minimoog patch nabouwen

Nicolas 2000

It's a household name
Lid sinds
17 november 2005
Berichten
13.312
Locatie
Bij Herentals, België


bijvoorbeeld 2:24 tot 3:00 Zelfde patch in heel dit stuk, alleen mod wheel is veranderd.

Ik wil deze patch nabouwen. Klein detail: ik heb geen Minimoog en geen RE-201. Wat heb ik wel: een Source en in mijn Roland Studio zit een tape delay emulatie.

Kan iemand me wat hints in de goede richting geven voor dit soort patch? Komende van de Minimoog kan het allemaal niet te complex zijn, maar dat betekent ook dat je de beperkte keuzes die je hebt allemaal juist moet hebben of het lijkt er niet op.

Ik heb op de Source al wat Minimoog achtige leads gemaakt, ik weet dat het niet 100% gelijk gaat zijn maar het moet toch deze typische Minimoog lead vibe kunnen hebben.
 
Van wat ik zo kan zien staan alle 3 de oscillators aan (en halverwege w.b.t. volume). 3 zit op pulse en wordt niet als LFO gebruikt. Gezien 3 ook degene is met de reversed saw is dat deel in ieder geval niet echt onmogelijk.

Er zijn wel een paar close-ups van het paneel maar net even buiten bereik van het interessante deel. Geen idee wat 'ie met modwheel doet. Ik denk dat het saw + pulse + sharktooth is, een van die rare golfjes die alleen Minis hebben. En natuurlijk qua tuning bijna gelijk, of in ieder geval gelijk genoeg om niet al te veel te locken en flangen.
 
Alle 3 de oscillators staan erg strak op elkaar getuned (zo strak krijg ik de mijne maar lastig - oude versie hè - in het filmpje blijkbaar wel).
Oscillator 1 lijkt op 8' Square, Oscillator 2 op 4' Rectangle 25%, Oscillator 3 op 2' Rectangle 10%.
Oscillator volumes op het midden, dus geen overdrive.
Filter vrij dicht, geen resonance, geen contour/geen filter envelope, keyboard control (tracking) op beide (33+66=100%).
Loudness contour (VCA envelope) met een snufje attack (400-600ms), sustain vol, de decay schakelaar staat uit dus.
Glide aan en glide time op 5 ongeveer, modulation mix op Oscillator 3, filter modulation aan, oscillator modulation uit.

Het 'fluit' achtige geluid bij modwheel laag komt door het strak in tune afstellen van de square wave oscillators door het dichte filter.
Geheim van de smid; het wat ruigere geluid bij modwheel omhoog wordt veroorzaakt door audio rate filtermodulatie, deze valt te tunen met Oscilator 3 - als deze in tune is met de andere 2 oscillators zal de filter resonantie ook in tune zijn (tenminste, zo werkt het bij mij en bij de meneer op het filmpje).

En oh ja, het orgel staat waarschijnlijk ook niet gestemd op 440Hz (en de Mini dus ook niet).
Dat geeft hele andere kosmische trillingen, weetjewel.
 
Laatst gewijzigd:
Bedankt voor het heel gedetailleerde antwoord Hanz.

Nu moet ik dit vertalen naar de opvolger van de Minimoog, de Source. Ik heb 2 oscillators ipv 3 (maar wel een dedicated LFO), dus waarschijnlijk ga ik 2 benaderende patches moeten maken: eentje voor het "fluit" geluid (mod wheel laag in de clip) en eentje voor het ruige geluid (mod wheel hoog in de clip). Getunede audio rate filter modulatie zit er echter niet in op de Source, zo uit het hoofd. Dus probeer ik wat er te bereiken valt met de LFO op hoge frequentie filter mod. Trackend is het dan niet, maar het is iets.

De filterresonantie van mijn Source zelf is op zich wel perfect in tune, je kan Theremin spelen met louter de resonantie zelfoscillatie. Dus misschien is het ruige gedeelte al beter te benaderen zonder de (waarschijnlijk te trage) LFO te gebruiken. Checken is weten.

Ik ga er bij gelegenheid mee aan de slag! De Source heeft in ieder geval die vintage Moog soul, dat deel zit al snor. Nu de juiste patch nog brouwen.
 
Laatst gewijzigd:
Ja, alleen één ding had ik wellicht niet duidelijk opgeschreven.
Er is geen resonance, het in tune daarvan is dus ook niet van belang.
Echter, de audio rate filtermodulatie (door de rectangle osc ) is ook te tunen, je hoort door het verstemmen van de modulerende oscillator de filter harmonischen meer of minder gaan 'beaten'.

Met de Source lukt dit niet zo met de LFO ipv Osc 3. De LFO gaat immers maar tot plm. 100Hz.
Ik geloof dat dit echt één van de weinige beperkingen van Source t.o.v. Minimoog is.
Voor de rest vind ik de Source echt puik, soms mis ik 'm nog wel es (de toffe arpeggiator/sequencer en de gehele look & feel).
 
Geheim van de smid; het wat ruigere geluid bij modwheel omhoog wordt veroorzaakt door audio rate filtermodulatie, deze valt te tunen met Oscilator 3 - als deze in tune is met de andere 2 oscillators zal de filter resonantie ook in tune zijn (tenminste, zo werkt het bij mij en bij de meneer op het filmpje).
en doordat je 3 oscilatoren hebt, voordeel daarvan is dat verstemmingen niet klinken als eenzame zweving maar een mooi chorusachtig geheel geeft. vandaar het vette typerende minimoog geluid : 3 oscilatoren die mooi evenwichtig zweven zonder dat je een duidelijke eenzame beat kan horen, gecombineerd, via het modulatiewheel met een osc naar ( osc+ of in dit geval alleen) filter, misschien een klein beetje ruis via het modulatiewheel eraan toevoegen en een beetje of wat meer van de orginele osc3 geluid via de mixer erbij. kortom, dat op de minimoog zo eenvoudig neer te leggen typische geluid, lukt je niet op de source.

als je je op de mini beperkt tot 2 osc + de derde als lfo, zal het wel gaan, de basisklank van de source komt wel aardig in de buurt
 
als je je op de mini beperkt tot 2 osc + de derde als lfo, zal het wel gaan, de basisklank van de source komt wel aardig in de buurt

Het 'ruige' geluid, dat lukt dus niet op dezelfde manier op 'n Source.
Tenminste niet zonder modificatie (die bestaat overigens wel, zag ik) om één van de twee VCO's naar de filter cutoff modulatie te routen. De Source gaat standaard uit van (als ik het goed herinner) noise of LFO naar filter cutoff.

Maar voor de rest de basisklank van oscillators en filters, inderdaad, dat lukt wel.
 
de multi heeft wel osc naar filtercutoff, dat helpt wel, maar de derde oscillator helpt ook met het brijig maken van het geluid. bij twee hoor je altijd de zweving tussen de oscillatoren, bij 3 is dat echt anders.
je merkt ik ban gaanderweg echt fan van minimaal 3 oscillatoren geworden waar ik vroeger dacht dat met 2 alles kon
 
Voor mij is dit filmpje (mooie muziek, vind ik) een toonbeeld van waarom "meer functies" niet altijd beter is dan "goeie klank". Er is te vaak een beetje denigrerend gedaan over 'n Mini als 'veel te simpele bak' maar dit filmpje toont weer eens aan waar het nou werkelijk om gaat.
Er is toch ook niemand die roept dat bijv. de Precision Bass of 'n Rhodes niet goed genoeg is, omdat-ie geen modulatie matrix heeft ofzo... :D

Trouwens, over 3 oscillators; ik snap wat je zegt, maar mag ik dan meteen aantekenen dat méér niet altijd beter is...
Regelmatig kies ik voor 'n patch met niet meer dan één oscillator - hoeft zelfs niet eens niet overdriven - daarmee krijg je dan een lekkere 'pure' sound - dat heeft ook wat!
 
Ik zal al eens proberen om eerst het niet ruige fluitklankje na te bootsen, dat zal al een leuke uitdaging zijn.

Elke synth is een tradeoff, zo houdt men je lekker bezig. Een Source mist wat dingen tov een Mini die de Mini uniek maken, maar heeft dan weer wel volwaardige ADSR's, een aparte LFO, geheugens, sequencer, arpeggiator, kan lekker Taurussen...Men regelt het altijd zo dat je beiden moet hebben. :D
 
Voor mij is dit filmpje (mooie muziek, vind ik) een toonbeeld van waarom "meer functies" niet altijd beter is dan "goeie basisklank". Er wordt te vaak een beetje denigrerend gedaan over een Minimoog als 'veel te simpele synth' maar dit filmpje toont weer eens aan waar het nou echt om gaat.
Er is ook (bijna) niemand die roept dat bijv. een Fender Precision Bass of een Rhodes niet goed genoeg is omdat-ie geen modulatie matrix heeft, ofzo... :D

Volledig mee eens, in de loop der jaren heb ik met synths ook gemerkt dat het geheel staat of valt met een goede basisklank.

De Minimoog is een duidelijk voorbeeld, de Minikorg en Maxikorg nog duidelijker voorbeelden. Geen overload aan functies, maar wel een klank van ammehoela heb ik je daar wat is dat prachtig. De Source ook zo: geen eindeloze mogelijkheden, maar een klank die bij alle settings gewoon kwaliteit en pracht uitstraalt.
 
interessant item.
Dit is het soort moog sound dat ik na streef maar krijg tot nu toe alleen maar van die rauwe bass sound er uit
Dat is natuurlijk mijn beperking maar heeft er wel voor gezorgd dat mijn MOOG liefde wel een beetje voorbij is en bv de ARP sound bevalt mij beter.
Met jullie aanwijzingen ben ik weer gemotiveerd om dit eens te gaan proberen.
Nu blijkt dat ik de osc levels met name te hoog had staan. gebruikte eigenlijk osc1 altijd op bijna vol volume
met de gedachte dat dit bv Signaal ruis verhouding zou verbeteren omdat er dan meer signaal de VCA in gaat die dan minder hoeft te versterken. en dan lijkt belangrijk of minder osc gebruiken of strakker op elkaar tunen ipv detunen. Ga ik eens mee aan de slag.
 
bij analoog geldt vaak: minder signaal = minder ruis, bij digitaal juist het omgekeerde ( althans bij 16 bit )
tav klanken: de goede oudjes klinken inderdaad erg goed vaak, het zijn bijna echte instrumenten met hun layout.....
trouwens wel maf: als ik een modernere uitgebreide moduleerbare synthesizer onder handen krijg , kom ik de eerste tijd altijd uit op het namaken van de fijne klankjes van de oude bekenden ( roland sound system100, minimoogsound etc ).
omgekeerd heb ik eigenlijk nooit de neiging om op een oude eenvoudigere analoogjes de eerste tijd ingewikkelde modulaties te gaan nabootsen, daar speel ik gewoon deuntjes op , droontjes etc en ben tevreden ...:D
 
Nu blijkt dat ik de osc levels met name te hoog had staan. gebruikte eigenlijk osc1 altijd op bijna vol volume met de gedachte dat dit bv Signaal ruis verhouding zou verbeteren omdat er dan meer signaal de VCA in gaat die dan minder hoeft te versterken.

Dat is een voorstelbaar, maar er is met de Mini een bekend verhaal aan de hand; bij het ontwerp is er vanaf de oscillators / input mixer naar de filter / vca input stage een rekenfout gemaakt waarbij ingangsvolume (als ik het goed heb) 10-15 dB harder uitviel.
Dit 'foutje' droeg bij aan de wat rauwe sound (in feite filter overdrive) die je verkrijgt bij het vol opendraaien van de inputs.
Zoals een forumgenoot het ooit uitdrukte: 'like bacon on the griddle'.

Dit soort gekkigheden heb je wel vaker. Een ander bekend voorbeeld is de typische vervorming die de modulaire Moog heeft op z'n CP3 mixer, veroorzaakt door clipping tegen de niet symmetrische voedingsrails (-6v, +12v).
Niemand die er natuurlijk ook maar aan denkt dat een simpele mixer zo bepalend is voor 'n 'signature sound', laat staan dat het erop ontworpen is...
Grappig eigenlijk, hoe vaak 'happy accidents' en inherente beperkingen dit soort muzikale resultaten tot gevolg hebben!
 
Laatst gewijzigd:
Dit is het soort moog sound dat ik na streef maar krijg tot nu toe alleen maar van die rauwe bass sound er uit
Dat is natuurlijk mijn beperking maar heeft er wel voor gezorgd dat mijn MOOG liefde wel een beetje voorbij is en bv de ARP sound bevalt mij beter.
Met jullie aanwijzingen ben ik weer gemotiveerd om dit eens te gaan proberen.
Nu blijkt dat ik de osc levels met name te hoog had staan. gebruikte eigenlijk osc1 altijd op bijna vol volume

Ditzelfde geldt voor zeg maar alle RS-505 demo's op internet. Zet gewoon even die sustain slider wat lager, en de polysynth klinkt plots smooth ipv rauw.
 
Ik heb eerste pogingen gedaan op de Source. Bewust een beetje delay en een heel heel klein beetje reverb, zodat ik vooral de pure Source hoorde. Heb ik identieke Minimoog klanken kunnen maken? Neen, Jozef gebruikt hier dan ook heel specifieke Minimoog trucjes. Wat ik nu wel heb is een bult oude Moogy zachte en wilde leadklanken. In een volgende fase ga ik er dan eens een stevige bult tape delay emulatie over gooien, want die heeft volgens mij toch ook wel heel wat in de klank te brokken.

De tocht is sowieso een succes, want ik kom een boel mooie leads tegen. Dat het niet exact zoals Jozef klinkt was het uitgangspunt: hij gebruikt 2 apparaten en beiden bezit ik niet.
 
is het bij de source ook mogelijk om een beetje , of wat meer, ( low) output terug in de external input te voeren? tot net wat oversturing aan
geeft ook een mooi randje aan het minimoog geluid...
 
Geen external input. Externe distortion gebruiken kan natuurlijk als je een randje of rand wilt. :) Bij gelegenheid ook eens mee experimenteren, distortion zal er ook wel in mijn VS8F-2 kaarten zitten.

Ik heb in die kaarten 4 201 presets die ook nog volledig in te stellen zijn, dus qua tape echo moet er iets uit te halen zijn. Qua distortion denk ik dat ik best bij een guitar amp model ga kijken, daar zijn er ook veel van op die kaarten. "Bluesdrv" klinkt veelbelovend om een vuil vintage randje toe te voegen.

Dat is voor de volgende experimentronde. Met de presets die ik gisteren gemaakt heb en fx aan de slag en weerom genieten van de leuke ontdekkingen onderweg.
 
Met een virtuele tape delay en even virtuele gitaarcombo en eveneens virtuele compressor klinkt het erg lekker nu. En je hoort overal doorheen wat voor een degelijke synth dit is. Heel stevig fundament en heel erg in controle. Volgens mij is er aan het finetunen van de opbouw van de circuits in deze Source heel wat langer en aandachtiger gewerkt dan bij de minder high end synths.

Ik heb nu een leuke range aan leads die allemaal "MOOG!" roepen (bij wijze van...) van clean tot wat smeriger. Erg leuk allemaal.

(ik heb in de studio nog geen internet dus ik neem voorlopig ook geen demootjes op)

beetje off topic maar die Roland VS8F-2 kaartjes bevatten echt mooie algoritmes hoor. In mijn vereenvoudigde setup heb ik zo lekker een arsenaal aan FX beschikbaar.
 
Hum net even geprobeert dat fluit geluid te maken met mn mfb synth 2. Natuurlijk totaal andere orde grote dan een mini. Maar wel 3 osc. en filter te moduleren met vco. En warempel, kwam aardig in de buurt! Mooi stukje muziek in film, orgel ook!

Toch fijn bakkie die mfb, denk er vaak aan hem weg te doen, om bijvoorbeeld bass station 2 te kopen ofzo maar 3 osc. zijn toch wel weer erg fijn kom ik vaak achter. En kijk dat maakt het rond hangen op forums soms toch nog nuttig:okdan:

:mega:
 
Back
Top