X

Invloed op de verhoudingen tussen harmonische bij pulsewidth modulation.

Collapse
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
nieuwe berichten

    Invloed op de verhoudingen tussen harmonische bij pulsewidth modulation.

    Ik ben er geinteresseerd in de theorie achter blokgolven, ect.

    Ik begin het een beetje door te krijgen, maar ik heb eigenlijk nog twee vragen. Misschien kan iemand van jullie me helpen.
    • Hoe beinvloedt pulse modulation de verhoudingen tussen harmonische?
    • Hoeveel invloed heeft het fase verschil tussen harmonische? Hebben filters hier ook invloed op?
    JohnnyBusca (TonyBlack) AKA JanVerbrugge (Piet Rutten Bowling team) AKA Jacques ClairEsprit (BonBon) AKA de Modular Pimp AKA The Chaotic Architect
    http://www.tonyblack.org - Vereenigde Synthologische Compagnie der Lage Landen
    Gear List: SH-101, TB-303, TR-606, TR-606 (Analogue Solutions Mod), TR-707, TR-727, TR-909, MC-303, MPC2000xl, AX-73, SIDstation, Mobius, 1402 VLZ, 1604 VLZ PRO, 3x A-100+DL+PAIA+EFM+ Voxglitch+ASo+planB, Voice Modular System, Pocketcontroller, SDS-800, SDE, DSM-200, Cyclone, MSQ-700, VL-one, Virtualizer, DR-110, MFB-synth, Maximizer, DS-1, DR-55, 2x Böhm Soundlab, Digital Drums, 2x Formant, Casio Triggersticks, Magnus Electric Air Organ, AD202, Draakdoos, computer, delta1010, x0xb0x en Scom4
    Onderweg:void "Your equipment list is as pathetic as your opinion"

    #2
    ja ehm hee

    als akoestisch adviseur kom ik graag bij de mensen thuis,

    maar het is nu kwart over vier geweest en het enige wat ik in mijn enigzzzinss nog eventueel nuchtere ehm ja
    kijk

    als je de pulse width veranderd verander je daarmee de hele opbouw van de blokgolf

    als je een volledig symmetriche blokgolf fourier transformeert dat krijg je een optellign van een perfecte sinus met een reeks harmonishcen met elk hun eigen vermeniguldigingsfactor (ik dacht dat dat alle oneven factoren waren, maar dat zou ik opmoeten zoeken de formule ben ik nu even zo midden in de nacht kwijt, maar dus en luister hooreens hier

    als je dus de puls width veranderd verander je daar eme de gehele reeks en daarmee dus ook de harmonischen en ook alle verminigingsvukldigiengsfactoren

    ik zal het nog een keer opnieuw proberen uit te leggen zodara het weer licht is enzo als je dat goed vindt menere

    Comment


      #3
      Alvast bedankt, dronke tor!
      JohnnyBusca (TonyBlack) AKA JanVerbrugge (Piet Rutten Bowling team) AKA Jacques ClairEsprit (BonBon) AKA de Modular Pimp AKA The Chaotic Architect
      http://www.tonyblack.org - Vereenigde Synthologische Compagnie der Lage Landen
      Gear List: SH-101, TB-303, TR-606, TR-606 (Analogue Solutions Mod), TR-707, TR-727, TR-909, MC-303, MPC2000xl, AX-73, SIDstation, Mobius, 1402 VLZ, 1604 VLZ PRO, 3x A-100+DL+PAIA+EFM+ Voxglitch+ASo+planB, Voice Modular System, Pocketcontroller, SDS-800, SDE, DSM-200, Cyclone, MSQ-700, VL-one, Virtualizer, DR-110, MFB-synth, Maximizer, DS-1, DR-55, 2x Böhm Soundlab, Digital Drums, 2x Formant, Casio Triggersticks, Magnus Electric Air Organ, AD202, Draakdoos, computer, delta1010, x0xb0x en Scom4
      Onderweg:void "Your equipment list is as pathetic as your opinion"

      Comment


        #4
        Blokfluiten en harmonische triangels

        Na lang zoeken héb ik er eindelijk iets over gevonden. Het zit ongeveer zo:

        Een blokgolf (pulsewidth=50%) kent naast zijn basisfrequentie (F) alleen nog oneven harmonischen (3F 5F 7F 9F). De Amplitude van deze harmonischen neemt exponentieel af.

        Een pulse (pulsewidth=10%, wat overigens het zelfde klinkt als 90%) heeft naast de oneven harmonischen.. ook nog de even harmonischen erbij. De amplitude van de even en oneven harmonischen verschilt echter.. en de mate waarin je die 2F, 4F etc. hoort .. dat hangt af van je pulsewidth.

        Comment

        Working...
        X