Tapestream effect

bassio

!?
Lid sinds
28 mei 2005
Berichten
1.227
Locatie
Rotterdam
Ik ben geintrigeerd geraakt door het tapestream effect. (is dat de juiste benaming?) . Dat effect wat je krijgt als je een oude tape opzet en de pitch "zwabbert" een beetje als een vibrato oid.
Je krijgt er zo'n lekkere sfeervolle gare sound van.
Zo'n beetje als in onderstaand filmpje met de piano gebeurt Zeg maar :



Hoe zou je dit geluid kunnen benaderen ? Met losse effectjes, Een instant VSTI, Een oude tape player met gare banden, versleten koppen misschien?? 8)
 
Ik ben geintrigeerd geraakt door het tapestream effect. (is dat de juiste benaming?) . Dat effect wat je krijgt als je een oude tape opzet en de pitch "zwabbert" een beetje als een vibrato oid.
Je krijgt er zo'n lekkere sfeervolle gare sound van.
Zo'n beetje als in onderstaand filmpje met de piano gebeurt Zeg maar :

Sparklehorse - Dark as a Dungeon - YouTube

Hoe zou je dit geluid kunnen benaderen ? Met losse effectjes, Een instant VSTI, Een oude tape player met gare banden, versleten koppen misschien?? 8)

Wow & flutter noemen ze dat in "vaktermen" :)
Volgens mij zijn er plugs die dat simuleren inderdaad, ik gebruik zelf soms de ingebakken tape echo van Logic, die heeft namelijk wat settings die je kunt tweaken om dit (subtiele) effect te krijgen.
 
De satin plugin doet wonderen maar ook stock plugins zoals inderdaad de tape echo of tape + tremolo en kwestie van proberen. Succes!
 
Dat geluid is nowadays heel mooi te benaderen met een Zvex Instant Junky.
Het kan ook mooi benaderd worden met sommige flangers die een dry/wet knop hebben.
Zet de wet op 100% en de dry op 0%.
Dit klinkt erg overtuigend met bijvoorbeeld een Electro Harmonix - PolyFlange.

Zvex is gewoon nieuw te koop dus wellicht een handigere oplossing ;)
 
Dat geluid is nowadays heel mooi te benaderen met een Zvex Instant Junky.
Het kan ook mooi benaderd worden met sommige flangers die een dry/wet knop hebben.
Zet de wet op 100% en de dry op 0%.
Dit klinkt erg overtuigend met bijvoorbeeld een Electro Harmonix - PolyFlange.

Zvex is gewoon nieuw te koop dus wellicht een handigere oplossing ;)

Is BOC daar ook bekend mee? ;)
 
Wow and flutter

Wow and flutter

Dank voor de verheldering!

Heb net even met de gratis VST "wow and flutter" zitten spelen (van interruptor), best geinig.
Maar de kracht van het effect zit hem geloof ik in het onvoorspelbare, wat weer niet goed tot zijn recht komt in de vst. (analoog/digitaal verhaal? :D)

Dat verhaal met die pendaaltjes ga ik eens proberen.
 
Maar de kracht van het effect zit hem geloof ik in het onvoorspelbare, wat weer niet goed tot zijn recht komt in de vst. (analoog/digitaal verhaal? :D)
digitaal kan net zo willekeurig zijn als analoog... het vergelijken van beide is onbegonnen werk aangezien je nooit exact kan vaststellen waar een eventueel patroon (als daar in de verste verte al sprake van zou zijn) zou moeten beginnen en eindigen, het is bij elke nieuwe proefing toch weer anders...
 
Wat mij opvalt bij Boards of Canada is dat in het hele audiospectrum het volume per frequentie random lijkt te schommelen. Geen idee hoe je dit digitaal zou kunnen doen.
Voortdurend gaan frequenties harder of zachter; allemaal heel subtiel waardoor je het niet als harder/zachter ervaart maar waardoor alles wel veel organischer klinkt.
 
Ik gebruik zelf sinds kort de gratis effectbundel van Melda. Het omvat o.a. gangbare modulatieplugins (flanger, vibrato, tremolo, etc.).
Maar de enorme meerwaarde van deze plugins vind ik dat je de golfvorm erg uitgebreid in kan stellen, en je kan zelfs ruis aan de golfvorm toevoegen.
Een vibrato en vooral een tremolo met een ruis-LFO levert heerlijk rauwe dingen op.
 
Back
Top