als 90%) heeft naast de oneven harmonischen.. ook nog de even harmonischen erbij. De amplitude van de even en oneven harmonischen verschilt echter.. en de mate waarin je die 2F, 4F etc. hoort .. dat hangt af van je pulsewidth.
 
Back
Top